XP installatie niet afgemaakt

Status
Niet open voor verdere reacties.

rik_legger

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2002
Ik heb op via de windows xp cd het besturingssyteem opnieuw proberen te installeren, maar na de eerste stappen heb ik besloten om dit toch maar niet te doen. Er is dus niks geinstalleerd, ik ben alleen in het optie scherm geweest van de installatie.

Echter, iedere keer dat ik nu mijn pc opstart moet ik kiezen via een keuzescherm tussen 'windows xp proffesional' of 'windows xp proffesional setup'.

Nu zou ik dit graag weg willen hebben, dus dat ie gewoon normaal opstart.

Ik heb alleen geen idee hoe dit voor elkaar te krijgen :8-0:

Als iemand hier een antwoord op heeft, alvast bedankt!

Kijk op de C-schijf naar het bestand boot.ini

Kopieer dit eerst even naar een "veilige" locatie (diskette of andere partitie)

Open vervolgens op de schijf het bestand boot.ini met kladblok en haal de verwijzing naar het niet gewenste besturingssysteem weg. Sla het bestand weer op en je bent van het gedoe af.

Waar staat deze 'boot.ini' dan? Ik kan hem namelijk niet gevonden krijgen (ook niet via windows zoeken).

Verkenner, extra, mapopties, weergave en dan :
verborgen bestanden en mappen weergeven en beveiligde besturingssysteembestanden WEL laten weergeven.

Ik kan alle bestanden zien, alleen die boot.ini krijg ik toch echt nergens gevonden. Ik zoek doormiddel van de normale zoekfunctie in XP in de complete 'deze computer' map. boot.ini krijg ie alleen niet gevonden :confused:

Maar in welke map staat ie precies? Dan zoek ik daar handmatig wel even naar.

zonder boot.ini zou je niet eens de pc aan krijgen, dus hij is er wel...................

maak eens een screendumpje van je C schijf en plaats die hier eens

Laatst bewerkt:
Stom Stom Stom, ik had de optie van systeembestanden weergeven niet aangevinkt. Ik dacht namelijk dat verborgen bestanden hetzelfde was :eek: Hiervoor mijn excuses.

Dus nu heb ik het bestandje gevonden, en dit staat erin:

--

[Boot Loader]
Timeout=5
Default=C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP Professional Setup"

--

Alleen kan ik die onderste regel er wel uithalen, maar wat vul ik dan in bij de Default regel?

OK, probeer 't volgende :

maak eerst een kopie van de boot.ini voor je verder gaat !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Haal ALLEEN de woorden uit de boot.ini weg die ik hieronder "groot" heb gemaakt. Sla de boot.ini weer op en start eens opnieuw...........
Nu oke ?

[Boot Loader]
Timeout=5
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP Professional Setup"

Ontstaan er nu problemen bij het starten verander dan de bovenste regel van je boot.ini eens en maak deze als volgt :

Haal dus weg :

en zet daarvoor in de plaats :

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

Ik bedoel deze wijzigingen als aanvulling op de vorige wijziging, m.a.w. die vetgedrukte tekst laat je weg. Alleen bij opstartproblemen het advies hierboven opvolgen.

Hoe langer ik naar die boot.ini van je kijk hoe meer ik verwacht dat je idd. problemen krijgt als je alleen de vetgedrukte tekst verwijdert. Ik heb het vermoeden dat je ook de eerste tekstregel zal moeten veranderen zoals in de posting hierboven staat vermeld.

Samengevat :
onderstaande boot.ini zou het bij jou feilloos moeten doen :

[Boot Loader]
Timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

enne, alvast excuses dat je met de eerste tip waarschijnlijk een (tijdelijk) opstartprobleem hebt gehad (Ik gok er namelijk op dat je dat hebt gehad)

Laatst bewerkt:
stap 1 heb ik niet gedaan, je was al bij de 'goede' stap aangekomen toen ik weer achter het internet ging zitten :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan