XP installatie op SATA schijf, naast PATA schijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

basvdK

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 mei 2002
Berichten
1.847
Hallo,

Zoals je kunt zien aan het tijdstip van deze post, zit ik met een probleem waar ik ff niet uitkom. Als volgt;

Eergisteren een SATA controller + SATA schijf gekocht. Dit alles naast mijn bestaande schijven ingebouwd. Nu wilde ik een totale herinstallatie doen van windows en het leek me verstandig om dit te doen op mijn nieuwe SATA schijf van 320Gb. Hierop een paritite gemaakt van 25Gb en daar windows op geinstalleerd, tot zover geen enkel probleem. Windows werte ook prima.

TOTDAT; ik vandaag met partition magic van mijn PATA schijven een aantal paritities ging samenvoegen/ formatteren. Vanavond start ik opnieuw op en krijg een foutmelding bij het booten (weet ff niet meer welke).Vanalles geprobeerd om het weer in oude staat terug te krijgen maar helaas niet gelukt. Dan maar Windows weer opnieuw op de SATA schijf installeren had ik bedacht. Echter, bleek dat er een partitie op mijn PATA schijf C:\ genoemd is. En aangezien ik in het setup scherm van windows niet de letter kan veranderen en ik windows wel op C: wil hebben dus maar die 2 PATA schijven losgekoppeld. Windows weer geinstalleerd en daarna de schijven weer aangesloten, helaas; windows geeft zelfde foutmelding en noemt de partitie waar ik windows op geinstalleerd heb vrolijk E: en de andere 2 schijven C en D.

Hoe kan ik nu zonder de partities te verwijderen toch een fatsoenlijke installatie doen op mijn nieuwe schijf (die dan ook werkt)?
 
Jij hebt partition magix.
Daar kun jij de schijven mee hernoemen.
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar staat de Sata schijf als eerste opstart ??
 
puppie zei:
Jij hebt partition magix.
Daar kun jij de schijven mee hernoemen.
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar staat de Sata schijf als eerste opstart ??
Klopt, ik kan de schijven hernoemen, maar daarvoor moet ik wel eerst in windows kunnen... :confused:
De SATA schijf staat in de bootvolgorde op 1 ja...
 
het beste wat je even kan doen is de normaal schijven af kopelen tot na instalatie van xp,
op de sata schijf. ik heb het ook dat die sata niet c noemt als ik win wil instaleren.
dus kopel ik alle restant hardeschijven gewoon af en dan is het goed.
vergeet je floppie niet die je nodig heb met f6 in de windows setup
 
virtuosa zei:
het beste wat je even kan doen is de normaal schijven af kopelen tot na instalatie van xp,
op de sata schijf. ik heb het ook dat die sata niet c noemt als ik win wil instaleren.
dus kopel ik alle restant hardeschijven gewoon af en dan is het goed.
vergeet je floppie niet die je nodig heb met f6 in de windows setup

Dit is exact wat ik heb gedaan, echter als ik vervolgens mijn pata schijven weer aansluit krijg ik de error: "NTLDR ontbreekt". Koppel ik daarna de schijven weer af, start windows wel weer op...
 
Laatst bewerkt:
Mmm probleem gevonden en dan blijkt achteraf natuurlijk dat ik helemaal niks opnieuw had hoeven te installeren... Het probleem zat m in het bios: daar had ik HDD 3 als boot device genomen (de sata schijf is tenslotte disk 3) Echter het gaat allemaal WEL goed als je SCSI instelt als 1e bootdevice. Weer wat geleerd dus :D

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken! :thumb:
 
ja is wel de bedoeling dat je dat even wijzig anders blijf je bezig :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan