XP installatie start niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

ferdyk

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2007
Geachte lezer,

Ik heb een Acer 5024 WLMi in augustus 2005 gekocht. Nu wil ik een volledige herinstallatie inclusief formatteren van harde schijf ( C: ) van deze notebook uitvoeren via de recovery cd's.

De recovery procedure gaat als volgt: ik wijzig de boot options (cd-rom als eerst) in de BIOS, start de system cd op, volg de instructies op het scherm, doe de recovery cd's erin en uiteindelijk weer de system cd. Hiermee is de hele "rebuild hard disk" procedure voltooid. Met deze procedure zou de harde schijf al geformatteerd moeten zijn. Vervolgens wordt de system cd uitgeworpen uit de cd-rom speler en ik krijg de volgende melding: druk op OK om de computer opnieuw op te starten en daarmee de installatie en setup van Windows te starten.

Vervolgens druk ik op OK en Windows XP Home start opnieuw op, maar verder gebeurt er niks. Tevens is de harde schijf niet geformatteerd en zijn de instellingen van de gebruiker nog hetzelfde als voor de recovery procedure.

Ik heb de winkel waar ik mijn notebook heb gekocht gebeld, die verwijzen mij door naar Acer. Ik heb Acer gebeld, tien minuten in de wacht gehangen en uiteindelijk maar besloten om ze te e-mailen. Dit is inmiddels een dag of 5 terug en nog steeds geen reactie.

Heeft iemand een oplossing?

Met vriendelijke groet, Ferdy

Extra info probleem

Ik heb net de Acer Helpdesk gebeld en kreeg samengevat het volgende antwoord op mijn probleem:
Doordat ik de harde schijf heb geconverteerd van FAT32 naar NTFS is de "masterboot" (zoiets) overschreven. Deze "masterboot" werkt samen tussen Acer eRecovery en Windows XP. Hierdoor staat en werkt het programma eRecovery niet op mijn computer.

Doordat de "masterboot" is overschreven krijg ik eRecovery nooit meer goed terug op mijn notebook, tenzij ik de notebook terugstuur naar Acer, zij deze herstellen en ik minimaal € 50,- moet betalen.

Tevens doordat ik een NTFS schijf heb ipv FAT32 start de installatie van Windows niet na de "rebuild harddisk" procedure. De man van de helpdesk raadde mij aan een bootable cd te downloaden, vervolgens FDISK te draaien, de harde schijf te formatteren naar FAT32. Daarna weer de "rebuild" hard disk procedure te starten en uiteindelijk zou de Windows XP Home installatie moeten starten en doet mijn pc t weer zoals t hoor (zonder eRecovery).

Kan iemand nog bijdragen aan dit verhaal? Nuttige tips of andere oplossingen? Moet ik de schijf niet formatteren met Partition Magic? en hoe werkt FDISK?

Hoi !

Tja, da's een bekend probleem bij OEM-PC's.

Het eenvoudigste is een Win98SE bootfloppy, maar je hebt geen floppy-drive waarschijnlijk ?

Probeer dan de UltimateBootDisk: http://www.ultimatebootcd.com/ en gebruik fdisk.

Het werk heel eenvoudig: Niet-Dos partitie verwijderen - Primaire partitie maken en activeren - formatteren als fat32 !

Greetz,

Harry.

Geformatteerd naar FAT32

Ik heb nu de 1e partitie ( C:, waar Windows op staat) geconverteerd naar FAT32 met Partition Magic. Het is gelukt.

Ik ga nu proberen om de "rebuild harddisk" procedure te starten en hopelijk start uiteindelijk de installatie van Windows XP Home.

Ik heb inderdaad gaan floppy drive in mijn computer. De man van de Helpdesk van Acer noemde die bootable disk ook al, ieder geval bedankt voor je tip.

Kan je / iemand mij vertellen hoe dat ("masterboot") exact heet wat ik onbewust overschreven heb? Hoe kan ik eventueel van deze masterboot een kopie / back-up maken?

Alvast bedankt. MvG, Ferdy

Hoi !

Ik denk dat je de verborgen partitie overschreven hebt, die Acer geinstalleerd heeft.

Als je de Acer-rescue-CD's gebruikt zal dat automatisch hersteld worden als het goed is.

Greetz,

Harry.

Werkt weer niet

Die masterboot gaat erover dat als de harde schijf wordt geconverteerd of geformatteerd dan wordt er een instelling overschreven. Tenminste dat is wat ik bedoel met die masterboot, weet dus niet exact hoe het heet. Maar het is in ieder geval niet de verborgen partitie, volgens mij.

Inmiddels heb ik Partition Magic gebruikt en mijn harde schijf waar Windows op staat geconverteerd naar FAT32, dit is gelukt! Nu heb ik opnieuw de "rebuild harddisk" procedure gestart, gaat goed, totdat wordt de volgende melding aangegeven: de system cd moet er weer in (ipv recovery cd), de computer gaat dan opnieuw opstarten en de bestanden kopieren om vervolgens de setup en installatie van windows te starten.

Na op OK bij deze melding start de pc opnieuw op en wordt de "rebuild harddisk" procedure weer opnieuw opgestart.

Dus weer t zelfde probleem! Hoe kan ik dit oplossen?

Hoi !

Normaal gesproken zou na partitioneren en formatteren de XP-installatie geen problemen mogen opleveren !

Ik ben niet genoeg thuis in de specifieke Acer-grappen om je verder te raden.

Hier installeer ik in zo'n geval WinXP van een normale XP-CD.
Je hebt tenslotte een legale key.
Ben je in een keer van alle OEM-toeters en bellen verlost.

Maar of je dat wilt ?

Zo niet, moet je nog maar es met Acer in de slag !

Sterkte,

Harry.

Inmiddels heb ik Partition Magic gebruikt en mijn harde schijf waar Windows op staat geconverteerd naar FAT32, dit is gelukt!
Heb je de partitie ook op actief gezet met PM?

Greetz

Herinstallatie

Inmiddels heb via een back-up cd. Welk ik nog had liggen (deze moest ik na de installatie van windows bij aanschaf maken) gedraaid en zodoende is mijn verborgen herstelpartitie verwijderd en is daar windows opnieuw op geinstalleerd.

Omdat deze partitie 2.3GB is heb ik met PM de oude c-schijf samengevoegd met de nieuwe c-schijf (die van 2.3GB). nu ga ik hetzelfde nog doen met de oude d-schijf. en zodoende heb ik weer een grote schijf. Daarna weer die cd-rom erin en dan is windows compleet opnieuw geinstalleerd met een geformatteerde harde schijf.

Harde schijf is actief

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan