XP installeren na formateren van harde schijf van NTFS naar FAT32

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robin de Jong

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2004
Hallo,

Ik heb een oude pc met 40Gb harddisk. Deze wilde ik formatteren en daarna XP er opnieuw opzetten (van illegale kopie-cd weliswaar, maar die moet het doen).
Ik heb de partitie die erop stond (NTFS) verwijderd middels Fdisk vanaf diskette (opstartdiskette van Win98). Opnieuw 1 actieve partitie gemaakt.
Nu probeer ik de cd te starten, maar deze paktie niet (ik heb ook de diskette er nog inzitten).

hoe kan ik nu XP opnieuw installeren?

Hoi,

Misschien de opstart volgorde in bios de cd-rom speler als eerste zetten

hoe zie ik dat (startbare partitie)?

de opstart in BIOS staat al goed; als eerste CD-Rom

Hoi,
waarom zo moeilijk, je had via de Win-installatie-cd de partitie kunnen verwijderen, formatteren én Windows opnieuw kunnen installeren in 1 handeling.
Als hij je cd niet pakt is hij wss niet bootable. Probeer hem eens op een ander pc uit.

Laatst bewerkt:
ja das achteraf makkelijk gezegd. maar ik wist niet of dat kon terwijl windows xp al draaide.. en opstarten vanaf de cd deed ie ook al niet meer terwijl xp nog geinstalleerd was.
dusss....

ok, dus de cd in een andere pc stoppen en opnieuw opstarten? dan zie ik of deze bootable is?

Fdisk is anno 2011 wel een achterhaald concept hoor!

Heb je een originele XP-cd? Dan is hij bootable.
Volgorde aanpassen in 't BIOS, schijf erin, nieuwe partitie formatteren (NTFS!) en gaan.

maar ik wist niet of dat kon terwijl windows xp al draaide
Dat kan ook zeker niet. Je start op vanaf cd, en dan formatteer je.

ok, dus de cd in een andere pc stoppen en opnieuw opstarten? dan zie ik of deze bootable is?
Probeer maar, kwaad kan 't niet.

ok ik heb de harde schijf nu aan een andere pc gehangen en opnieuw geformateerd in NTFS.
weet iemand hoe ik nog aan een xp-cd kan komen? ik heb de originele niet meer..

Een goede kopie van een startbare cd zou ook moeten starten...
En Fdisk is een dos tooltje dat (voor m.n. W98 - wxp) zeer handig is, in het W7 tijdperk gaat dat niet danwel niet zo doorzichtig meer (goeie ouwe tijd! ;))

Met Fdisk kun je de partities verwijderen en ook bouwen. En daar kun je meteen aangeven of het een primary partition moet worden (altijd de eerste of enige!) of een extended partition (allemaal achterhaald maar toch handig om te weten), en daar kun je ook aangeven of een (primary) partitie startbaar (met A) moet zijn of niet, of verborgen (er kan maar 1 startbare primary partition tegelijk zichtbaar zijn, dat is in wezen nog steeds de truck die gebruikt wordt om meerdere OS'sen naast elkaar te kunnen installeren en mbv een boot manager het juiste os te kiezen).
Is je indeling klaar dan moet je de partitie eerst nog formatteren met behulp van de installatie cd.

Op een pc zonder OS moet je starten vanaf cd. Daarvoor moet je tijdens het opstarten van je pc naar het bios om de startvolgorde aan te passen - of je hebt misschien de mogelijkheid om ipv naar het bios (bij mij meestal DEL of F2) direct naar startvolgorde (bij mij vaak F11) te gaan, en dan voor je cd/dvd speler te kiezen.
Zo moet je ook werken met Fdisk, starten vanaf een bootable cd met FDISK onder de dos tooltjes. Na de wijzigingen in de indeling moet je opnieuw opstarten.
Idem met de WXP cd in de drive. Het installatie scherm moet dan zichtbaar worden.
Dan op het juiste moment de drive kiezen waar je wxp wil installeren en ook dat je hem met F32 wil formatteren.
Je kunt daar ook aangeven dat je de andere (primary, je kunt er max 4 hebben) partitie als ntfs wil formatteren.
En verder zou het de bekende weg moeten zijn...

Toch?

succes :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan