XP installeren op 2e HD?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick Borstlap

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Is er enig bezwaar om het besturingssysteem te installeren op de 2e harddisk?

Waarom wil je het systeem op de tweede harddisk zetten?
Hou er rekening mee dat er op de eerste hdd ook het nodige geinstalleert wordt.

Ik moet een nieuwe installatie gaan doen (i.v.m. upgrading moederbord.)
M'n 2e HD is er later bijgekomen, is veel groter dan de 1e en deze laatste wil ik er eigenlijk uithalen.
Vandaar.
(Of is het juist wel handing om twee hd's te hebben??)

Als je "gewoon" WinXP op de 2e HDD installeert, dan wordt er nog steeds geboot vanaf de 1e HDD. Als je die later verwijderd, dan boot de 2e HDD niet meer, en ook staan dan alle verwijzingen naar D: terwijl hijzelf ondertussen C: is geworden. Oftewel: dat wordt een puinhoop.
Je kunt wel installeren door in de BIOS je Primary Master uit te schakelen (op NONE zetten) en dan te installeren. Hierdoor worden alle verwijzingen gewoon naar C: gezet. Daardoor wordt het hele probleem opgelost. Alleen kun je dar niet gewoon die 2e HDD opstarten als je de Primary Master weer aanzet. Maar de meeste BIOSsen hebben de mogelijkheid om apart te kiezen voor booten vanaf een ander device. Bij mijn PC moet ik tijdens de POST even op ESC drukken om een bootmenu te krijgen waarin ik de Primary Slave kan kiezen. Hab je die mogelijkheid niet, dan moet je de Master weer uitschakelen om de Slave te kunnen booten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan