XP installeren op Dell Dimension 406/9150

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertjan68

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2004
Berichten
7
Hallo,

Ik heb een vraag.

Omdat mijn Dell PC (servicve tag: 4G5962J) de laatste tijd kuren vertoonde en windows XP niet meer goed functioneerde heb ik de harde schijf geformateerd.

Als ik de computer met een Cd rom van XP laat opstarten, en vervolgens XP wil installeren op de c schijf krijg ik de volgende melding;

"Het opstartprogramma van de computer kan geen toegang krijgen tot de schijf van de gekozen partitie of vrije ruimte. Set up kan windows XP niet op deze schijf installeren.

Dit gebrek aan toegang geeft niet noodzakelijkerwijs een fouttoestand aan. bv: schijven die zijn verbonden met een SCSI adapter die niet door een computerfabrikant is geinstalleerd of die niet met een secundaire vaste schijfcontroller zijn verbonden zijngewoonlijk niet voor het opstartprogramma zichtbaar, tenzij er speciale software wordt gebruikt. Neem kontakt op met de fabrikant van de computer of de vaste- schijf controller voor meer informatie"

Bij andere computers kon ik gewoon de harde schijf formateren en vervolgens via een cd rom van xp xp installeren op de schijf.

Weet iemand hoe ik xp kan installeren op deze Dell Dimension 9150?

Alvast bedankt voor je reactie:thumb:
 
Nee,

Ik heb van Dell nooit een herstel cd ontvangen. Xp was vanuit de fabriek geïnstalleerd. Ik heb een aparte windows xp cd die ik wil installeren.

Heb heb alleen driver cds van Dell ontvangen.

Op een of andere manier kan xp geen bestanden op de harde schijf zetten:confused:
 
Hoi !

Waarschijnlijk een Sata-HDD ?

Je kunt bij Dellgratis een installatie-CD ontvangen (als deze indertijd niet is meegeleverd).

Of je zet de Sata-drivers op floppy,(staan hoogstwaarschijnlijk op de drivers-CD) en trommelt bij het begin van de XP-installatie op F6.

Verder de aanwijzingen op het scherm volgen.

Greetz,

Harry.
 
Hoi Harry Snor,

Bedankt voor je reactie.

Het is de volgende hdd: 250GB 7200RPM SATA HARD DRIVE

Ik kan van de website van dell de sata drivers downloaden. Er zit alleen geen floppy in de pc.

Kan dat ook met een usb stick en dan vervolgens op F6 trommelen? (met usb stick en cd rom in de pc)

Alvast bedankt voor je reactie.

Grt Gertjan
 
Volgens je service-tag is je pc uitgeleverd met Symantec System Restore. (vandaar dat je ook geen losse XP-cd erbij hebt gekregen.)
Heb je die al geprobeerd? CTRL-F11 drukken als je het Dell-logo ziet als je de pc aanzet.
Als het goed is start je pc dan van de speciale partitie, en wordt ie teruggezet naar de stand zoals die door Dell geleverd is.

Trouwens, best kans dat je losse XP-installatie "last" heeft van de Dell-recovery-partitie....
 
Hoi !

Eerlijk gezegd: ik heb het nog nooit anders dan met een floppy-diskdrive gedaan, (ik heb een externe die ik via USB aan sluit) en durf niet met zekerheid te zeggen dat het van een stick gaat lukken.

Je kunt ook even een XP-CD slipstreamen met de Sata-drivers en evt. SP3, bijv. met nLite: http://www.downloadstad.nl/download/nLite.html

Greetz,

Harry.
 
Hallo Robbie,

Ik kan geen gebruik maken van herstellen van het systeem, kan alleen maar rebooten. De keuze van herstel kan ik niet maken.

Bedankt voor je reactie
 
Hallo Harrie Snor,

Dank je voor de tip. Ik ben er gelijk mee aan de slag gegaan (n lite) Alleen de drivers van de sata hd van dell is een .exe bestand. Ik kan binnen nlite alleen kiezen voor bestanden met de .inf extensie. Weet je hoe ik verder moet??:confused:
 
Al eens op f12 gedrukt tijdens het opstarten?
Als het goed is krijg je dan een bootmenu te zien waarbij ook de mogelijkheid staat de pc te 'herstellen'
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan