XP installeren op een S-ATA schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutchsoulboy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
Ik lees in de PCM van deze maand nr 6 in een artikeltje dat het installeren van XP op een serial ata schijf een "crime" schijnt te zijn.
Heeft iemand daar al iets meer over gehoord ?

Ach, als je weet wat je doet is het zo gebeurd hoor. Je moet tijdens de installatieprocedure op F6 drukken om speciale drivers, voor het kopiëren van bestanden, te installeren. Goed handleidingen enz. lezen..

geen probleem hier hoor, xp pro op serial ata gaat prima

Geplaatst door Tiborv
Ach, als je weet wat je doet is het zo gebeurd hoor. Je moet tijdens de installatieprocedure op F6 drukken om speciale drivers, voor het kopiëren van bestanden, te installeren. Goed handleidingen enz. lezen..

Ja okee , maar waar begint dat punt dan als je op F6 moet drukken ??
En moet je dan die speciale drivers installeren tijdens het installeren van XP ?
Misschien dat je daar iets duidelijker over kan wezen ?:)

Geplaatst door Jheroen
geen probleem hier hoor, xp pro op serial ata gaat prima

Kan ik hier uit concluderen dat je geen last hebt gehad van het voorgaande in deze topicberichtgeving ?

Waarom komt PCM überhaupt met zo'n bericht in zijn/haar blad ?
Als het allemaal zo makkelijk zou zijn , dan komen ze denk ik niet met die melding. Maar ze komen er toch wel mee. Waar rook is , is toch vuur, of ben ik nou gek ?

Het kan natuurlijk ook aan diegene liggen die het stukje voor de PCM heeft geschreven..

De F6 mogelijkheid komt duidelijk in beeld net tijden het booten van cd. Goed opletten en op F6 drukken

Het komt op hetzelfde neer als bijvoorbeeld een RAID installatie en daar hoor je ze ook niet over, ik denk toch dat het voornamelijk aan de schrijver van het stukje ligt.

Geplaatst door m@rio
Het kan natuurlijk ook aan diegene liggen die het stukje voor de PCM heeft geschreven..

De F6 mogelijkheid komt duidelijk in beeld net tijden het booten van cd. Goed opletten en op F6 drukken
Normaal gesproken komt dat F6 gebeuren toch ook niet in beeld ?

Geplaatst door maestro12
Het komt op hetzelfde neer als bijvoorbeeld een RAID installatie en daar hoor je ze ook niet over, ik denk toch dat het voornamelijk aan de schrijver van het stukje ligt.
Dan zetten ze zich als PCM wel voor schut dan.

Geplaatst door dutchsoulboy
Normaal gesproken komt dat F6 gebeuren toch ook niet in beeld ?
Dit komt altijd onder in beeld te staan.
Zowel bij WinXP, als bij de installatie van Win2000.

Zorg dat je de SATA driver op een floppy hebt staan.
Deze heb je 1 keer nodig tijdens het installeren van WinXP.

F6 komt tijdens 1 van de eerste installatie schermen, onderin het witachtige balkje, in beeld.

Ik snap niet dat PCM het een "crime" vindt.:rolleyes:
Zolang je de floppy met SATA driver hebt en op tijd op F6 drukt verloopt de installatie makkelijk.
Als of je een "normale" hardeschijf gebruikt.

Let op, je ziet nog niks gebeuren als je op F6 drukt.

Geplaatst door crash

Nou, ik ben jaren abonnee geweest maar heb dit abonnement eind vorig jaar opgezegd omdat ze constant kleine foutjes maken en incompleet zijn. b.v. Een heel verhaal over de werking van Google, maar het gebruik van '+' en '-' laten ze achterwegen.

Ik houd het wel bij de C't (Niet computertotaal).

Geplaatst door crash

Dit komt altijd onder in beeld te staan.
Zowel bij WinXP, als bij de installatie van Win2000.

Zorg dat je de SATA driver op een floppy hebt staan.
Deze heb je 1 keer nodig tijdens het installeren van WinXP.

F6 komt tijdens 1 van de eerste installatie schermen, onderin het witachtige balkje, in beeld.

Zolang je de floppy met SATA driver hebt en op tijd op F6 drukt verloopt de installatie makkelijk.
Als of je een "normale" hardeschijf gebruikt.

Let op, je ziet nog niks gebeuren als je op F6 drukt.
Die SATAdriver wordt die dan bij de harde schijf geleverd ?

Geplaatst door dutchsoulboy

Die SATAdriver wordt die dan bij de harde schijf geleverd ?
Die zal op de moederbord cd-rom staan, als er geen floppy bij zit.
Wat voor moederbord heb je, dan zoeken we de driver ff op.:)

Heb ik nog niet, maar binnenkort wil ik het nieuwe systeem maken, dan wordt het waarschijnlijk eeen MSI bord of anders van Gigabyte, ik neem aan dat die drivers dan wel op de CD van dat bord staan. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze daar apart z'on floppy bij doen met apart de SATA drivers. Als het goed is moet die dan op de CDrom van het moederbord zitten. En als het helemaal goed is zou je er niets van moeten merken dat de SATA drivers worden geinstalleerd. Hetzelfde geldt toch voor de andere hardwarecomponenten met hun bijbehorende drivers ?
Of zie ik het helemaal verkeerd ?

Op de CD-rom van Asus staat een bestandje om drivers-diskette's mee te maken, speciaal voor de 'F6' functie. Zoiets zal ongetwijfeld ook bij andere moederbordjes worden geleverd.

Voor zover ik weet, staat dat ook op de cd-rom van Gigabyte.

Geplaatst door crash
Voor zover ik weet, staat dat ook op de cd-rom van Gigabyte.
Maar waarom moet dat dan apart op een diskette ? Zoiets zou toch direct van de CDrom te moeten installeren zijn ?

Ik heb het 1 keer gedaan en het is wel te doen maar leuk is anders.
Bij de pc die ik kreeg zat bv geen goede kabel en geen floppy drive welke je dus wel nodig bent want van de cd pakt ie het niet, als je er dan achter komt dat er een verkeerde kabel bij zit en het van flop moet is het niet meer zo moeilijk mits je een floppydrive bij de hand hebt

Hoi,

Ik heb hier een Asus A7N8X-E deluxe met twee 160Gb S-ATA harde schijven, waar ik windows XP op wil installeren.
Dat ik tijdens de setup op F6 moet drukken en een apparte driver voor S-ATA moet installeren is wel duidelijk, maar hoe maak ik die diskettes?
Op de cdrom die bij het moederbord is geleverd staat wel een map "drivers" met daarin de mappen "disk 1" en "disk 2", dit zouden de drivers voor S-ATA moeten zijn, maar als ik dit naar een diskette kopieeer kan Windows setup het bestand "txtsetup.oem" niet vinden, en als ik de setup vanaf de cd start wil het de drivers op m'n eigen pc installeren !!!!
Het gaat hier om een nieuwe pc, dus een schone installatie............

HELP !!!!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan