XP installeren op een S-ATA schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij mijn Asus staat er een bestandje "Makedisk" om de drivers volledig op een diskette te plaatsen.

Dat kan ik nergens vinden, even een bijlage om te laten zien hoe het er bij mij uitziet....................

Bijlagen

• raid-01.jpg
    raid-01.jpg
    51,8 KB · Weergaven: 33
Heb je al in de handleiding gekeken?

Je kan uitleg over SATA vinden op de moederbord cd-rom.
Drivers\SATA\SATARaid_Manual_Rev092.pdf

Daar kom ik dus niet helemaal uit, ik kan nergens vinden hoe ik een driver diskette zou kunnen maken.
Ik gebruik trouwens de handleiding die bij het moederbord zit (boekje), omdat ik dit

Drivers\SATA\SATARaid_Manual_Rev092.pdf
nergens op de cdrom kan vinden.

Het enige dat ik over SATA kan vinden op de cdrom is wat ik in voorgaand bericht als bijlage heb geplaatst.

Dus dit, O:\Drivers\SATA\GUI\Diskettes\Disk1 of Disk 2, en in de map Disk 1 staat de setup om de drivers te installeren.

Dit staat er nog in een readme bestand in de map "SATA' op de cd, maar ik kom niet verder dan stap 3, daar heb ik dus die diskette nodig.
Ook gaat het in deze tekst over een pci kaart, maar ik ga er van uit dat de drivers het zlefde zijn.

1) Windows NT 4.0 and Windows 2000/XP Fresh Installation
--------------------------------------------------------
Follow the instructions in this section if you are performing a new
installation of Windows NT 4.0 or Windows 2000/XP, and you wish to
boot from a device attached to the SiI 3112 controller.

1. Power off the system. Connect the hard drives to the SiI 3112
controller and insert the controller into a PCI slot. Power up
the system.

2. Put your Windows NT/2000/XP CD into the CD-ROM/DVD drive, or
the NT/2000/XP boot diskette #1 in the floppy drive if your
system cannot boot from the CD.

3. Press F6 for third party SCSI or driver installation at the beginning
of text mode installation. Press 's' when setup asks if you want to
specify an additional device, and insert the diskette labeled
'Silicon Image SiI 3112 SATARaid Driver Installation Disk' .

Press 'Enter' and select
'Silicon Image SiI 3112 SATARaid Controller'

4. Press 'Enter' to continue on with text mode setup.

5. Follow the setup instructions to select your choice for
partition and file system.

6. After setup examines your disks, it will copy files to
Windows 2000 installation folders and restart the system.
The setup program will continue and finish the installation
after restart.

7. Wait until Windows 2000 finishes installing devices, regional
settings, networking settings, components, and final set of
tasks, reboot the system if it is required.

8. See instructions in section 4 to verify controller was installed
correctly.

Nou, het is dus eenvoudiger dan ik dacht.
De drivers uit de map "O:\Drivers\SATA" heb ik op een diskette gezet en gebruikt op de nieuwe comp met SATA harde schijven, en het werkt !!!! :)

Nu hoop ik dat de topic starter er ook nog wat aan heeft.

Dat hoop ik dan ook dat ik er wat aan heb.
Eind volgende week is het voor mij zo ver, dus ik ben benieuwd en kom er nog wel op terug.
Jabuzero, kun je me in het kort uitleggen hoe je het gedaan hebT ?

Dat wil ik proberen,

Ik heb dus van de cdrom van het Asus moederbord de drivers uit de map "CDROM:\Drivers\SATA" naar een diskette gekopieeerd.
Voor je windows gaat installeren zet je in de bios bij opstart volgorde de cdrom als eerste.
Dan start je de pc opnieuw op met de windows cd en de diskette er in.
Tijdens de installatie krijg je de optie om andere scsi of raid controller stuurprogramma's te installeren door op F6 te drukken, doe dit en windows zal vragen om de diskette met stuurprogramma's (drivers) in station A:\ te plaatsen en op enter te drukken.
Als de juiste drivers op de diskette staan zal windows deze laden en de SATA harde schijven herkennen.
Daarna kun je volgens de normale procedure een partitie moeten maken waarop windows geinstalleerd wordt.
Zelf heb ik eerst maar 1 partitie gemaakt en later de schijf verder ingedeeld in schijfbeheer van windows.

Let wel op dat het bestand "TxtSetup.oem" op de diskette staat, hier word namelijk specifiek om gevraagd door windows.
De rest van de drivers zal een beetje afhangen van het merk moederbord dat je gaat kopen, maar daar komen we dan ook wel weer uit.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is en dat je hiermee op weg bent geholpen, zoniet dan gaan we gewoon verder zodra je je nieuwe comp hebt.

Greetzz......

:thumb:
Tof, je hebt een beschrijving gegeven waar ik denk ik wel uit kom.
Alvast bedankt, volgende week weet ik of het lukt.
Groetjes
Ruud

Maar nu heb ik zelf nog een vraag n.l.:

Kan ik met Norton Ghost ook een image maken van een SATA partitie naar een andere partitie op deze schijf, en zo ja hoe?
Heb geprobeerd dit te doen, maar dit is totaal mislukt en moest daardoor de scijf opnieuw formateren en installeren.

Met IDE scijven geen probleem.

Ik denk, maar kan het helemaal mis hebben, dat omdat S-ATA nog betrekkelijk nieuw is, dat daar nog geen aangepaste software voor is. Is er geen update beschikbaar van ghost , waar dat probleem wordt opgelost ?

Gebruik je Ghost vanuit Windows of via DOS?

goede driver

ik heb pas ook een sata schijf gekocht en daar op xp gezet het duurde ff voordat ik het door had je moet opletten dat je dus de goede driver pakt van de cdrom van je moederboard . ik hat eerst de verkeerde (promise )driver maar dit werkte dus niet had dus de andere nodig van (via )
let hier dus op
verder ben ik zeer geholpen dorr deze vraag en bedankt allemaal voor de tips.:thumb: :thumb:

hey, een vriend van mij heeft net ook een nieuwe pc gekocht, en daar zit het volgende in:

Asus K8V Delux Moederbord
AMD 64 bit 3200+ CPU
160 gig SATA hd
Asus Radeon 9800 XT
DVD brander
Floppy, enz

Nu wouden we gewoon windows XP pro nl installeeren. We hadden eerst vanaf die cd rom van asus via het programma makedisk de SATA drivers op een floppy gezet. Wij die win xp cd booten, op F6 drukken, en dan komt er later een scherm, waarin je op E moet drukken om de juiste drivers te selecteren. Dus wij selecteren die van Xp en dan op enter drukken. Zegt ie ineens: geen vasteschijfstations gevonden ofzoiets, druk op F3 om te rebooten :8-0:

Iemand een oplossing?

Floris

xp op sata

dit had ik dus ook
kijk eens goed of je de goede controller hebt op de floppy gezet er staan nl verschillende soorten op de cdrom
Via controller of controller van promisse

dit heeft mij ook zweet druppels gekost.
en verder moest ik geen e in drukken maar "s"
misschien dat dit ook bij jou moet!
ik heb bijna de zelfde spullen als bij jou en het werkt nu prima

Laatst bewerkt:
wat is het verschil tussen via en promise dan? Volgens mij staat er maar 1 driver op :rolleyes:

En over die E en S, dat heeft volgens mij met de taal te maken... Nl/En...

Floris

via of promisse

op de cdrom van het moederboard staan verschillende controllers voor je sata schijf kijk eens naar je bios welke er op staat dan kan je de goede controller op de floppy zetten en gaan met die banaan
let wel het is dus controller en geen driver die je nodig hebt
suc6

wil ff wat toevoegen omdat ik er ook problemen mee heb gehad
ik heb dan ook nog eens de twee sata schijven in raid 0 staan dan moet je ook nog eens de raid controler instaleren
let op dat je de goede sata driver heb want vaak zijn er meerdere sata controlers in mijn geval die van via en promise

als je dan bv voor raid hebt gekozen
installeer eerst de raid controler dan de sata driver en laat de laatste disk er wel inzitten anders werkt het nog niet
doe je het bv andersom eerst de sata driver dan de raid en je laat de raid erin zegt ie nog dat je schijf niet gevonden word
omdat voor je in het instal menu komt win net die sata driver nodig heeft
daarna vraagt win automatish naar de raid controler disk

hopelijk hebben julie hier iets aan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan