XP installeren op nieuwe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

maretakje

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2002
Ik wil mijn harde schijf vervangen voor een grotere en omdat ik vermoeid dat hij vandaag of morgen wel de geest zal geven(dit even terzijde).

Nu heb ik een orginele Windows XP cd dus dat moet volgens mij geen probleem zijn.

Nu is door de computerboer 2 jaar geleden er een nieuw moederbord in geplaatst, nu kreeg ik toen dit gebeurt was constant een blauw scherm met foutmeldingen, heb hem terug gebracht toen hebben ze een bios flash of iets dergelijks gedaan en computer is foutmelding vrij.

Nu ik die nieuwe harde schijf wil plaatsen moet ik natuurlijk ook de juiste drivers of bios hebben, nu is mijn vraag waar staan deze op mijn computer en kan ik deze dan op cd of dvd branden zodat ik bij mijn nieuwe intallatie van xp op de nieuwe harde schijf deze kan gebruiken.:o

Ik denk dat je deze wel weer kunt downloaden.Als je bijv. een asus moederbord hebt kun je ze van de asus site downloaden.

Er is een simpeler oplossing:

Koop een nieuwe harde schijf
Hang deze in je computer als 2e harddisk (Slave)

Maak nu een 1:1 copie (kloon) van je oude harddisk naar je nieuwe harddisk

Verander dan je nieuwe harddisk in master, dus 1e harde schijf en je bent klaar, met behoud van alle drivers, software, data enz.

Je moet natuurlijk wel zeker weten dat je virus/spyware/adware vrij bent:)

Ja dat klonen 1:1 is wel het makkelijkste maar nu is mijn oude harde schijf 80Gb met een C partitie van 10 GB waar ik nog maar 400mb ruimte heb. Heb ik dan na het klonen de zelfde grote van partitie's ook al is mijn nieuwe harde schijf bijv 160 GB.

Ja dat klonen 1:1 is wel het makkelijkste maar nu is mijn oude harde schijf 80Gb met een C partitie van 10 GB waar ik nog maar 400mb ruimte heb. Heb ik dan na het klonen de zelfde grote van partitie's ook al is mijn nieuwe harde schijf bijv 160 GB.
Ja, want het is een 1:1 kopie;)

Je kunt die nieuwe harde schijf eerst indelen in verschillende partities, zoals je het zelf wilt hebben.
Daarna de "oude C" naar de "nieuwe C" klonen.
En de "oude D" naar de "nieuwe D" klonen.

Dan worden de gegevens 1/1 overgezet, de partitie-grootte heeft hier dan verder niets meer mee te maken

Ja, want het is een 1:1 kopie;)

Niet dus, partitie-grootte heeft er niets mee te maken.

Wanneer ik de bestanden kloon die op een partitie staan van 10Gb naar een 250Gb partitie, dan blijft die nieuwe partitie gewoon 250Gb, alleen slechts 10Gb gevuld met gegevens!

Mooi dan ga ik het zo proberen maar dan nog even de vraag hoe maak ik eerst partitie's aan op mijn nieuw schijf.

Niet dus, partitie-grootte heeft er niets mee te maken.

Wanneer ik de bestanden kloon die op een partitie staan van 10Gb naar een 250Gb partitie, dan blijft die nieuwe partitie gewoon 250Gb, alleen slechts 10Gb gevuld met gegevens!
Ohw, ik dacht dat de partitiegrootte ook meetelde:p
Nouwja, weer wat geleerd...
Mooi dan ga ik het zo proberen maar dan nog even de vraag hoe maak ik eerst partitie's aan op mijn nieuw schijf.
Nieuwe partities kun je maken met de Windows CD, maar dan zal hij er meteen Windows op gaan installeren.
Dus zou je met andere software aan de slag moeten, misschien is de GParted LiveCD wel wat.
Hier kan je daar een klein stukje over lezen: http://pc-en-internet.infonu.nl/software/8553-partitioneren-met-de-gparted-live-cd-freeware.html

Laatst bewerkt:
Of gewoon je oude c klonen naar je nieuwe c.

Daarna partitie bijmaken en de rest overzetten

Ja mijn oude C naar nieuwe klonen blijf ik wel met hetzelfde ruimte gebrek op nieuwe C zitten.

Lees even goed:

Wanneer je de bestanden kloont die op een partitie staan van 10Gb naar een 250Gb partitie, dan blijft die nieuwe partitie gewoon 250Gb, alleen slechts 10Gb gevuld met gegevens en dus 240Gb leeg in dezlefde partitie

Ja Ja niet goed gesnapt van mijn kant maar kan ik met mijn windows cd daarna nog partitie's aanmaken op die nieuwe harde schijf of zogezegt kan ik hem nog indelen.

Of moet dit met een ander partitie programma (welke ik niet heb), misschien stel ik wel domme vragen, ben wel niet helemaal een leek maar dit heb ik nog nooit bij de hand gehad en aldoende leert men.

Kan achteraf ook heel eenvoudig hoor. Daar zijn heel simpele freeware programma's voor!

Succes en heb je hulp nodig, vraag het gerust en laten weten of het gelukt is!

Kan achteraf ook heel eenvoudig hoor. Daar zijn heel simpele freeware programma's voor!

Zoiets zoek ik dus ook, kun je enkele noemen?

Edit.
Excuus, had nog niet gezien dat er voor partities een aparte rubriek met software op het forum staat.

Laatst bewerkt:
Zit naar aanleiding van wat hier geschreven werd toch nog met wat vragen.

Het klonen wat jullie schrijven, bedoelen jullie waarschijnlijk mee kopiëren en plakken van de ene schijf naar de andere?

Ik heb nu een lege 250gig schijf in mijn handen en wil de oude 160gig daarmee vervangen.

Zo ik het snap, de nieuwe als slave in de pc hangen en dan de c schijf van de oude (heeft C,D,E, en F) kopiëren op de nieuwe schijf.

Dan de nieuwe schijf als master instellen, partitie C verkleinen en opnieuw bijvoorbeeld D,E,en F aanmaken.

Daarna inhoud van de drie andere partities kopiëren naar de nieuwe schijf.

Laatst bewerkt:
Wanneer je een cone maakt van de xchijf, dan "clone" je alle partities gewoon mee en de niet gebruikte ruimte op de nieuwe schijf bolijf over. Die kan je toevoegen aan een bestaande partitie of er een nieuwe partitie van maken

Kijk op de site van de maker van je 160gb harddisk voor een clone programma!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan