xp installeren vanaf een usb stick

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcel smeding

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2009
Heb sinds enige tijd een HP minilaptop, met windows 7 starters edition.
In principe werkt hij prima, maar loop er regelmatig tegenaan dat programma's niet compatible zijn met dit besturingssysteem.
Ik wil dus terug naar windows XP.
Helaas heeft mijn minilaptop geen cd station, maar bied wel de mogelijkheid te booten van usb of netwerk.
De laatste schijnt vrij lastig te zijn, dus wil de usb methode gebruiken.
Google geeft veel resultaten, maar niet wat ik zoek.
Veelal moet je een usb stick bootable maken via een msdos systeem diskette, helaas heb ik geen diskettes meer, laat staan een diskette station....

Hoe krijg ik simpel een usb stick bootable en dat ik daarvan een kale xp installatie kan starten?

Heb sinds enige tijd een HP minilaptop, met windows 7 starters edition.
In principe werkt hij prima, maar loop er regelmatig tegenaan dat programma's niet compatible zijn met dit besturingssysteem.
Ik wil dus terug naar windows XP.
Helaas heeft mijn minilaptop geen cd station, maar bied wel de mogelijkheid te booten van usb of netwerk.
De laatste schijnt vrij lastig te zijn, dus wil de usb methode gebruiken.
Google geeft veel resultaten, maar niet wat ik zoek.
Veelal moet je een usb stick bootable maken via een msdos systeem diskette, helaas heb ik geen diskettes meer, laat staan een diskette station....

Hoe krijg ik simpel een usb stick bootable en dat ik daarvan een kale xp installatie kan starten?

Kijk hier en je weet alles.
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?p=3139691#post3139691

@jverkerk: Topic-starter wil geen Windows 7 maar Windows XP installeren vanaf USB stick. Bovendien heeft hij nu de Starter versie van Windows 7 die al enorm afgespekt is t.o.v. (bijv.) Home Basic versie etc. dus het installeren van een 'lite' versie van Windows 7 gaat niet veel winst opleveren t.o.v. wat hij nu heeft, lijkt me.

@topic-starter: Kijk hier voor hoe je zo'n stick in elkaar zou kunnen zetten.

Succes,

Tijs.

De laatste link met uitleg werkt perfect, kan daarmee idd. booten vanaf usb en de installatie starten van XP.
Echter 1 probleem, de installatie herkend de harde schijf niet en ik kan vervolgens xp alleen installeren op de usb stick zelf???

Waarschijnlijk is dit wel op te lossen met een driver downloaden, maar hoe zorg ik dan dat hij die meeneemt in de installatie vanaf de usb stick?

Laatst bewerkt:
De laatste link met uitleg werkt perfect, kan daarmee idd. booten vanaf usb en de installatie starten van XP.
Echter 1 probleem, de installatie herkend de harde schijf niet en ik kan vervolgens xp alleen installeren op de usb stick zelf???

Waarschijnlijk is dit wel op te lossen met een driver downloaden, maar hoe zorg ik dan dat hij die meeneemt in de installatie vanaf de usb stick?

De laatste link is een mooie oplossing van computer totaal, ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar de eerste link die ik gegeven heb wel. Als je de pdf uitpakt van het winrar bestand en alles download wat op de pdf staat werkt het perfekt, bij mij tenminste. Het is wel in het Engels, maar dat moet toch geen probleem zijn.

Net zoals er vLite bestaat voor Vista en Windows 7 bestaat er ook nLite voor Windows 2000, XP en 2003.

Je hebt nodig.
1. De juiste SATA/RAID drivers geïntegreerd in de XP CD. Dergelijke te downloaden drivers zijn te herkennen aan de aanwezigheid van een TXTSETUP.OEM bestand, icm. (o.a.) een .SYS en een .INF bestand.
Worden ook soms wel F6 utilities genoemd, omdat je ze bij de start van de installatie van XP d.m.v. het drukken op F6 vanaf een floppydisk erbij kunt laden..
2. De gebruikte installatie-code die gebruikt is bij de originele installatie van van die XP (5 blokken van 5 cijfers/letters). Wordt ook wel CD-code of Product Key genoemd, en staat (vaak) op de systeemkast op een sticker of op een ander holografische afbeelding die je bij je XP gekregen hebt.

O.a. via deze link of deze link kan je zelf zo'n bijgewerkte XP installatie-cd bouwen.
Wil je d.m.v. nLite meteen SP2 of SP3 integreren:
SP2 voor XP NL vind je hier
SP3 voor XP NL vind je hier

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan