Xp installeren via usb stick

Status
Niet open voor verdere reacties.

xp boy

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2002
Goedenavond,

Ik wil graag mijn laptop herinstalleren via een usb stick.
Nu heb ik via een programaatje via hier elders op het forum de usb stick bootable gemaakt.

Wanneer ik de laptop aanzet en opstart via de usb drive dan krijg ik een korte keuze menu wanneer ik het installeren van windows xp kies dan komt het begin scherm om windows xp te installeren maar na 5 seconden krijg ik een blauwe scherm met melding fout:

0x0000007B ............

En dan is de enige optie nog laptop uitdrukken en weer opnieuw aanzetten krijg dan weer hetzelfde.

Iemand hier raad mee?

Eerste vraag is: Wat voor harddiskcontroller is aan boord van de laptop? Als dat niet IDE (ook wel PATA genoemd) is, maar bijv. SATA of SCSI, dan zal XP geen drivers ervoor aan boord hebben.
Die tekst-based driver (want voor het tekst-gedeelte van de XP setup) moet je vooraf in je XP installatie-software integreren ('Slipstreamen' genoemd) vóórdat je die op memory-stick of cd zet. [Na-installeren met een floppydrive kan ook, maar die zal je laptop wel niet hebben, en een hoop desktop-pc's hebben die tegenwoordig ook niet].

Zo'n tekst-based driver herken je aan een TXTSETUP.OEM bestand dat aanwezig moet zijn naast een .INF en een .SYS bestand. [Er kunnen evt. nog meer bestanden zijn, maar die 3 genoemde bestanden zitten in elke text-based driver voor XP].

Integreren/slipstreamen van de tekst-based driver die bij jouw harddisk-controller hoort kan het gemakkelijkste met een programma als nLite, via de optie Driver integreren.
Er zijn zat tutorials te vinden op Internet daaromtrent.

Succes,

Tijs.

Goedenavond,

Ik wil graag mijn laptop herinstalleren via een usb stick.
Nu heb ik via een programaatje via hier elders op het forum de usb stick bootable gemaakt.

Wanneer ik de laptop aanzet en opstart via de usb drive dan krijg ik een korte keuze menu wanneer ik het installeren van windows xp kies dan komt het begin scherm om windows xp te installeren maar na 5 seconden krijg ik een blauwe scherm met melding fout:

0x0000007B ............

En dan is de enige optie nog laptop uitdrukken en weer opnieuw aanzetten krijg dan weer hetzelfde.

Iemand hier raad mee?

Heb je soms sata schijven, want dan moet je tijdens het installeren even een disk met drivers laden, dus dat wil zeggen tijdens de installatie op F6 rammen, staat ook onder in beeld.
inaccessible_boot_device

Heb je de USB stick wel bootable gemaakt.
Is je computer wel geschikt om van usb op te starten?

Laatst bewerkt:
Heb je soms sata schijven, want dan moet je tijdens het installeren even een disk met drivers laden, dus dat wil zeggen tijdens de installatie op F6 rammen, staat ook onder in beeld.
inaccessible_boot_device

Heb je de USB stick wel bootable gemaakt.
Is je computer wel geschikt om van usb op te starten?

Ja de usb stick is bootable gemaakt en geschikt om via usb op te starten.

ik ga ff de optie met nlite doorlezen.

En de drivers die kan ik gewoon via de website van de laptop merk krijgen?

Ja de usb stick is bootable gemaakt en geschikt om via usb op te starten.

ik ga ff de optie met nlite doorlezen.

En de drivers die kan ik gewoon via de website van de laptop merk krijgen?

Ik weet niet welke laptop jij hebt, maar ik neem aan dat die wel te verkrijgen zijn, ze hebben er al opgestaan als het goed is, backup van je drivers maken altijd handig voor het installeren.

Met het gratis programma daemon tools kun je zien of je stick ook echt bootable is, als je weet wat er op moet staan.

@jverkerk:
1. Het is niet zeker dat je met jouw methode een XP driver hebt voor je harddisk-controller (topic-starter heeft nu Vista op de pc/laptop staan, nietwaar?), maar zeker
2. Heb je met jouw methode géén TXTSETUP.OEM bestand, en die is verplicht (zie mijn eerste posting).

@xp boy: Inderdaad hoop ik dat de laptop-fabrikant ze beschikbaar stelt. Anders zou je kunnen kijken of de chipset fabrikant (Nvidia, AMD, Intel) ze beschikbaar stelt.
Worden ook wel F6 utilities genoemd, omdat (als je ze vanaf floppy zou willen naladen) je éérst op F6 moet drukken zodra daaromtrent in het tekstgedeelte van de XP-setup een melding over verschijnt onderin op je scherm).

Succes,

Tijs.

@dnties, volgens mij wil hij gewoon xp opnieuw installeren 1é topic dus zullen er bij een systeem de juiste drivers verkrijgbaar zijn. Of hij heeft er een diskette oid bij gekregen.
Het zal handig zijn om te weten wat het merk en type de laptop is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan