XP installeren Windows 7 verwijderen voor dual boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

letsdoit

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2008
Berichten
63
Hallo allemaal,
Ik wil win 7 verijderen en xp installeren t.b.v een dual boot. (het oude os moet als eerste worden geinstallerd)
Het systeem herstel en systeem kopie gemaakt.
Het lukt met niet om C te formatteren en xp te installeren.
Heb xp cd geplaatst, maar installatie knop is niet actief
Heb geboot van de cd maar er ontstaat een foutmelding: gestopt om schade te voorkomen.
Heb geprobeerd te formateren via de herstel schijf, deze vond een opstart fout. Deze is hersteld, maar daarna starte win 7 gewoon weer op.

Hoe moet ik Win 7 verwijderen en XP installeren?
 
Het kan kloppen dat je c niet kan formateren omdat daar al win 7 op staat.
Het is wel mogelijk om xp ná win 7 te installeren als dualboot zonder win7 te verwijderen.
Zie hier vanaf bericht #5
 
Laatst bewerkt:
Haal de GParted cd op en brand deze. Dan opstarten met deze cd en via dat programma kan je de hele schijf formatteren en alvast partities aanmaken. Dus je maakt dan een C en een D aan. Oo C komt dan XP en op D komt Windows.
Overigens heb ik laatst een dualboot met Win 7 en 8 gedaan, en toen had ik 8 als eerste en dat werkte wel.
Dus je kan het proberen om het dus te installeren, werkte het niet dan kan je het altijd nog met de GParted doen.
 
Bedankt jackall, maar XP installerenlukt niet omdat de installatie knop niet actief is
FEmke, het was even zoeken wat je bedoelde (nooit van gehoord) , maar uiteindelijk een GParted i 486 schijf gebrand. Via deze schijf geboot, maar er staat geen geschikt programmatje op.
Wat doe ik fout?
 
Laatst bewerkt:
Ok, het gevaar van programma's als GParted is natuurlijk dat je per ongeluk je Herstel-Partitie('s) kan weggooien.

Beter is het om even als (een) Beheerder in Windows 7 aan te melden, & dan Schijfbeheer te openen.

Voer daarin via Eigenschappen, tabblad Algemeen, van elke schijf even een Volumelabel in bv. Windows 7 voor de Windows 7 systeemschijf, BCD7 voor de 100 MB Windows 7 BCD*, Data voor Data, etc. De Recoveryschijf zelf is OEM & verborgen & kan je niet van een volumenaam voorzien.

* N.B Erratum: Ik constateer net onvolledigheden in mijn schrijven wat een fout kan veroorzaken.
De BCD is 100MB maar word in Schijfbeheer aangegeven als 94MB want Microsoft telt met 2^30 inplaats 10^9. De BCD word meestal aangegeven met het label "System Reserved" - ter verduidelijking - maar mag hernoemd worden.
Tot slot is er standaard geen Stationsletter toegekend aan de BCD. Om te formatteren is dat noodzakelijk, & word gedaan via een RechterMuisKlik op de Stationsnaam - bovenste veld - of Partitie - onderste veld - & dan Stationsletter of paden wijzigen..., Toevoegen..., Selecteren. Behalve A, B of X & hoger, mag de eerste beschikbare Stationsletter toegkend worden.
OK. Herstarten.​

Volgende stap is daarna vanaf de/een Windows Vista/7 DvD starten, dan kiezen voor Deze computer herstellen, Opdrachtprompt.

Dan typ je met opvolgende <schijfletter>: vanaf C:

vol <schijfletter>:

Totdat je de volumenamen van de Windows 7 & de Windows BCD gevonden hebt.
Die formateer je met:

format <schijfletter>: /fs:ntfs /x

Er word om een volumelabel gevraagd, als er spaties/vreemde tekens inzitten, typ je die in tussen apostrofes, aanhalingstekens, "".

Als de BCD & Windows 7 schijven geformatteerd zijn, kan je de XP-CD laden & herstarten om daarna XP te installeren.

Ok, je kan dan eerst de partities weghalen, maar het risico bestaat dat je <schijfletters> dan door de war gaan. Mocht je dat toch willen, wegens partitie- of ruimte-gebrek (XP=min. 10GB, 7 min. 20GB), meld dat dan eerst voor het formatteren even, want dat is weer Hogere Windowskunde...
 
Laatst bewerkt:
Als er geen recoverypartitie opstaat dan kan hij gewoon de hele schijf formatteren met GParted. Daarna maakt hij nieuwe partities aan en klaar ben je.
Staat er wel een recovery partitie op dan zie je dat aan de hoeveel gigabites plus in het scherm van GParted staat de altijd bovenaan.
Is niet zo heel moeilijk en zeker geen hogere windowskunde.

Jouw uitleg in de tweede alinea, is naar mijn idee moeilijker te begrijpen dan het proggie GParted.

Vraag aan de TS: staat er een recoverypartitie op en wil je die weg hebben? Staat die er niet op dan kan je gewoon doen wat ik zei.
Durf je het niet aan en je woont in de buurt? Dan wil ik je wel helpen. (zie mijn handtekening, daar kan je ook vinden waar ik woon, onder contact)

01.GParted.jpg


zo ziet GParted eruit. Als je opgestart bent vanaf de cd, dan zie je onderin rechts (als je de goede cd hebt) een aantal opties. Neem dan de optie partitionering (of iets dergelijks, ik moet het uit mijn hoofd doen nu)
en dan zal het venster opstarten wat hierboven staat. Het ziet er bij jou alleen wat anders uit, aangezien dit mijn pc is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wolf:
Met iets dergelijks was ik inmiddels al bezig: Opstarten via system repair disk. Opmerkelijk was dat Win 7 op e: gevonden werd terwijl het op c: staat.
Via prompt format c: /fs:NTFS ingevoerd. Label had ik al opgezocht. Geeft echter de melding dat het een fout label is. Laber gecheckt: klopt wel.
Gestopt.

Femke:
Ben er achter wat ik fout deed: Niet geboot via de Gparted disk. NU wel gedaan en optie 1 gekozen: default settings. Er kwam een scherm: The keymap records enz. Don't touch key map gedaan. Taal ingesteld en Gparted op automatisch starten gedaan.
NU kreeg ik inderdaard het door jou getoonde scherm te zien.

Daarna de 2de schijf geformatteerd naar NTFS. (was al NTFS)
Het formateren gebeurde in een of enkele seconden.
Nu zien de partities er als volgt uit:
/dev/sda1 ntfs Label: Door systeem gereserveerd. grootte 100.00 MiB. Vlaggen: boot.
/dev/sda2 ntfs Label: geen. GRootte 70.54 GiB Gebruikt 66.65 MiB Vrij 70.47 GiB.
ongebruikt ongebruikt GRootte 48.61 GiB

Daarna opgestart met windows XP. Laad enkele bestanden. OP moment de tekst windows wordt gestart verschijnt, stopt het proces.
Scherm: er is een probleem gevonden verschijnt.

Heb ik fout geformatteerd? De schijf is trouwens een ssd.
 
Laatst bewerkt:
is die XP cd nog wel goed? Is het een illegale soms of is de cd niet helemaal lekker meer.
kan allemaal natuurlijk.

Je komt dus nog niet bij het scherm waar je aangeeft waar je Windows wilt hebben. Ik snap even het begin van je laatste bericht niet, het bericht naar Wolf.
En wat ik ookeve niet begrijp is dat dus op de 2de schijf de Windows stond? Wat staat er dan op schijf 1?

Het is allemaal wat onduidelijk zo en kan ik niet vanachter mijn toetsenbord het geheel voor mij halen hoe de situatie is.

maak eens een foto of zo van de partities die je ziet in GParted.

En waar wil je eigenlijk nu Xp op? En staat 7 er nog op?
 
Ok, voor de duidelijkheid is het misschien wel handig om de volgende vraag erbij te stellen:

Mogen alle partities verwijderd worden, behalve de herstel-partie natuurlijk?

De installatie van Windows XP word voorkomen door de BCD (Boot Configuration Data) van Windows 7. Dat is een gereserveerde partitie van 100 MB. Die staat sinds Vista niet toe dat oudere/lagere besturingssystemen zoals 200/XP/Linux geinstalleerd worden. Als dat weg is, kan je dus XP installeren.
/dev/sda1 ntfs Label: Door systeem gereserveerd. grootte 100.00 MiB. Vlaggen: boot.

Tijdens een format word om de volumenaam gevraagd, & als die spaties of vreemde tekens bevat, dient dat tussen apostrofes, aanhalingstekens, "", gezet te worden.
Onder diskpart hoef je weer geen apostrofes te gebruiken. Microsoft maakt het daarmee niet makkelijk, wel leuk...
XP kan dan maar 11 tekens verwerken, vanaf Vista is dat dacht ik 64 tekens. Vandaar dat ik in mijn vorige bericht korte aaneengesloten labels als voorbeeld gaf.

Ik kan nu wel een complete handleiding in gaan typen om via de Windows 7 Installatie-DvD in de Opdrachtprompt met diskpart de schijf te herpartitioneren, maar behalve dat het veel werk is voor mij & jou, ben ik van mening dat het onverstandig is om twee verschillende methoden door elkaar te gebruiken.
Zeker met dit soort acties, waarbij als het fout gaat, de schade ook wel echt onherstelbaar is. Word een warboel.

Dus ik laat het even over aan femke98 met GParted, mocht dat niet werken, dan heb ik nog even rustig de tijd om een nette diskpart plus format sjabloon te schrijven.
 
Femke en Wolf.
Allereerst hartelijk bednakt voor jullie inspanningen om mijn probleem op te lossen.
M.b.t. het verwijderen van partities: Ik heb een systeem herstel schijf en systeem kopieën gemaakt (op 2 verschillende lokaties opgeslagen), dus er kan niet veel mis gaan denk ik.
M.b.t. de verschillende schijven:
Ik had al een tweede (is dus eigenlijk een derde)schijf aangemaakt voor het 2de OS.
De eerste schijf met BCD kan dus verwijderd worden. Het lijkt er op dat het nu gaat lukken. Zal dat vanavond proberen.

Wolf: het label was BC01-570F. Ik had het streepje tussen "" moeten plaatsen?
Overigens zal ik je advies opvolgen en doorgaan met de Gp methode en dit niet door elkaar toepassen.

Laat nog weten of het allemaal gaat lukken.

Nogmaals bedankt voor jullie inspaning tot nu toe.
 
Het is helaas niet gelukt.
De eerste partitie verwijderd.
Het GP scherm ziet er nu zo uit:

P1010183.JPG
Het stop scherm ziet er zo uit:
P1010182.jpg

Nu met grotere foto's
Lukt niet : krijg er geen bijlagen meer in
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Foto's zijn goed te zien, als ik er op klik worden ze groter.
De windows is dus corrupt, want alleen windows geeft deze blauwe schermen. Dus ik vraag mij werkelijk af wat je gedaan hebt.

De eerste foto is dus GParted.
Van de ongebruikte moet je nog een partitie maken. Dus met rechts er op klikken en dan nieuw (new) kiezen en dan goed lezen wat er staat. De eerste partitie is NTFS, dat is voor Windows.
Dus waarom je dan het blauwe scherm krijgt en waardoor, woon je niet dichtbij almere? dan kan ik je helpen,.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dit is de Bug_Check (Engels):

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff559218(v=vs.85).aspx

Het komt erop neer dat of de schijf (& niet de Windows in dit geval) corrupt is, of een driver mist (wat vanwege het feit dat het een SSD is mogelijk is).

Bedoeling is dat alle partities - behalve de herstel-partitie & daarin zit de crux - eerst verwijderd worden.

Zelf maak ik dan boven de herstel-partitie eerst een partitie aan zo groot als de overblijvende ruimte, herstart, formatteer die partitie ntfs, & voer daarna een volledige schijfcontrole uit (inclusief schijfoppervak). Daarna verwijder ik die partitie weer & doe ik het opnieuw maar dan in naar behoefte/noodzaak meerdere partities.

Nog even over het volumelabel invoeren tijdens format: In dat geval moet de hele volume-naam omsloten worden met apostrofes. Het leek er overigens op dat je het volume-serienummer hebt proberen in te voeren. Dat is wat anders. Volume heeft of geen naam, of de naam die je het laatst gegeven hebt.
Het enige belang dat het dient is dat je zelf het volume duidelijk kan herkennen indien nodig. Vandaar de eerder gegeven voorbeelden daarvan.

Wel een bloemetje meenemen als je bij femke98 op bezoek gaat, he? ;)
 
Het is makkelijker om alles wat er nu te zien is, te verwijderen, dan wordt het weer 1 hele schijf.
Daarna maak je de partities aan.

En ja, TheKnight, of de schijf corrupt is geen idee, het is een SSD begrijp ik?

Als het een SSD is, duik eens in de materie SSD (de TS dus dan hè) , dan zul je lezen dat deze schijven heel anders benaderd moeten worden dan een normale schijf. Er zijn genoeg aritkelen over SSD schijven, misschien interessant om te lezen.
 
Femke: Erg aardig van je. Woon echter niet echt in de buurt.

OK Wolf,
Mooi dat de code meer duidelijkheid geeft.

"Bedoeling is dat alle partities - behalve de herstel-partitie & daarin zit de crux - eerst verwijderd worden."

Bedoel je daarmee dat ik de herstelpartitie verwijderd heb terwijl dat niet de bedoeling was?
Of bedoeld je dat ik nu nog alle partities moet verwijderen behalve de herstel partitie.
Het is mij niet geheel duidelijk omdat ik geen herstel partitie zie/herken.

Hoe voer is ik schijfcontrole uit (inclusief schijfoppervlak)? Is dat het zelfde als chkdsk?
 
Nee, dat viel mij ook op, omdat ik maar 2 partitie zie. eentje NTFS (hoewel maar heel weinig gebruikt) en de tweede is ongebruikt en heeft dus nog geen functie. Wet niet of dat altijd al zo geweest is of dat je dat zelf gedaan hebt?
Er is gebruikt 66.66 MB en dat kan onmogelijk de recovery partitie zijn, ook omdat de hele partitie 70,57 GB groot is. En normaal gesproken is een recovery partitie niet zo groot, maar dus klein.
Geen idee dus wat je gedaan hebt, kan je dat laten weten?
 
Dit waren de partities na formatteren 2 e schijf (c:):
/dev/sda1 ntfs Label: Door systeem gereserveerd. grootte 100.00 MiB. Vlaggen: boot.
/dev/sda2 ntfs Label: geen. GRootte 70.54 GiB Gebruikt 66.65 MiB Vrij 70.47 GiB.
ongebruikt ongebruikt GRootte 48.61 GiB.

Na advies de eerste partitie (BCD) vewijderd.

Na problemen met stopscherm o.a. geprobeerd om de 1ste partitie op vlag boot te zetten. Hielp niet.
Ook CHkDSK uigevoerd (toegang tot prompt via de windows 7 systeem hersteld disk)
De herstel disk vond ook een opstart probleem, Dit hersteld.

Bij doorlezen van de akties zie ik nu trouwens dat het stopscherm o.a. de CHKDSK /F aanraad. De /F had ik niet gedaan. Nu als nog gedaan. Ik krijg de mededeling dat het station beveiligd is tegen schrijven. Weet niet wat de F: is. MIschien de gewone 2 TB schijf?

Om op de herstel partitie terug te komen: deze heb ik dus nooit gezien(of herkend)

Hallo Wolf en Femke,
Heb inmiddels de systeem kopie terug gezet. vervolgens via Gparted de partities bekeken. IN de C: stond een waarschuwings teken. Bij informatie stond dat er sectoren waren beschadigd oid. (hier foto van gemaakt, maar niet bijgevoegd). Daarna via windows 7 schijfcontrole uitgevoerd en fouten laten herstellen.
REsultaat gecontroleerd vis Gparted. Waarschuwings teken is nu verdwenen.
Is het mogelijk dat deze beschadigingen de oorzaak waren van het stopscherm?
Zo, dan zou ik het nu opnieuw kunnen proberen.

P.S. NOg steeds geen herstelpartitie gezien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben er uit:
Voor het installeren van Win XP moest de Sata mode selection op IDE staan.
Nu weer allerlei problemen met installeren Partition magic en een dubbels OS..PFFFFFFfff
In ieder geval bedankt voor aller hulp tot nu toe.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan