XP juist instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mikeya

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2001
Hoi,

beneden hebben wij een computer staan waar spelletjes opstaan en nog wat andere rommel. Ik ben van plan deze binnenkort te formatteren en helemaal opnieuw in te stellen.

Nu vraag ik wat hulp mbt het installeren van de hele handel en het correct instellen van het systeem.
Ik wil namelijk een "beperkt" account aanmaken die gebruikt word om mee te werken en te spelen. Plus een beheerders-account waarmee ik het systeem kan onderhouden. We hebben een netwerk liggen en ik heb hier zelfs een computer die als server kan dienen. Nu zou ik graag willen dat ik via een andere computer kan inloggen op het systeem beneden zodat ik die computer kan onderhouden terwijl ik lekker boven zit. Het is mogelijk, maar ik heb op het moment te weinig kennis van XP om dat allemaal uit mijn hoofd te weten.

Ik vraag dus links of directe antwoorden hier hoe ik het best een soort van server-cliënt situatie hier thuis kan maken en dat die computer die beneden staat dus een client word.
Ik weet niet waar ik informatie kan vinden over het server gedeelte wat boven staat en over het instellen van workstations zoals de computer beneden.

P.s. ik komt op het idee omdat ze op het werk ook zoiets hebben. Mensen loggen in op het netwerk met een cliënt, halen data van het netwerk en sluiten later weer af. Volgens het systeembeheer schijnt het heel goed te werken en is het vooral makkelijk in het onderhoud.
Ik heb trouwens best wat tijd over wat ik er graag in wil steken.

Remote control doe je met een programma zoals bijvoorbeeld remote administrator (www.radmin.com) of tightvnc (www.tightvnc.com). Hiermee kan je een pc in het netwerk overnemen, mits die de service heeft draaien. Beide programma's zijn shareware.

Bij het gebruik van remote administrator moet je het programma op beide pc's installeren. Om een pc over te kunnen nemen, moet je de service gestart hebben (dit kan automatisch met de optie install remote administrator as a system service, of handmatig door naar start/programs/remote administrator/start remote administrator server te gaan).

Met remote administrator kan je sessies bekijken, overnemen, bestanden overzetten, telnetten en shutdownen.

Bij het gebruik van tightvnc hoef je de service alleen op de over te nemen pc te installeren. Je kunt dan met je internet explorer meekijken op de overgenomen pc door in je adresbalk http://ipadresovertenemenpc:5800 in te tikken.

Met tightvnc kan je alleen een sessie overnemen.

Wat betreft het aanmaken van accounts zou ik naast het administrator account inderdaad nog een ander account aanmaken voor bijvoorbeeld je kinderen op je pc. Ga hiervoor naar start/settings/control panel en kies daar voor user accounts. Daar vind je de optie om een account met beperkte rechten in te stellen.

Verder moet je je afvragen wat je met het client-server concept wil doen. Een heel goede optie is bijvoorbeeld om backups te laten maken van de client pc op de server (start/run/ntbackup), waardoor je kinderen hun persoonlijke bestanden of instellingen of de systeembestanden van de pc niet meteen verloren gaan als die pc crasht. Na een format kan je dan deze bestanden weer terug zetten.

In plaats van elke 3 maanden eventueel een verklooide pc opnieuw te formatteren en in te stellen, kan je ook een image van de pc maken. Dit kan bijvoorbeeld met ghost. De hele harde schijf wordt dan gekopieerd naar een groot bestand, dat je eventueel op een of meer cd's kan branden. Het voordeel hiervan is dat je alleen maar deze image terug hoeft te zetten en niet alles opnieuw hoeft te installeren.

Nog een tip voordat je gaat formatteren, verzamel je drivers en brand ze op een cd zodat je daar niet urenlang naar hoeft te zoeken. De handleiding vind je hier http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=91102

Dat vnc heb ik.. maar kan ik dan ook op het moment dat een beperkt-account is ingelogd, inloggen onder het beheerders-account? Want het probleem is meer dat als mijn andere huisgenoten;) een nieuw programma erop willen ik niet naar beneden hoef te lopen.

Verder bedoelde ik meer dat ik op mijn eigen computer kan inloggen op de computer beneden. Dus dat ik hier op XP op "switch user" druk en dan op het beheerders-account van de computer beneden inlog. Ik meen ergens gezien/gelezen te hebben dat dit mogelijk is.

Hoi Mikeya,
Ik heb wel wat ervaring met beheerders- en beperkte accounts in XP. Je kan in het configuratiescherm > gebruikersaccounts rechten toekennen aan de verschillende gebruikers. Als je de beheerdersaccounts vervolgens afschermt met een password, kunnen anderen daar geen gebruik van maken. Tot zo ver heel simpel.

Vervelender is dat de meeste spellen die wij doen (
Age of Empires, Harry Potter, Midtown Madness, Motorcross Madness) een beheerdersaccount vereisen. Zonder beheerdersrechten kan je het spel niet spelen, en dat geldt ook voor de Microsoftspellen. Voor kantoorautomatiseringstoepassingen werken die accounts dus wel, maar voor spellen niet, is mijn ervaring.

Groet,
Coen.

Aha, juist.. ik had het idee dat je alleen beheerdersrechten nodig had voor het installeren van spellen. Maar het geeft dus problemen met het spelen. Nou, dan doe ik het anders.

Die computer die boven staat stel ik in als backup-server. Dan maak ik gewoon een image van die computer beneden en als het nodig is gaat de backup er overheen. Misschien wel het meest makkelijke:thumb:.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan