XP laptop <----> '98 desktop data overzetten

• Onderwerp starter Onderwerp starter A.J.
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

A.J.

Meubilair
Lid geworden
12 jul 2004
Hooggeacht Forum,

een vriendin van mij heeft een oud beestje(desktop PIII, W98)staan die met de dag trager wordt.
Ze heeft daar nogal wat bestanden van haar studie op staan die we willen bewaren voordat de PC de geest geeft.
Nu heeft ze een Chello kabel abonnement.
Achterin zit dan dus een netwerkkaart, of niet?
Kan ik nu met een cross-cable die PC middels die netwerkkaart met mijn ultramoderne laptop(Centrino XP) verbinden om alle bestanden over te zetten?
Er zit dus GEEN brander in die desktop.
Wat moet ik dan precies doen?
Alles uitproberen is geen optie, want ik wil vanavond gewoon slapen.
Het opstarten van Word duurt alleen al zo'n 2 minuten!!!!
Daarna wil ik proberen die PC weer op een normale manier aan de praat te krijgen, maar eerst alle data even "safen".

Fonz :thumb:

Crosscable aansluiten en de Netwerk wizard van Xp gebruiken.
Of handmatig de IP adressen aanmaken.

Hoe doe ik dat op W98 een IP adres aanmaken?

Met die wizard vraagt 'ie of ik een flop wil aanmaken, maar ik heb geen flopdriver in m'n laptop.

Netwerklocaties>eigenschappen>TPC/IP van de netwerkkaart.
Daar kun je de IP invullen en de Subnetmask.

Gebruikelijk is om als IP 192.168.0.2 in te vullen en als subnetmaks 255.255.255.0.

Bij Xp kun je het ook handmatig doen.
Netwerklocaties>eigenschappen>de netwerkkaart kiezen, die gekoppelt is aan de Win98 laptop>eigenschappen?TCP/IP

Hier vul je als IP in 192.168.0.1 en als subnetmask 255.255.255.0.

Je ziet alleen de laatste cijfer van de IP is anders.

Op deze manier, zou je vanaf de Xp laptop de Win98 desktop moeten kunnen bereiken.

Wanneer dit gedaan is(zal bij die PC zo'n drie uur gaan duren ben ik bang ha ha ha), dan kan ik die bestanden "zien" en overzetten?
Helemaal te gek, super bedankt.
Ik houdt je op de hoogte.
Ik wilde eerst zelf wel gaan "pielen", maar dat ding is zo traag, niet normaal.

Even wat anders, heb een week geleden de contributie overgemaakt en mezelf aangemeld, maar nog geen bericht.
Hoelang duurt het voordat je verenigingslid bent?
Of moet je eerst ook nog door een baillotagecommissie, ha ha ha.

Geplaatst door A.J.
Even wat anders, heb een week geleden de contributie overgemaakt en mezelf aangemeld, maar nog geen bericht.
Hoelang duurt het voordat je verenigingslid bent?
Je zal dan nog geduld moeten hebben.
Zodra het geld binnen is en diegene die het bijhoud het door heeft gegeven, zal vanzelf bij je naam "Verenigingslid" komen te staan.
Je krijgt er dacht ook nog een mailtje over.:)

Ik heb geduld,
zal ook wel moeten voor vanavond met die W98 PC ha ha ha.
Bedankt.

Beste Crash,

alles gelukt,
heb wel heel veel geduld moeten tonen,
maar ik heb alles kunnen "back-uppen".
Ik moest nog wel even de beide Zonealarmpjes uitzetten. En dat vergeet je natuurlijk iedere keer wanneer je 98 weer eens moet opstarten.
Ben nu middels ASO aan het uitzoeken waarom die PC Zo traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag is.

Bedankt,

Mooi dat het netwerkje voor elkaar is.:thumb:

Zag je logje al staan op ASO.;)

Ik heb geduld.
Ik kon op het oog niets bijzonders zien in het logje, maar de ASO boys kunnen dat veel beter.
Het is maar een PIII met een schijfje van 2Gb, dus na een studie van drie jaar staan er voor 200 Mb aan documenten etc. op. Tel dat op bij het besturingssysteem, Office, wat andere progjes, dan blijft er weinig over. Zou dat een oorzaak kunnen zijn van die traagheid?
Kan het zijn dat wanneer je die 200 Mb uit de "Mijn Documenten" map haalt, dat het allemaal iets sneller gaat?

Is het schijfje in die 2 jaar al eens gedefragmenteerd?
Temp, Temporary internet files, Cookies en Geschiedenis mappen leeg gemaakt?

PS Newdefrag is sneller dan de Win98(se) defragmentatie programma. Win98(se)
Tip van Gezina:
Geplaatst door gezina
Tip: Of download Newdefrag (gratis), scroll wat naar onderen, tooltje is van ME ''gepikt'' pak het uit, na het unzippen van Newdefrag ga je naar Start/Programma's/Bureau-accessoires/Systeemwerkset en Drag&Drop Newdrag.exe naar het uitrolmenu, vandaar uit starten.
Bron:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=191067&highlight=newdefrag

Laatst bewerkt:
Dat defragmenteren heb ik vorige week gedaan.
Ben daar maar meteen blijven eten ha ha ha, moest in veilige modus en duurde 6 uur!
Alle temp mappen en schijfopruimingen gedaan die je maar kunt verzinnen.
Zal van de week de Gezina truuk proberen.

Die tip van Gezina gebruik ik steeds, als ik voor iemand Win98(se) heb geinstalleerd.
Mensen weten dan niet beter.:)

Ga het zeker proberen.
Is het zo dat de defragmentatie dan sneller verloopt of ook beter eindigt?
Ik heb na de defragmentatie niet echt heel veel snelheidswinst kunnen ontdekken namelijk.

Het defragmenteren opzich, gaat sneller.
Het zal wel iets beter zijn dan de standaard defragmentatie programma, daar deze van WinME afkomstig is.

Ik ga het uitproberen.
Ik wacht ook even de uitslag van het logje af, je weet maar nooit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan