Xp light versie ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
IK heb nog een Dell latitude met maar 512ram geheugen.

Nu was mijn vraag of er een minder belastend besturingssysteem bestaat dan xp.
Ik dacht hierbij aan xp light.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

JA, inderdaad ook geheugen.

Betreft die Linux, is daar zoveel snelheidsverschil in tegenover Windows en zijn daar verschillende versies van en kan ik daar tenslotte de meeste software op draaien ?

Linus is echt een heel stuk lichter, maar het is WEL een echt ander OS en flink wennen.

Waarvoor wil je de laptop gebruiken? Als het gewoon is voor wat te internetten, voldoet 512mb wel, gewoon geen al te zware programma's gebruiken.

Gebruik voor internet en office.

Alleen dat opstarten is zo traag.
En ik zie dat 512mb extra flink wat geld kost.

Ik ga akkoord, ik heb hier ook nog een PC met maar 256 MB en XP op. Het kán wel, maar geen al te gekke dingen gaan doen.

Over die XP Light, bedoel je die versie die ze naar de arme landen sturen? Of Windows Fundamentals?
http://www.computable.nl/artikel/nieuws/257593/250449/microsoft-bevestigt-windows-xplight.html
http://www.computable.nl/artikel/ic...onthult-uitgeklede-windows-voor-oude-pcs.html

Ik lees vanalles maar om überhaupt nog XP licenties te krijgen op dit moment...

Voor het trage opstarten kun je misschien opnieuw installeren en dan wat tools installeren die dat tegengaan?

Gebruik voor internet en office.

Alleen dat opstarten is zo traag.
En ik zie dat 512mb extra flink wat geld kost.

Traag opstarten kan zijn dat er misschien te veel onnodige programma's mee opstarten. kijk is in Msconfig (start - Uitvoeren - msconfig) en vink de onnodige programma's uit.
En welke antivirus draait erop?

Alleen mijn kaspersky internet security wordt opgestart.

XP lighten word meestal even je windows cd (of iso) door nLite mee bedoeld. Het programma werkt heel eenvoudig, maar voordat je alles door hebt ben je uren zoet. Hier is wel het ultieme uit je WindowsXP te halen (ben zelf een actief nLiter), ik herinner me projecten op MSFN.org (daar moet je heen als je het wilt leren), wat jaar geleden van windows XP van 40MB, welke draaide op een 4mb ram bak geloof ik, na heel veel uur (geheugen check is ook uit windows te slopen).

In ieder geval kan ik je verzekeren dat het heel veel gaat schelen als je het goed aanpakt, zonder heel veel functionaliteit te verliezen. In PRO zitten al heel veel netwerk services die eigenlijk niet voor thuis gebruikers zijn bijvoorbeeld.

Je moet is met Sysinternals Autoruns is kijken wat er allemaal wordt opgestart, Microsoft processen niet meetellen, zal je nog verbaast staan.

Alleen mijn kaspersky internet security wordt opgestart.

Voor zover ik weet heeft Kaspersky nogal wat systeembronnen nodig en zal hij in grote mate bijdragen tot een traag opstarten.
Kun je hem zodanig instellen (tijdelijk) dat hij niet geladen wordt tijdens het opstarten. Dan krijg je een idee wat het verschil is.
Succes, Ton

Als ik bv mijn Karpersky security zie staan, bij CPU staat er 0 en bij Mem usage staat er 9.480K.

Kaspersky is één van de minst eisende oplossingen.
Hoe je erbij komt dat deze nogal wat vraagt is mij een raadsel.

Start eens op zonder Kapersky en kijk of het sneller gaat.

Wat wordt er volgens msconfig allemaal opgestart?

Ron

Onderr msconfig wordt alleen Kaspersky en malwarebytes opgestart.

@ James,
Inderdaad ik heb dan liever dat men dan niks zegt dan zomaar wat te roepen.
Zo wordt een vraagsteller totaal op het verkeerde been gezet.Kaspersky eist vrijwel niks op.

Laatst bewerkt:
Heb een light versie gevonden.

Draait weer vlot nu.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan