Xp naast vista installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

voldr

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2008
Berichten
7
hallo, ik heb een laptop gekocht met vista home basic. De laptop die ik gekocht heb is de één van de lichtste versies die er zijn, amd sempron processor, 2 gig ram, ati hd 3200 grafische kaart. Met vista erop draait de laptop uiteraard niet optimaal. Ik had graag eerst xp naast vista geïnstalleerd, omdat ik niet zeker ben als ik alle drivers e.d. zou vinden om xp te draaien. Ik heb dus reeds een nieuwe primaire partitie gemaakt op de harde schijf, en vervolgens de laptop heropstarten met de windows xp cdrom in. Alles wordt mooi geladen, maar plots schakelt hij over naar een zwart scherm, en vervolgens naar een blauw scherm met een foutmelding dat hij windows heeft afgesloten omdat er iets misgelopen is... Ook deze foutmelding staat er bij :
stop: 0x0000007b
(0xc78d663c,0xc0000034,0x00000000,0x00000000)
Weet hier iemand raad mee? heb al redelijk wat gegoogled, tevergeefs...
vriendelijke groeten
 
dit heb ik gevonden op de site van microsoft:
Problemen met apparaatstuurprogramma's
Het foutbericht 'Stop 0x0000007B' wordt weergegeven in de volgende situaties:

* Een apparaatstuurprogramma dat nodig is voor de opstartcontroller, is niet geconfigureerd om te starten bij het opstarten van de computer.
* Een apparaatstuurprogramma dat nodig is voor de opstartcontroller, is beschadigd.
* Informatie in het Windows XP-register (informatie over het laden van apparaatstuurprogramma's tijdens het opstarten) is beschadigd.

de verdere uitleg staat hier

Mij lijkt het dus dat een driver die noodzakelijk is om op te starten niet aanwezig is en dat je daarom deze bsod krijgt :confused:
welke dat is, is me momenteel ook nog een raadsel...

Heb je bij het starten dan drivers ingeladen of... ?
 
hallo, dit is reeds opgelost. ik moest blijkbaar in bios drivers op IDE zetten... vervolgens is de installatie vlekkeloos verlopen.
Ik heb nu echter een ander probleem met vistabootpro. Ik heb deze software geïnstalleerd maar ik kan niet aan de knoppen(zoals apply updates e.d.) Als ik deze software op mijn gewone xp pc installeer kan ik wel aan die knoppen.
Heb wel opgemerkt dat deze software nu betalend geworden is? Je moet blijkbaar een persoonlijke licensie kopen van (8$) toch heb ik de software gratis kunnen downloaden via een andere ( niet illegale ) site, maar het rare is dat ik op mijn gewone xp pc (zonder vista weliswaar) wel aan die knoppen kan... RAAR
heeft iemand hier ervaring mee? of is er ergens freeware voor handen om dit bootprobleem op te lossen??
vriendelijke groeten en alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Of een tussentijdse oplossing? weet iemand wat ik moet typen in het boot bestandje ( kladblok ) om vista ook terug te kunnen draaien?
bestand ziet er nu als volgt uit:
boot loader
...¨
[operating sytems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\windows="Microsoft windows XP Home Edition" /fastdetect

vista draait op C en xp op D maar heb maar één hardeschijf, had oorspronkelijk in vista een derde partitie gemaakt.
E is de recovery van HP
graag wat hulp gehad??!! alvast bedankt!!
 
hallo, dit is reeds opgelost. ik moest blijkbaar in bios drivers op IDE zetten... vervolgens is de installatie vlekkeloos verlopen.

dan hebik een vraagje voor jouw ik zit al even met hetzelfde probleem maar ik krijg de driver voor men hdd niet geïnstalleerd want dat zou met floppy moeten en dat heb ik niet maar hie zet je de driver dan in IDE?
 
bij opstarten F10 drukken of op esc.
vervolgens kom je in een menu, en daar iets op IDE zetten..
greetzzz
 
en je bedoelt toch dat als jhe op f10 drukt dat je dan in een zwart schrm komt en dat je iets tussen die 2 haakjes moet typen eh?

en wat moet je dan typen?
 
ehmm, normaal moet je niets intypen denk ik. Je moet enkel in je BIOS geraken om daar die driver te veranderen...
 
idd... voor xp toch, voor vista is dat reeds een heel andere look
 
owh...

niet meer het blauwe scherm met in het begin de klok enzo want daar staat bij mij eigenlijk nix ein (altans niets dat ik vind)
 
om in het bios te komen is het bij de meeste pc's en laptops esc, del of f2

maar de vraag waarom je niet op apply kan drukken is me ook onbekend :S
vervolgens werkt vista ook niet met de boot.ini dus ik denk niet dat je iets in het kladblok kan schrijven om weer op vista te booten :confused:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan