XP netwerk met gedeelde internetverbinding werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

PaultjeH

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2003
Berichten
11
Heb een PC via ADSL modem verbonden met internet. Via een tweede netwerkkaart aangesloten op een hub. Op de hub is ook een laptop aangesloten. Op beide systemen draait XP prof.
De PC komt prima op het internet maar kan de laptop in het netwerk niet vinden en vice versa kan de laptop de pc niet vinden en dus evenmin aansluiten op internet.
IP adres van adsl-modem: 10.0.0.138
Beide systemen heben dezelfde werkgroepnaam WORKGROUP. PC krijgt door adsl modem IP adres toegewezen 10.0.0.160 (middels ipconfig herleid; subnetmask 255.255.255.0; st. gateway 10.0.0.138)
Laptop krijgt door XP IP adres 169.254.165.236 (subnet mask 255.255.0.0; geen gateway) toegewezen. Zelf afdwingen IP adres 10.0.0.161 biedt geen soulaas; over en weer pingen levert ook dan alleen time-outs en onbereikbare doelhosts op.
In setup van ADSL modem is terug te vinden dat uit te delen adressen in de range 10.0.0.1 tot 10.0.0.200 mogen liggen.
Tenslotte: op PC is een netwerkbrug aangebracht over LANverbinding naar ADSL modem en LAN verbinding naar de hub. Ben er al een poos mee zoet; wie kan me helpen?
 
Je hebt de pc's wel een verschillende naam gegeven?
Probeer het eens met 10---------10 en 10-------------11
Download ook de adsl-probleemoplosser en kijk wat je daarmee kunt doen. Deze geeft n.l. knelpunten op.
Op de site an Mxstream de link volgen van modemdrivers. Zoek je modem op, klik aan en op de volgende pagina kom je dan onderaan de probleemoplosser tegen.
 
Wat voor ADSL modem ?
als je een Ethernet modem heb zal ik namelijk personelijk eerst de hub doen en daar aan je overige apparaten neerzetten
 
heb de drivers van de alcatel speedtouch 510 ge-updated en opnieuw geconfigureerd. de netwerkbrug verwijderd, zodat beide LAN-verbindingen (naar modem en hub) apart kon benaderen. Eérst die van de hub uiteraard, nog zonder succes. aan beide kanten ip-adressen 192.168.0.1 en ...2 (pc resp laptop) afgedwongen, maar ook dit zonder resultaat. pingen levert nog steeds niets op.
De adsl probleemoplosser vindt alles prima-de-luxe, maar heeft dan ook alleen maar oog voor de communicatie pc-modem. vanaf de laptop is het modem sowieso ver te zoeken...

van de lanverbinding naar het adsl modem wordt het ip-adres toegewezen door het modem en zit nog op 10.0.0.150 (vanuit de kennelijke default address-pool LAN_private). het toevoegen van een nieuwe pool 'LAN_thuis' in de 192.168.0.1-100 range, om vervolgens expliciete serverleases toe te wijzen aan de pc en de laptop werkte ook niet. best logisch, want de laptop komt in de eerste plaats al niet eens bij de pc. laat staan dat-ie het modem kan 'zien'.

triple check: beide staan onder de werkgroepnaam WORKGROUP en hebben resp de namen pcpaul en laptop. gebruikte kabels oké; meermaals uitgewisseld; werkten bovendien in de oude situatie W2k(pc) en WXP(laptop) wél. Zie ik iets over het hoofd of ligt het aan mij?
 
oh ja, (m.b.t. opm GTD)
bedoel je dat ik het modem net als pc en laptop op de hub moet prikken? Dus eigenlijk alle clients 'direct' achter het modem zetten. Heb ik in de oude situatie zo gehad (W2K op pc en WXP op laptop) maar dit werkt met XP op beide systemen al helemaal niet.

Brengt me wel op een idee:
Zou het zin hebben om hub tussen modem en pc/laptop te plaatsen en op beide ipadressen af te dwingen in de 10.0.0.150-200 range? (range wordt door modem voor clients gehanteerd)
 
heb inmiddels weer driftig zitten prikken over en weer, maar niets helpt. pc ziet adsl-modem niet meer als te hub er tussen zit en lichtje netwerkverbinding op het modem gaat ook uit. moet ik m'n hub er soms van verdenken niets door te geven? alles lijkt oké op hub: mooie groene lampjes en wel degelijk netwerkactiviteit. geen waarschuwingssignalen.

lanverbindingen op pc en laptop krijgen nu beide door xp toegewezen ipnummers 169.254.165.143 en ...236 (pc resp laptop). maar pingen ho maar. pingen van pc naar modem (10.0.0.138) gaat als een zonnetje...
 
opgelost!

Hub bleek inderdaad de schuldige! Ofschoon lampjes keurig aangsloten LANverbindingen aangaven tot en met die van netwerkverkeer (in ieder geval wanneer dat zich aanbood), werd er kennelijk weinig of niets doorgegeven. Voeding eruit, paar minuten wachten (je weet maar nooit) stekkertje erin. Da was alles.

Hoe achterlijk simpel 't leven toch kan zijn...

Niettemin, allen enorm bedankt voor het meedenken!!

PS
Iemand die dit kan verklaren...?
 
Als er ergens veel niet te verklaren valt dan is het de pc wel :)
Geniet er maar van dat ie loopt! :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan