XP niet automatische toegevoegd als multiboot bij Win 7 installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

srpchulp

Verenigingslid
Lid geworden
16 jun 2009
Op mijn PC draait XP professional 32 bit.
Onlangs heb ik op dezelfde PC tevens Windows 7 Professional 64 bit geïnstalleerd. Daar heb ik een aparte SSD HD voor gereserveerd. XP staat op een SATA HD (Samsung Spinpoint).
Nu had ik begrepen dat als je zo iets doet Windows 7 daar automatisch een multiboot systeem van maakt waarbij je bij het starten de keus krijgt met XP of Win 7 te werken.
Dat gebeurde echter niet.
Windows 7 werd wel goed geïnstalleerd en werkt goed. Dat is geen probleem. Het heeft wel een trage afsluiting (45 sec) maar daar kom ik in een andere vraag wel op terug, tenzij er hier iemand is die denkt dat die twee zaken met elkaar te maken hebben.

Het probleem is dat ik nu de boot-schijf in de BIOS moet veranderen wil ik hetzij XP of Win 7 starten.
Ik kan wel mer easyBCD XP toevoegen aan de Windows 7 boot, maar ik wil liever vanuit XP starten.
Graag zou ik de Boot.ini in XP aan willen passen zodat ik vanuit de XP-opstart een keuze kan maken voor XP of Win 7.

Ik heb geprobeerd de Boot.ini aan te passen met de XP-opstart CD – Herstelconsole- bootcfg /rebuild, maar die herkende de Windows 7 installatie niet.

Zijn er nog andere methoden/tools om aan de boot.ini van XP een Windows 7 installatie toe te voegen?

Laatst bewerkt:
Hoi !

Begrijp niet exact wat je wilt !

Je kunt toch met EasyBCD XP toevoegen aan het opstartmenu, en dat als eerste instellen ?

Dan start je PC op in XP als je geen aktie onderneemt.

Greetz,

Harry.

XP opvoeren in de Win7 multiboot is inderdaad gelukt met EasyBCD, maar dat werkt alleen als ik in de BIOS zeg dat ie vanuit de SSD-drive moet booten, daar waar Win 7 geïnstalleerd staat.

Daarnaast wil in in de BIOS de HD waar XP staat als bootdrive aangeven, maar dan moet in in de boot.ini van XP een multiboot regel naar Win 7 toe kunnen voegen.
De reden waarom ik dit wil is omdat ik wil testen of het trage afsluiten van Win 7 te maken heeft met de volgorde van boot HD's (vanuit de SSD booten, of vanuit de Samsung SATA HD booten), want ik heb zo'n vermoeden dat daar een probleempje zit.

Hoi !

Kijk gewoon even in je mobo-manual wat je moet intrommelen om de opstart-mogelijkheden tijdens de POST in beeld te krijgen ! (is bij mij R12).

Dan kies je gewoon voor de gewenste schijf en ben je van alle problemen af, lijkt me.

P.S.: SSD schijf al getrimt en de nieuwste firmware gedownload ?

Greetz,
Harry.

Hoi !

Kijk gewoon even in je mobo-manual wat je moet intrommelen om de opstart-mogelijkheden tijdens de POST in beeld te krijgen ! (is bij mij R12).

Dan kies je gewoon voor de gewenste schijf en ben je van alle problemen af, lijkt me.

P.S.: SSD schijf al getrimt en de nieuwste firmware gedownload ?

Greetz,
Harry.

Met F12 starten doe ik al en natuurlijk is dat een oplossing, maar ik wil er achter komen waarom Windows 7 zo traag is met afsluiten. Ik heb het vermoeden dat ie dat alleen doet als ik boot vanaf de SSD, maar dat wil ik zeker weten.

De trim van de SSD: ik dacht dat Windows 7 dat automatisch doet?
De laatste firmware: dat heb ik nog niet gedaan; ff cheken.

Harry, tot zo ver in ieder geval bedankt voor het meedenken,
grt
Rob

Probleem is opgelost. Windows 7 opnieuw geïnstalleerd en nu werd XP wel herkend en nu start de PC op vanuit het XP opstart menu waar ik kan kiezen tussen XP en Windows 7
Wel vreemd dat dat bij de eerste win7 installatie niet goed ging. Maar goed, dat houdt het werken met een PC spannend:p

Hoi !

Dat verschil zit mogelijg in de manier van installeren.

Opstarten van de Win 7 DVD: De schijf/partitie waarop je Win 7 installeert wordt autopmatisch de C-schijf incl. opstarten !

XP opstarten, de Win 7 DVD erin en dan opstarten verandert niets aan de schijf/partitie- aanduiding, en de opstart wordt op de bestaande C-schijf gezet.

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan