XP op Dell Dimension 3000

Status
Niet open voor verdere reacties.

STIN0

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2004
Berichten
131
Goedemorgen,

Wellicht is er iemand die mij kan helpen het volgende probleem op correcte wijze op te lossen.

In 2005 heb ik voor mijn moedertje bij Dell een PC gekocht, een Dimension 3000.

Na 5 jaar wilde ik recent het besturingssysteem opnieuw installeren. Helaas kon ik de windows code nergens vinden. Dus belde ik Dell.

Dat was Hell. Via call centers in Engeland en India kwam ik weer in Amsterdam en niemand die een oplossing bood. Medewerkers van Dell in Amsterdam zeggen zelfs dat het een gevalletje is van "jammer, maar helaas". Vervolgens microsoft gebeld en die verwijzen terug naar Dell.

Vraag: ik wil XP opnieuw installeren op de Dimension machine. Hoe doe ik dat zonder code van de pre-install CD?

Ik heb wel een andere XP CD met code, maar het hele driverpakket zit natuurlijk in de pre-install CD ingebakken.

Ik vind het ook een beetje ver gaan om de computer weg te gooien omdat ik geen nieuwe authorisatiecode kan krijgen.

PLS help mij?!
 
De Windows code staat toch gewoon op een sticker die ergens op/onder/achter het systeem geplakt zit!
 
Die code zat op achter op het boekje geplakt, maar dat is weg...
 
Dat klinkt goed!

Zodra ik thuis ben ga ik het proberen, thx!!

Stijn
 
Let wel op: De CD-key die nú in XP zit hoort bij het type installatie-cd dat toendertijd is gebruikt (OEM, Retail, System-builder etc.)

Je zult dus (lijkt mij) een CD met een OEM versie van XP moeten hebben om die sleutel ook correct te kunnen gebruiken.

Ik raad je aan om eerst via een virtualisatie-programma (zoals Virtualbox) een nieuwe virtuele machine aan te maken en daarin te gaan testen of de CD-key ook werkt met de XP CD die je hebt. De XP installatie daarin niet activeren natuurlijk, voor de zekerheid. Dat pas doen zodra je je de 'echte' herinstallatie hebt gedaan.

Verzamel ondertussen ook alle drivers die je nodig hebt tijdens de installatie (de zgn. Text modus drivers), vooral de SATA controller drivers (als de computer SATA schijven heeft) want XP komt standaard niet met SATA controller drivers.
Een text modus driver herken je aan een TXTSETUP.OEM bestand, een .SYS bestand en een .INF bestand die in ieder geval aanwezig moeten zijn. Die driver kun je integreren m.b.v. nLite, waar je dan ook meteen SP2 voor XP NL of SP3 voor XP NL mee kunt integreren.

Je kunt (alvast) een backup maken van de huidige gebruikte Windows drivers op die computer m.b.v. DoubleDriver op (bijv.) een externe harddisk of memory-stick. Dat scheelt weer een zoektocht naar drivers ná de installatie.

Succes,

Tijs.
 
Tijs,

hartelijk dank.

Ik ga d'r mee aan de slag en laat weten of het gelukt is.

Mvg,
 
Nog even iets:
Er is ook nog het onderscheid tussen XP Home en XP Professional, dus als op de computer nu XP Home staat maar je een XP installatie-cd hebt van XP Professional (of andersom) dan is de teruggevonden CD-key in ieder geval niet (direct) toepasbaar.

Overigens is mij niet duidelijk of je nu ook beschikt over de pre-installatie CD. Daar zit namelijk de code al ingebakken (kijk maar in het tekstbestand \i386\winnt.sif).

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijs,

Tool heeft gewerkt.

Hartelijk dank voor de tip.

Stijn
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan