XP op een nieuwe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roel Zweers

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 dec 2004
Ik wil graag een extra harde schijf van 200 gig in de computer bij zetten en daarop XP opnieuw installeren om als opstartschijf te fungeren. Kan ik deze schijf nu weer C laten wezen of word dit gewoon D of E?
Mijn huidige schijf heeft een C en D partitie.

Volgens mij als je je nieuwe harde schijf instelt als Primary Master (waar denk ik nu je oude harde schijf op zit) dan wordt deze je c schijf.

:) Ik denk dat de schijf letter niet zoveel te maken heeft met primary master of slave.
Als je nu naast je huidige windows nog een windows versie installeert krijg je bij het opstarten de keuze welke windows je wilt starten.
Stel je kiest nu je nieuwe windows XP op je 200 Gig schijf dan is tijdens het gebruik van die windows die 200 Gig schijf de C schijf, en je oude C wordt dan D, en de oude D wordt dan E of F afhankelijk of je er ook nog een CDrom speler in hebt.
Start je nu op met je oude windows dan wordt die oude schijf de C en D en komt je nieuwe 200 Gig schijf op E of F terecht.
Voor de werking van alles maakt het niks uit aangezien de 2 verschillende windows versies toch niks met elkaar te maken hebben.

Voor zover ik weet is het idd zo dat als je je nieuwe schijf als primary master instelt deze automatisch je c schijf wordt. Daarbij geloof ik dat c automatisch je systeem-schijf is. Voor wat betreft de keuze van OS gaat dit (dacht ik) alleen op als je de tweede windows installatie op dezelfde schijf maakt als de eerste.

Het feit van primary master en C geldt volgens mij alleen voor DOS voordat windows is opgestart, zodra windows loopt is de schijf waar die windows op staat de C
En zodra je met WinXP een tweede windows versie op je PC zet ongeacht welke schijf krijg je volgens mij altijd de keuze optie bij opstarten.

:) Dank jullie wel voor de snelle reakties.
Ik zal de nieuwe schijf als primary master installeren en XP erop zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan