Xp op nieuw hd

Status
Niet open voor verdere reacties.

chielsen

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2003
Berichten
90
Ik heb nu een harde schijf met twee partities.
Ik heb een nieuwe gekocht, en nu wil ik dus windows xp op de nieuwe installeren. Zit er dan niks anders op om mijn oude eruit te halen, mijn nieuwe erin te doen en vers te installeren?
 
Je kunt de nieuwe harde schijf ook als slave bij die andere hangen. Dan gebruik je die bv om alle downloads op te slaan.

Als je xp perse op deze nieuwe schijf wilt zou ik persoonlijk een schone installatie doen van Windows op de nieuwe schijf. Deze moet je dan Master maken. Dan hang je de oude erbij als slave en kun je eventueel nog wat dingen overzetten die je wilt bewaren.

Maar er zijn uiteraard nog meer manieren.

In xp heb je ook een optie " wizard bestanden en instellingen overzetten" onder start, programma's, bureau-accessoires, systeemwerkset. Ik heb zelf die optie nooit geprobeerd, maar misschien kun je daarmee een hoop overzetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik de nieuwe eerst als slave zet, de slave formatteer en dan de bestanden overzetten. Dan als master en de oude weghalen. Dan er win xp opzetten...

Gaat dat lukken? ALs ik de oude weghaal en de nieuwe op master zet dan is dat gewoon c:? Of moet ik dan opnieuw formatteren en ben ik alles weer kwijt?
 
Met bestanden overzetten alleen zal het niet gaan lukken (via de verkenner), omdat je met overzetten niet het register overzet. Je kunt de programma's wel bewaren, maar ze zullen niet starten omdat de verwijzing naar het register niet op je nieuwe schijf staat, maar naar je oude schijf.

Daarom was ik eigenlijk benieuwd met die wizard bestanden overzetten of het dan wel lukt, omdat die ook instellingen meeneemt.
 
Nee ik weet het dat de boot gegevens niet meegaan. Daarom wilde ik ook alleen bestanden (niet programma's) kopieren.

Ik heb dat een geformatteerde schijf met bestanden erop. Daar kan ik dan toch wel een kale windows opzetten? Ik wil juist niet de instelling ed meenemen aangezien de pc nu niet goed loopt.
 
Je hebt een geformatteerde schijf met bestanden erop? Dan moet je zeker goed lezen als je windows installeert. Want de optie formatteren ben je zo voorbij:)
 
Geplaatst door chielsen
Ik denk dat ik de nieuwe eerst als slave zet, de slave formatteer en dan de bestanden overzetten. Dan als master en de oude weghalen. Dan er win xp opzetten...

Gaat dat lukken? ALs ik de oude weghaal en de nieuwe op master zet dan is dat gewoon c:? Of moet ik dan opnieuw formatteren en ben ik alles weer kwijt?

Dit moet gaan lukken. Als de nieuwe master is en je installeert windows op deze schijf, dan vraagt xp waar windows neergezet moet worden. Standaard is dit c:\windows, dus dit zal de C-schijf gaan worden. Alleen ervoor zorgen dat je dan niet formateert.
 
Maar als ik mijn slave nu opdeel in e en f, dan wordt dat wel c en d als ik hem op master zet en die andere weghaal?
 
Normaal gesproken zouden die E en F weer C en D moeten worden. De eerste schijf (master)begint altijd met C, en als het de enige schijf is zou het helemaal geen probleem moeten zijn.

Soms heb je wel dat de cdrom spelers een andere letter hebben gekregen, maar dat moet je ook in XP weer kunnen wijzigen.
 
EN hoe kan je dat in xp dan weer wijzigen? Had daar wel over gehoord ben het alleen weer vergeten.
 
Is het niet veel eenvoudiger om met het programma Ghost via een opstartdiskette de oude schijf te clonen naar de nieuwe schijf? Dan wordt gewoon alles overgezet en kun je ook nog de partitiegrootte aanpassen naar wens. Dat werkt in elk geval gemakkelijker, als je de oude Windows wilt behouden natuurlijk.
Zie: http://radified.com/Ghost/ghost_1.htm
 
@Binary,

Ik heb een keer geprobeerd met Ghost2003 een image naar een nieuwe schijf te zetten. Dit lukte niet. Waarschijnlijk omdat de andere schijf een andere grootte was en hij het volume of zo niet kende. Ik denk dat je dit probleem wel kunt omzeilen, maar ik weet niet hoe.

Ik wil het binnenkort weer proberen met weer een nieuwe harde schijf.
 
Ik heb dit zelf nog niet zolang geleden ook gedaan met een 40 GB naar 80 GB schijf. Ghost 2003 booten vanaf diskette, Local Disk to Disk kiezen. Dat krijg je de mogelijkheid om de partities van de oude schijf onveranderd over te zetten, of per partitie een nieuwe grootte op te geven, of dat automatisch door Ghost te laten doen. Ik heb dat natuurlijk handmatig gedaan, en Ghost heeft dat verder perfect afgehandeld. Ik zou niet weten welk probleem er zou kunnen ontstaan. Het volume hoeft hij niet te kennen, liefst staan er nog helemaal geen partities op de schijf, en anders verwijder je die eerst even.
Handleiding: http://ghost.radified.com/ghost_4.htm
 
Laatst bewerkt:
Ik had van partitie naar partitie gedaan ipv disk to disk. Het is alweer een hele tijd geleden, maar het had ermee te maken dat de partities verschillende groottes waren en daarom wou hij het niet terugzetten.

Maar misschien dat het deze keer wel lukt:)
 
Nou het is gelukt hoor. Ik heb gewoon alles handmatig gekopierd en de letters van de drives aangepast.
Ik kan nu eindelijk mijn oude terugsturen naar de winkel.
 
Mooi dat het gelukt is.:thumb: Maar waarom stuur je je oude schijf terug naar de winkel?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan