XP op nieuwe USB SATA schijf start niet op (fout 7B bootdevice not found)

Status
Niet open voor verdere reacties.

zoom1marc

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 mei 2012
Beste mensen,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb hier het volgende. Ik had een prima werkende pc met xp op een 250 GB IDE schijf, waarvan ik regelmatig een image met Macrium Reflect op een externe usb schijf zette, ook ook al eens met succes heb teruggezet, toen zich voor het eerst problemen met mijn ide hd voordeden.
Het ging steeds vaker mis, er kwamen meer bad sectors op en op een gegeven moment wilde het maken van een image ook niet meer lukken. Dus besloot ik een nieuwe hd toe kopen. Inmiddels zijn er geen IDE (of PATA) schijven meer te koop alleen SATA. Nu heeft mijn moederbord 2 SATA poorten, dus dacht ik dat dat geen probleem zou zijn. Dus kocht ik een WD Bleu Caviar 500 GB SATAIII schijf. Jammergenoeg bleek deze niet te worden herkend door de bios, en al snel vond ik op de site van WD dat de eerste generatie SATA poorten niet met de nieuwe HD werkt. Uiteindelijk vond ik een andere oplossing: een USB naar SATA adapter. En dat werkt. Tenminste ik kan nu op de nieuwe SATA schijf, en het lukte ook de image terug te zetten. Maar helaas windows XP start van die schijf niet op.Tenminste het begint wel goed (XP scherm met lopend balkje) maar dan komt het beruchte blauwe scherm met STOP: 000000007B, en dat betekent zo vond ik elders op internet: boot device not found.
Dus heb ik geprobeerd opnieuw op deze SATA schijf te installeren. Formatteren gaat prima en de installatie ook. Bestanden worden van de cd naar de SATA schijf gekopieerd, en als ie daar mee klaar is, moet de pc opnieuw opstarten en dan vanaf de SATA schijf de nieuwe (nog niet komplete) installatie van XP. En weer komt het XP startscherm met lopend balkje, maar dan helaas bam weer dat gr... blauwe scherm:
STOP: 0000007B (boot device not found).
Overigens kan ik nog melden dat mijn BIOS mijn SATA schijf herkend en het typenummer zelfs weergeeft.
Nu las ik op internet ergens dat XP van voor SP3 nog geen SATA drivers heeft. Maar dan zou XP de schijf toch al bij de installatie al niet moeten zien? Hij ziet de schijf wel en kopieerd de bestanden er na toe. Dus zou je zeggen dat XP geen probleem heeft met SATA. Ook heb ik in de bios ingesteld dat de pc moet booten van USB.

Gaarne ontvang ik alle bruikbare tips in deze. Wil mijn pc weer graag up and running hebben.:rolleyes:
Alvast bedankt.

Marc van der Linden

heb je een moderne bios waar AHCI enabled staat?
zet deze dan eens op IDE,misschien wil dat wel eens helpen...

a. Opstarten van XP (maar ook Vista en W7) vanaf externe harde schijf werkt/gaat niet.
b. XP gaat zowiezo niet starten, omdat je de SATA controller drivers niet in de geimagede XP hebt geïnstalleerd.

De tip van de voorganger zou kunnen werken, vooropgesteld dat je de harde schijf gewoon inbouwt.
Vooropgesteld dat het je gelukt is om het in de BIOS de SATA-controller in IDE compatible modus zetten blijft daarna dus het probleem van hoe de schijf herkend te krijgen in de BIOS. Meestal is er een jumpertje die je kunt zetten op de harddisk die 'm in SATA I modus zet. Misschien kan dat ook met jouw WDC harde schijf?

Tijs.

Pci Sata kaart werkt dan wel?

Beste FTWLTG en Tijs,

Bedankt voor jullie snelle reactie. In de BIOS staat SATA al op IDE. Maar ik ben bang dat Tijs gelijk heeft.
Hoewel ik in de winkel waar ik de USB naar SATA adapter kocht, ik nog gevraagd heb of XP wel van USB kan opstarten. Die man zij zeker te weten van wel. Ik moest wel in de BIOS boot van USB aanzetten. Dat heb ik geprobeerd. Zo heb ik de mogelijkheid geprobeerd boot USB (FDD) of (CD-ROM). Maar ook die beide werken niet.
Dus Tijs jij weet het zeker dat XP niet via usb-SATA opstart. Maar ik kan ook nog een pci kaart met 2 SATA2 poorten online kopen. Weet jij of XP dan wel opstart?

Bij voorbaat dank,

Marc van der Linden

Geen PCIe maar gewone PCI

Tijs,

Voor de duidelijkheid het is een gewone PCI geen PCIexpress kaart met die 2 SATA2 poorten.
Hoop dat je mij kunt vertellen of xp via die kaart wel op de betreffen SATA HD kan opstarten, nadat ik XP opnieuw heb geïnstalleerd uiteraard.

Marc

Je XP (-image) is nu ingericht voor IDE (geen SATA controller geïnstalleerd), dus opstarten vanaf een insteekkaart gaat (ook) niet werken, tenzij die insteekkaart zijn eigen BIOS heeft, je daar dat IDE emulatie zou kunnen aanzetten én je via die BIOS vanaf een aangesloten harde schijf kunt laten booten.

Opstarten van USB gaat niet werken, zoals ik al schreef. Er zijn wel constructies mogelijk (en ook nog met weinig kans van slagen), maar dan had je XP image daar al voor ingericht moeten zijn.

Beste kans wat mij betreft nog steeds met het compatible maken van de in te bouwen SATA harde schijf met de controller die je hebt. Ik verwijs nog even terug naar mijn vorige posting, waarbij ik sprak over mogelijk gebruik van jumpers om de compatibiliteitskans te vergroten.
Werkt/kan dat niet, dan zou ik toch weer op zoek gaan naar een IDE schijf. Je beweert dat die er niet meer zijn, maar kijk (bijv.) hier voor gewoon verkrijgbare IDE schijven...

Tijs.

OPGELOST: IDE schijf besteld

Beste Tijs,

Je hebt gelijk. Ik heb op conrad.nl nog een IDE schijf gevonden. Die heb ik gelijk besteld. Daarmee moet mijn probleem zijn opgelost. Bedank voor je hulp.

Marc

De technische reden waarom XP niet vanaf een usb apparaat start is dat xp tijdens het opstarten een reset doet van de USBpoorten.... vervelend als hij er dan net vanaf aan het opstarten is (en dus de 7b error). Om dat werkend te krijgen moet je redelijk diep in de XP installatie gaan grutten, het kan (er zijn ook wel handleidingen voor) maar niet bij alle apparaten. ik ben er ook een keer mee bezig geweest en na 2 dagen prutsen had ik er geen zin meer in :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan