xp op tweede partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

danielsproblem

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2010
Ik heb onlangs xp geinstalleerd op mijn D schijf, mijn tweede partitie. Ik had al vista geinstalleerd op mijn C schijf. Bij booten van mijn laptop werd automatisch xp gestart. Nu wilde ik van vista af en heb simpelweg de partitie met vista erop verwijderd. Helaas was ik me er niet van bewust dat dit problemen zou opleveren. Bij opstarten krijg ik nu de foutmelding "error loading operating system". Ik heb de eerste partitie verwijderd met Partition Magic en daarna, nadat ik de foutmelding kreeg "NTDLR is missing" dmv UBCD de hele eerste partitie gewiped.

Mijn vraag is nu hoe ik weer toegaan krijg tot de nog intacte tweede partitie.

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie hulp,

ben bang dat de oplossing niet al te ingewikkeld is en ja ik had me beter moeten documenteren voordat ik aan de gang ging met dit avontuur!!

Groetjes Daniel

De Windows bootloader maakt gebruik van de MBR en een stukje op de eerste partitie. Wat je in feite moet doen is Windows vanaf je XP CD opstarten en vervolgens de herstelconsole gebruiken. Zoek dan eens in de command prompt omgeving (zoiets als DOS) naar fixboot en fixmbr. Dan zal het weer gaan.

Een tweede optie is Windows opnieuw op de eerste partitie te installeren vanaf je CD, dan je gegevens van de tweede partitie na de eerste partitie te kopieëren, en dan de tweede partitie met de eerste samen te voegen.

Succes :thumb:

Probeer dit eens:

Windows Logo-toets en Pause/Break = Systeemeigenschappen

Kies hier Opstart- en Herstelinstellingen.

Kies nu voor het gewenste Besturingssysteem.

Ik heb geprobeerd gebruik te maken van de herstelconsole op de xp cd, maar ik heb een illegale gedownloade versie waar geen herstelconsole op te vinden is. Het lijkt me echter wel de beste oplossing voor dit probleem. Is er geen manier om de herstelconsole ergens te downloaden?

De oplossing om xp opnieuw te installeren op de eerste partitie had ik ook zelf overwogen, maar wil ik gebruiken als laatste redmiddel.

De oplossing via Windows logo toets en de Pause Break knop werkt ook niet. Ik nam aan dat ik deze knoppen moet indrukken bij het opstarten. Maar wanneer ik dit ook doe, ofwel de opstartprocedure loopt vast, ofwel hij reageert totaal niet.

Hopelijk kan iemand me helpen een herstelconsole te creeren op een cd. Heb de mogelijkheid tot het branden van een cd.

Bedankt en alvast bedankt voor jullie hulp! Topper dat jullie op zondag ochtend zo vroeg reageren :thumb:

Edit: is Bootmaster een goede oplossing?

Laatst bewerkt:
Heb weer geprobeerd via de xp cd de herstelconsole te gebruiken, maar heb deze weer niet kunnen vinden, dus nu ook niet via R.

De enige mogelijkheden die de setup geeft voordat er wordt overgegaan tot kopieren van files, zijn:

F6: installing RAID of SCSI controller
F2: starting Automated Recovery Setup

bij beide opties word er gevraagd naar een andere cd. Het volgende window zie ik dus niet

http://www.computertotaal.nl/upload/1374729_610_1222943560881-herstelxp02-435.png

Enige suggesties hoe nu verder?

Hoi !

Nee, mij is niet duidelijk wat er allemaal aan de hand is, hoe dan ook: de Win XP -CD vindt geen bestaande Windows-installatie's op je PC.

Heb je 2 verschillende schijven, kun je de schijf waarop Win XP niet staat loskoppelen en opnieuw vanaf de XP-CD opstarten.

Heb je 2 partitie's blijft je weinig anders over dan XP opnieuw te installeren op de C-partitie.

Jammer, maar het is niet anders, je hebt tenslotte de problemen zelf op je nek gehaald door hier pas raad te vragen nadat je de C-partitie al had verwijderd.

Succes,

Harry.

Zou het kunnen dat op je computer een XP SP3 stond en je CD is nog een ouder Service pack or zonder service pack? Dan moet je eerst met slipstream een XP SP3 CD aanmaken.

Je kan ook nog proberen de herstelconsole van een Vista CD te gebruiken.

En als laatste optie kan je met een imaging programma proberen de MBR en de opstartbestanden van een werkend systeem te kopieëren.

Ik beschik wel over een xp sp3 cd dus daar ligt het ook niet aan. Ik heb op het moment xp al geinstalleerd op mijn eerste partitie en mijn laptop is nu in ieder geval weer bootable. Vind het zelf geen fraaie oplossing maar het is niet anders. Iedereen bedankt voor de hulp, ik zal aangeven dat de vraag bij deze is beantwoord.

Groeten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan