XP opnieuw installeren met herstel-cd

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruben-moorlag

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2003
Hallo, ik heb windows XP Home op mijn computer staan. Nu is er na verloop van tijd veel te veel rotzooi op mijn computer gekomen, en het leek me een goed idee om mijn pc te formatteren. IK heb een herstel cd bij mijn computer gekregen, en het lijkt me logisch dat ik die moet gebruiken. Hoe moet ik dit verder aanpakken?

Ik heb het eerst al zelf geprobeert, en nu staat er in het boot-menu al een nieuwe windows XP-installatie, maar als ik die volg wordt er nergens gevraagd of ik wil formatteren.

Als je windows XP opnieuw wilt installeren moet je eerst in de BIOS (tijdens opnieuw opstarten F8 indrukken) de opstartvolgorde zo moeten wijzigen dat de CD als eerste opstart.

Leg de CD in de speler en verlaat dan de BIOS met opslaan. De PC zal nu opnieuw opstarten vanaf CD.

Bij een herstel CD kan het zijn dat ie vraagt om toets H of R voor de herstel CD.

Kies vervolgens installeren Windows systeem (MET formatteren)

Zet na het installeren in de BIOS de volgorde van opstarten weer terug.

ja maar het probleem is nu dus dat als ik die cd erin doe, hij automatisch die eerdere installatie oppakt, en daarmee verder gaat......en bij die installatie komt formatteren er niet aan te pas

Ik zou die installatie eerst even afmaken. Duurt met XP en een snelle PC niet zo lang (10-15 min).

Kijk daarna even of de schijf is geformatteerd, zo niet volg dan de volgorde zoals ik in vorige bericht gaf.

Er treed hetzelfde probleem op als eerst. er wordt niet gevraagd of ik wil formatteren ofzo, de eerste stap is op welke partitie ik wil installeren, en daar heb ik verder geen mogelijkheid tot formatteren. Kan ik niet gewoon met een opstartdiskette format C: doen, en dan nog een keer opstarten met de cd?

Als het met de CD niet kan lijkt het mij inderdaad het beste het formatteren met een opstartdiskette te doen.

Krijg ik dan geen problemen omdat het een NTFS partitie is die ik wil formatteren?

en hoe kan het dat er tijdens de installatie niet wordt gevraagd of ik wil formatteren?

is het overigens ook nog mogelijk om met behulp van partition magic de partities te formatteren?

Laatst bewerkt:
Als je Partition Magic hebt kun je die schijf ook formatteren.
Dan heb je ook de keus in welk formaat, Fat32 of NTFS.

Zorg er in ieder geval voor dat je een rescue diskette maakt. Dat kan via het menu Tools.

Selecteer de schijf die je wilt formatteren, klik op de rechter muisknop en kies Format... en kies vervolgens het type.
Hij zal dan de schijf na een herstart formatteren.

Na die format moet je gelijk windows installeren.

Naar mijn weten kan dat inderdaad.

Maar ik zou alleen eerst de systeemschijf doen en gelijk windows en andere programma's als PM weer installeren, daarna pas de andere schijven.

En in de BIOS altijd opletten wat de opstartvolgorde is.

Zorg in ieder geval dat je Rescue Diskettes (2 floppy's)maakt voordat je gaat formatteren. Met die diskettes kun je PM dan ook starten als hij niet meer op de harde schijf staat (wat het geval is na een format).
Mochten er problemen ontstaan (bv. als er geen of een verkeerde actieve partitie is) kun je altijd nog met die schijven de problemen oplossen.

Laatst bewerkt:
Ik heb precies gedaan wat je zei, maar toch kreeg ik de melding: NTLDR is missing: press ctrl+alt+del to restart

nou kan ik met de windows cd wel in de setup komen, maar daar is niets veranderd. Ook staat mijn C: schijf er nog gewoon bij, alsof er niets veranderd is. Ik heb ook het idee dat hij niet echt geformatteerd is, omdat ik een aantal foutmeldingen kreeg en hij binnen 10 sec. klaar was.... Wat kan ik nu het beste doen?

Kun je wel opstarten met een opstart diskette?

Kopieer van de directory I386 op de Windows cd de bestanden Ntldr en Ntdetect.com naar de C: schijf.

Ik heb geen windows XP opstartdiskette, en met een windows98 opstartdiskette lukt het niet (ntfs schijven worden niet herkend)

Kan ik met windows XP Home opstartdiskettes mijn schijven formatteren en dan installeren?

Heb je de mogelijkheid die 2 bestanden op een andere partitie/schijf op je pc te kopieren?

Partition Magig biedt nl. ook de mogelijkheid bestanden te kopieren naar andere schijven.

Volgens mij niet, de rescue diskettes van PM werken niet.
Ik krijg tijdens het opstarten van PM met die diskettes een foutmelding dat er iets met cilinder ofzo is.....en daarna wordt de hele boel afgesloten

Als je XP Home hebt zou ik dan maar gaan installeren met de opstart diskettes (6).

Als je XP Professional hebt moet je even andere diskettes downloaden. Die kun je hier downloaden.

Ik weet niet of er met die diskettes automatisch geformatteerd wordt. Het zijn nl. eigenlijk herstel/setup diskettes.

Maar je gaf aan dat je alle partities wou formatteren?

In dat geval zou ik toch een opstartdiskette van windows 98 gebruiken en met fdisk alle partities verwijderen, dan heb je de hele schijf in 1 keer schoon.

Daarna XP er weer opzetten met de CD, en na herinstallatie met behulp van PM de schijf weer partitioneren.

Niet zo moeilijk doen, je schrijft dat je ergens de keuze krijgt op welke partitie je wilt installeren. In datzelfde scherm kan je die partitie ook verwijderen, doe dat gewoon (en maak hem even later weer aan in dat scherm). Voordelen je bent echt alle data/rommel kwijt, het werkt snel (ik verwijder, maak aan en (snel)formatteer binnen de 30 seconden) en het kan gewoon met de XP cd, niks extra's nodig.

Hey, ik heb hetzelfde probleem, ik heb met de bootdisks via fdisk een nieuwe schijf aangemaakt en dat is allemaal prima gegaan.. maar als ik dan windows wil installeren XP Home / Pro / 2003 / Win 98 krijg ik de foutmelding "NTLDR kan niet gevonden worden"..... ik heb een net nieuwe schijf van maxtor want me oude was blijkbaar versleten ofzo.... een vriend van me zegt dat als ie zegt dat "NTLDR" niet gevonden kan worden de bootsector is beschadigd, maar de schijf zit er echtpas net in dus dat lijkt me sterk.. iemand die weet wat ik moet doen? :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan