XP opnieuw installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikeyboy93

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2008
Berichten
141
Volgend weekend wil ik graag mijn pc opnieuw installeren.
Ik heb dit met mijn laptop al meerdere keren gedaan, Windows Vista.
Alleen de pc is XP en dat heb ik nog niet eerder gedaan. Nu heb ik wat op google gekeken en hier op het forum. Dat installeren moet wel lukken.
Alleen het volgende probleem.

Bij mijn laptop CD-rom erin, en klaar gewoon de stappen volgen op het scherm en na die tijd doet de laptop het gewoon en wat aanpassingen en klaar.

Maar op de computer lees ik dingen over moederbord, drivers weet ik allemaal, en daar heb ik dus geen verstand van. Zoals de printer die aangelosten is, kan ik die eraan laten blijft ie het doen naar die tijd of moet ik alleen eventjes installeren. En via mijn laptop heb ik draadloos internet, daar maak k gewoon verbinding mee.
En hoe zit het met de videokaart?

Is het dus erg ingewikkeld? Want de pc zit namelijk vol met bende wat gewoon weg kan. De beste manier is gewoon opnieuw installeren en dan is het klaar. Maar gaat dit net zo makkelijk als mijn laptop? (vista)
 
Ik zie het probleem niet. Zowel op laptop als op PC :
CD-Rom er in en installeren maar.
Vervolgens chipset-drivers en dan andere drivers installeren.
 
Ik zie het probleem niet. Zowel op laptop als op PC :
CD-Rom er in en installeren maar.
Vervolgens chipset-drivers en dan andere drivers installeren.

Vervolgens chipset-driver en andere drivers installeren... ?
jaa, dat heb ik dus nog nooit gedaan, waar moet ik dat installeren, want heb wel een aantal CD-roms maar geen idee over drivers installeren.
 
Xp cd erin en installeren. Heb je sp 1 en 2 bij de hand? Dan die eerst installeren.
Daarna eventuele anti virus prog installeren :
daarna XP updaten
daarna de printer installeren
daarna andere programma's bv word, een veel gespeelde game, foto bewerkprogramma enz.
Tijdens het installeren kun je het beste de randapparatuur niet aangesloten hebben. Dus printer eraf.
 
Xp cd erin en installeren. Heb je sp 1 en 2 bij de hand? Dan die eerst installeren.
Daarna eventuele anti virus prog installeren :
daarna XP updaten
daarna de printer installeren
daarna andere programma's bv word, een veel gespeelde game, foto bewerkprogramma enz.
Tijdens het installeren kun je het beste de randapparatuur niet aangesloten hebben. Dus printer eraf.

Windows XP Home Edition incl Service Pack2. Die heb ik.
Dus het maakt verder met de drivers en moederbord enzo niks uit als je de schrijven formatteert en windows xp eropnieuw opzet.
 
volgens mij niet. Mocht er iets niet werken kun je altijd nog op zoek naar drivers.
 
volgens mij niet. Mocht er iets niet werken kun je altijd nog op zoek naar drivers.

ik heb wel cd-roms in de doos gevonden geen idee wat het precies inhoud eigenlijk.
PowerDVD
USB 7 in 1 internal Card reader / Writer with one Usb Installation Tool CD.
Installation Driver CD
K8V series Motherboard
Acer monitor.

Moet je de monitor ook opnieuw installeren dan?
 
monitor hoef je meestal niet te installeren
De meeste drivers heeft XP wel op z'n CD staan. Zodat de computer altijd wel gaat werken.
Ik heb deze week vista opnieuw op een machine gezet. En heb weinig problemen gehad met niet passende drivers.
 
monitor hoef je meestal niet te installeren
De meeste drivers heeft XP wel op z'n CD staan. Zodat de computer altijd wel gaat werken.
Ik heb deze week vista opnieuw op een machine gezet. En heb weinig problemen gehad met niet passende drivers.

Dan probeer ik het wel. Ik heb drie keer Vista geinstalleert op een laptop en dat ging goed. Maarja toen ging ik even kijken op internet over XP op een pc, en toen kwam ik iets over drivers enzo tegen. En daar heb ik geen verstand van.

Ik probeer 't volgend weekend wel. En dan zie ik het wel.
 
Hallo Mikeyboy93,

Ik zou de drivers na de installatie toch écht wel installeren als ik jou was.

In Windows zitten wel wat algemene drivers ingebakken, maar die zijn slechts bedoeld om de pc operationeel te maken, zodat je vervolgens de "echte" drivers kan installeren.

Die drivers zijn in tegenstelling tot de algemene drivers in Windows wél specifiek gemaakt voor een bepaald merk en type hardwareonderdeel en bovendien up-to-date. Die bieden daarom een stuk meer functionaliteit, snelheid en stabiliteit dan dat de algemene drivers in Windows doen. Dat je die specifieke drivers installeert is daarom ook sterk aanbevolen.

Daarbij is er ook nog een grote kans dat er geen algemene drivers beschikbaar is voor één of een paar hardwareonderdelen van je pc. Dat merk je vanzelf, want dan heb je bijvoorbeeld geen geluid of internet. Daar kom je dus vanzelf achter. ;)

Wij kunnen wel de juiste drivers voor jouw computer opzoeken en je de bijbehorende instructies geven. Dat is helemaal geen probleem.

Gaat het om een merk-pc (Dell, HP, Compaq, Fujjitsu Siemens, etc.)? Zo ja, geef ons dan het merk en type. :)
 
Laatst bewerkt:
@gammo
Mikeyboy93 heeft nu ook gewoon XP draaien, waarom moet hij nu bang gemaakt worden over drivers die onvindbaar zullen zijn.
 
"Bang maken" is niet mijn bedoeling hoor. :eek:

Waarom "onvindbaar"? Ik ga ze voor hem zoeken, dus dat is dan mijn probleem. :D

Als de pc beter draait met de correcte drivers geïnstalleerd (wat maar een paar minuten werk is, als je de drivers voorgeschoteld krijg), dan is het toch logisch dat je dat aanraadt? :)
 
@gammo
Mikeyboy93 heeft nu ook gewoon XP draaien, waarom moet hij nu bang gemaakt worden over drivers die onvindbaar zullen zijn.

De drivers die XP levert voor de hardware zijn vaak niet meer dan de minimalen. Een pc kan echt minder stabiel en / of een stuk minder krachtig draaien, als niet alle juiste drivers zijn geïnstalleerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan