XP overzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

casual

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2004
Berichten
131
Omdat ik wel wat meer ruimte kon gebruiken heb ik een nieuwe harde schijf aangeschaft van 120 gb. Mijn huidige schijf is 40 gb. Omdat de nieuwe schijf nieuwer en dus waarschijnlijk ook sneller is, wil ik deze als primaire schijf. Dit lukte ook met partitioneren en formateren maar nu is het probleem dat ik XP niet daarop over kan kopieren! Hij geeft namelijk aan dat bepaalde bestanden in gebruik zijn. Ook xcopy met de dosprompt werkt niet.. Hoe kan ik toch de oude schijf op de nieuwe kopieren? Want XP inclussief programma's opnieuw installeren zie ik niet zitten! Bovendien is het systeem verder niet veranderd. Wat trouwens ook gek is, is dat het bios 120 gb ziet, maar XP 115 gb. Waar kan dat aan liggen? Hoeveel partities adviseren jullie mij trouwens? 2/3 of nog meer? Ik begreep dat er ook ruimte verloren gaat als je partities aanmaakt.. :-(
 
Op de manier waarop jij windows wilt kopieeren gaat niet werken aangezien er geen registerbestanden meegenomen gaan worden. De oplossing is of met behulp van ghost of drive image een image maken en die installeren of opnieuw installeren van windows plus programma's
 
Oke! En welk (gratis) programma kan ik daar het best voor gebruiken dan?
 
ff een citaatje over het feit dat er minder schijfruimte weergeven is als verwacht:;)

It is important to realize that the reported capacity of a large drive may often appear as less than expected. Please remember that, depending on the particular utility used, the capacity of the hard drive can be reported in either decimal gigabytes (where 1 GB = 1,000,000,000 bytes) or in binary gigabytes (where 1 GB = 1,073,741,824 bytes). Highlighting your C: drive in Windows Explorer reports the drive capacity in binary gigabytes. For example, a WD2000BB hard drive’s capacity will be reported as approximately 186 binary gigabytes.
 
Geplaatst door m@rio
De oplossing is of met behulp van ghost of drive image een image maken en die installeren...
Even voor de zekerheid: dat kan dus? Een image maken van Windows + programma's en die op een andere schijf zetten? Wat gebeurt er daarna? Kiezen tussen twee Windows? En kun je de oorspronkelijke schijf formatteren?
 
Het kan zeker. Daar zijn die programma's juist voor.

Je hoeft dan niet te kiezen tussen 2 windows versies en de oude schijf kun je daarna gewoon formatteren
 
Sorry, ik voel nog onzekerheid: mijn Windows en programmas's staan nu op een schijf die heet E.
Als ik een image daarvan op een C wil zetten, gebeuren er dan geen rare dingen?
 
Proberen kan geen kwaad lijkt me ;-) Als C leeg en gepartitioneerd/geformateerd is en minstens zo groot is als E, lijkt mij dat er weinig fout kan gaan met zo'n image...toch?
 
Geplaatst door casual
Als C leeg en minstens zo groot is als E, lijkt mij dat er weinig fout kan gaan met zo'n image...toch?
Daar heb je het al. E is 78 GB en C 36.
De image zal niet groter zijn dan ca. 10 GB.
Toch een probleem of niet?
(Proberen is in dit geval niet zo'n geweldige optie.)
 
Nee, dat is waar. Ik heb verder geen ervaring met een image (vandaar dat ik de vraag hier op het forum zette) maar ik begrijp dat zo'n image dus een ingepakt bestand is? Net zoiets als Zip zeg maar? Maar meestal wordt de snelste (vaak ook grootste) schijf voor C gebruikt. Wat gek dat ie dan kleiner is.. Als het slechts om een soort van backup gaat zonder ook er van op te starten enzo lijkt mij het wel kunnen met die 10 gb.
 
Voor C wordt in principe niet de grootste of zo'n grote schijf gebruikt. C is voor Windows en programma's en dan is bijvoorbeeld 36 GB meer dan genoeg.
Daarnaast één of meer grote schijven voor de bestanden is het meest logisch.
 
Nou, moet dan toch wel lukken lijkt mij met voldoende ruimte? :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan