SP3 weghalen dan, zoals ik al heb aangegeven: bij Configuratiescherm - Software.
Dat zou ik altijd eerst proberen, dan zou je weer van het servicepack af moeten kunnen komen. Anders, als daarna de problemen nog blijven, een systeemherstelpunt terugzetten. Systeemherstelpunten maakt Windows als de computer even niets te doen heeft. Zie hiervoor Start - Programma's - Bureauaccessoires - Systeemwerkset - Systeemherstel. Systeembestanden met instellingen en ook het register worden dan hersteld naar een moment dat het nog goed werkte. Moet er meer hersteld worden, dan Windows XP herinstalleren en daarna de schijf defragmenteren. Vervolgens wachten op een betere versie van SP3 of meer inzicht in de problemen die computergebruikers met SP3 krijgen. Het gaat namelijk wel vaker niet helemaal goed.
Voor een eventuele herinstallatie geef ik jullie de volgende handleiding.
Eerst moet de computer van CDRom opstarten. Verander dit, zonodig, eerst in de BIOS. Doe de CD van Windows XP er in en start de computer opnieuw op.
Op het moment dat het bericht "Druk op een toets om vanaf CDRom te starten" wordt weergegeven moet je direct op een toets drukken.
Druk op Enter bij de boodschap "Installeer XP nu, druk dan op Enter."
Daarna beslist niet op R drukken bij de keuze "R om te Herstellen
Ga akkoord met de gebruikersovereenkomst.
Selecteer de huidige installatie van Windows XP in het volgende overzicht. en druk dan op de R toets om de hersteloperatie uit te voeren
Volg de instructies. Windows zou na herstel weer net zo moeten zijn als het was, met behoud van instellingen en programma's behalve de inhoud van sommige caché's. Dat wil niet zeggen dat je geen backup van belangrijke bestanden zou hoeven te maken.
Er is ook een probleem met de activatie van Windows XP. Je kunt een legale versie van Windows XP niet steeds herinstalleren. Hooguit een paar keer. Om deze problemen te voorkomen zul je een bestand moeten bewaren en later weer terug moeten zetten.
Maak een backup van wpa.dbl
Dit bestand staat in de windows\system32 map van je harddisk.
Zet na de herinstallatie wpa.dbl terug in windows\system32,
start het systeem opnieuw op. Je hoeft daarna niet te activeren.