XP Pro x64 SP2 2003 Ziet hardeschijven wel maar ik mag geen Letter toe wijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ashketchum22NL

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2008
Heren,

Recent heb ik bij mijn vaste PC van mijn dual boot XP Pro x86 vervangen voor XP Pro x64.

XP x64 staat op een andere schijf dan mijn 7 Pro x64, en naast deze 2 schijven zit er nog een 3e schijf in mijn computer.

Mijn probleem is echter als volgt:
XP x64 staat compleet geinstalleerd alle drivers staan geinstalleerd en mijn dual boot werkt inmiddels weer prima, zowel windows 7 als XP starten beiden prima op.
waar ik alleen tegen aan loop is dat ik binnen XP mijn andere 2 schijven niet meer kan benaderen.
als ik via Administrative tools de computer management start om de andere 2 schijven een schijf letter toe te wijzen zegt hij dat beide schijven volledig leeg zijn en de optie Change Drive letter and paths is grijs.

(dat beide schijven leeg zijn klopt niet want als ik win 7 opstart is heeft mijn 1e schijf met win 7 225GB vd 931GB vrij en de 3e schijf zonder OS heeft nog 152GB vd 931GB vrij.)

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen en toch beide schijven weer beschikbaar kan maken in XP x64?

Mvg,

Sven Mos

Beginnen met 3 te maken schermafdrukken te posten:
1. van een volledig gemaximaliseerd Schijfbeheer venster in Windows 7
2. van een volledig gemaximaliseerd Schijfbeheer venster in Windows XP 64-bit
3. van Apparaatbeheer in Windows XP 64-bit

Tijs.

Alsjeblieft de 3 afbeeldingen waar je om vroeg,

Disk Management 7 x64.jpgDevice Manager XP x64.jpgDisk Management XP x64.jpg

Echter wil ik er nog bij vermelden dat de 2 schijven indertijd onder XP Pro x86 wel gewoon te zien en te gebruiken waren.

Mvg,

Ash

Ik zie zo snel geen oplossing, gegeven je schermafdrukken. Hopelijk komt iemand anders nog met een tip.

Tijs.

Hmm, is er iemand die mij hiermee kan helpen? Ik wil op z'n minst die 3e schijf aan kunnen sturen, want daar staat al m'n data op.

Wie oh wie kan mij helpen. we zijn inmiddels een maand verder en ik zit nogsteeds met het zelfde probleem.

Ik heb al verschillende dingen gedaan als de harde schijven los halen en een voor een aansluiten en tussendoor steeds opnieuw opstarten.
En ik heb al de drivers van m'n moederbord opnieuw geinstalleerd. dit werkte ook niet.

Alle hulp is welkom

Weet je wel zeker dat je SP2 ook geïnstalleerd hebt? Indien dat nog niet gebeurd is, dat even proberen.
SP2 voor XP 64-bit, Engelse versie: hier

Succes,

Tijs.

ja want de DVD die ik gebruikt heb heeft SP2 inbegrepen:
System Properties.JPG

Is dit probleem vaker voorgekomen met SP1 dan?

Edit: ik heb inmiddels ook alle updates gehad voor XP x64 Dus anders was SP2 ook wel voorbij gekomen denk in ;)

Laatst bewerkt:
a. Check even na of SP2 ook echt geïntegreerd is: Start -> Uitvoeren -> winver
b. Van XP 32-bits kan ik me herinneren dat ondersteuning van 'grote' schijven pas vanaf SP2 beschikbaar was. Dat wil niet zeggen dat dat voor de 64-bits versie niet anders kan zijn geweest.
c. Gegeven dat je, na installatie van een 'oud' besturingssysteem, voor dual-boot minstens een herstel moet doen van het 'nieuwere' besturingssysteem wil ik weten of je aan die andere schijven nog wat veranderd had na de installatie van XP. Denk hierbij aan herinstallatie W7, partities verwijderen en opnieuw maken, partitie-tabelsoort veranderd etc. Er zijn namelijk 2 partitie-tabelmanieren in W7: MBR en GPT.
Zover ik weet kan XP niet met GPT schijven omgaan. Zie ook hier

Dit zijn echt mijn laatste tips. Levert dit niets op, dan hoop ik dat anderen nog een idee voor je hebben.

Tijs.

a: ja die is geïntegreerd.
c: ik heb niks gewijzigd aan de schijf indelingen. ik gebruik het programma OSL2000 als bootloader.
http://www.osloader.com/
hiermee heb ik dus geen herstel voor windows 7's bootloader hoeven doen en staan de OS'es totaal los van elkaar.

quote van jou link:
GPT disks are only supported (readable) by Windows server 2003 SP1 +, XP 64-bit, Vista, Windows 7, Windows Server 2008.

Maar zoals ik al eerder heb genoemd kon ik ook gewoon bij die schijven komen vanuit Windows XP 32 bit. dus dat zou het niet kunnen zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan