xp problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruben182

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2007
Hallo iedereen,

Ik heb op mijn C partitie 10 gb ruimte, volgens 'mijn computer' heb ik al 9 gebruikt, wanneer ik alle mappen in c controleer kom ik maar op 5 gb uit!

Ik vroeg mij af waarom ik ineens 4 gb mis, als jullie een idee hebben hoor ik het graag.

mvr,

Ruben

Ik gebruik voor mijn progr. 30 gb waar van ik al voor de progr. 15 gb gebruik, volgens mij kan je de schijf niet eens meer defragmenteren.

Om misverstanden te voorkomen: natuurlijk neemt de vrij ruimte op je harde schijf af naarmate er meer bestanden op staan. Het is soms echter onduidelijk waar die vrije ruimte is gebleven. Dit kan zijn omdat bijvoorbeeld verborgen bestanden in grootte toenemen. Het is daarom aan te raden regelmatig gebruik te maken van Schuifopruiming. Daar kun je onder andere de bestanden verwijderen die zich bevinden in de prullenbak, de tijdelijke internetbestanden, en de tijdelijke bestanden. Voor Schuifopruiming klik je met je rechter muisknop in de Verkenner op een stationsletter en kies je Eigenschappen. In het tabblad Algemeen vind je de knop Schijfopruiming.

Verder kun je eens kijken naar de cache-instellingen van de software van je cd- of dvd-brander. Het kan namelijk heel goed zijn dat deze software het cache-bestand om de een of andere reden niet verwijdert na het branden. Vaak zijn deze cache-bestanden ook nog eens verborgen, zodat je ze alleen kunt zien indien je hebt ingesteld dat verborgen bestanden ook moeten worden weergegeven in de Verkenner. Controleer daarom even de instellingen in het Verkenner-menu: ga naar Extra / Mapopties en kies voor het tabblad Weergave. In het rijtje Geavanceerde instellingen selecteer je de optie "Verborgen bestanden en mappen weergeven".

Een ander verborgen bestand dat ongemerkt flink in omvang kan toenemen, is pagefile.sys, het wisselbestand, dat zich standaard bevindt in de rootfolder (bijvoorbeeld C:) waarop XP is geïnstalleerd. Het wisselbestand is een gedeelte van de harde schijf dat Windows gebruikt alsof het RAM-geheugen is. Je kunt het niet zo maar in Windows-Verkenner verwijderen

Kijk dus of je bij mapopties verborgen bestanden hebt aanstaan
Verder ook eens kijken in de Windows temp map en de internetcache legen.

Vergeet niet de hibernation file, het bestand voor de slaapstand, die uitzetten in energiebeheer en die file wissen scheelt ook weer 2 gig.

ontzettend bedankt iedereen!

Ik heb mn virtuele schijf van partitie veranderd... staat nu op de g en alles loopt weer goed, maar ik mis nu 1 gb...maar it's not that big a deal, want ik heb nu 2gb over en alles wat ik wil staat er op geinstalleerd.

& ik kwam er ook nog achter dat ik ineens het drwatson virus had...maar die is ook al gekilled (H)

groetjes,

Ruben:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan