XP shared docs toegankelijk maken vanaf 98se

Status
Niet open voor verdere reacties.

liekari

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2005
Ik heb de volgende situatie :
Vier computers met 3 met win XP en een met WIN98SE
E.e.a. via netwerkje met WL500g home gateway aan elkaar verbonden.

Vanaf alle XP-pc's zijn alle ander PC te benaderen.
Als ik van de WIN98SE-pc een XP wil benaderen
dan wordt mij om een wachtwoord voor IPC$ gevraagd.

vragen :
hoe omzeil ik deze vraag.
wie/wat is deze IPC$
Hoe zorg ik ervoor dat ik tenminste de WIN-XP-shared docs vanaf de win98se pc kan benaderen

De gebruikersnaam op de WIN98Se pc is gelijk aan een van gebruikers namen van de winxp-pc's

Dit is helemaal wat ik bedoel, maar

Dit is helemaal wat ik bedoel ! :thumb:

Maar er is echter één probleempje, :evil:
Ik gaf al aan dat de gebruikers naam op de XP machine en de win98SE machine zijn al aanwezig.

Er is echter een verschil
op de XP machine wel met password
op de win98se machine zonder password

Ik kan me op de win98se met en zonder password op het netwerk aanmelden, het maakt niets uit, ik bijf de IPC$ vraag krijgen !

Zijn er manieren om passwords te forceren ?
win98se biedt wel de mogelijkheden om bestaande passwords te wijzigen maar daar zit het netwerk password niet bij

Ik zou het zo ook niet weten.
Daarvoor moet ik surfen via Google.
'k zit op het moment op andere pc die ik ga formatteren.
Wil je vanavond of morgen nog eens een berichtje plaatsen? Dan help je me er aan herinneren.

Zet via extra-mapopties in de verkenner op het tabblad Weergave het vinkje "Eenvoudig delen van bestanden(aanbevolen)" eens uit.

Eenvoudig delen staat al uit

dank voor de suggestie, maar eenvoudig delen staat reeds uit.
(Dit geeft nl. meer controle over wie wat en waar op de pc's mag doen m.b.v. de extra beveiligingsopties die zo bereikbaar worden)

Dan kom ik toch weer hier op uit:

Belangrijk: zolangs de netwerk wizard niet (juist) is uitgevoerd op de Windows XP computer zelf, zal die computer in het algemeen niet zichtbaar zijn voor andere computers. Een foutmelding zal verschijnen die aangeeft dan een wachtwoord moet worden ingevoerd om toegang te krijgen tot de gekozen netwerkbron. Een dialoogvenster met een gebruikersnaam zoals "\\NaamComputer\IPC$" verschijnt dan ... Soms zie je eerst de melding dat je helemaal geen toegang hebt. In zo'n geval ligt er vermoedelijk een firewall dwars ... Wanneer een computer met een aanmeldvenster komt waarin om een gebruikersnaam en wachtwoord wordt gevraagd, schrik dan niet. Dit is eigenlijk heel goed teken. Bedenk welke gebruiker(s) op die andere computer zit, tik die naam in met het bijbehorende wachtwoord en de verbinding komt tot stand. Vaak gebeurt dit als je van een Windows 98 computer naar een Windows XP computer gaat. Weet je het wachtwoord niet, dan is dat jammer, dan ben je niet gerechtigd. Wil je dat je gewoon verbinding kunt maken, dan moet je er voor zorgen dat de gebruikersnaam bekend is op die computer

Controleer de firewalls in ieder geval of ze rijp zijn voor een netwerk en of er niet geblokt wordt.

Hier is een pagina die je het beste in je favorieten op kunt nemen.
Soms zit je na een format ala minuut op het netwerk en de volgende keer loop je weer tegen iets stoms aan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan