XP sluit pas af na twee keer drukken op uitschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Haaikneuter

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2004
Berichten
93
Mijn notebook met XP Pro SP3 heeft plots als eigenaardigheid gekregen dat ik twee keer moet drukken op uitschakelen.
Als ik linksonder op 'Start' druk en vervolgens kies 'Computer uitschakelen' en daarna op 'Uitschakelen' dan zie ik wel wat icoontjes rechtsonder verdwijnen behalve het luidsprekertje, het icoontje van de draadloze verbinding en de tijd. Uitschakelen doet hij echter niet, dat gebeurt pas wanneer je weer op 'Start' drukt 'Computer uitschakelen' en dan weer op 'Uitschakelen'.
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat het na een update van Microsoft is gekomen maar dat is zo maar een gedachte.
Iemand een idee waar ik dat kan instellen of veranderen moet zodat hij het weer doet in een keer zoals gebruikelijk was?
 
Bedankt voor uw snel antwoord. Ik heb de snelkoppeling geinstalleerd zoals beschreven. Maar ik krijg hetzelfde effect als ik op de snelkoppeling druk.
Dus de eerste keer op de snelkoppeling geeft als resultaat enkele programma's afsluiten behalve het luidsprekertje, teken van draadloos netwerk en de tijd. Als ik vervolgens weer op de snelkoppeling klik dan gaat de PC pas helemaal uit.
 
Ok, begin even met het simpelste, & dat is je schijven controleren.

Heb je de beschikking over een Windows XP-installatie-CD? Start daar dan bij voorkeur mee op & kies in het Optie-menu "R" voor de Herstel-Console (Recovery-Console).

Typ:

map

Je krijgt een overzicht van al je schijven, & typ daarna het volgende voor elke schijf van het type FAT, FAT32, NTFS, of (hopelijk niet) RAW:

chkdsk <schijfletter>: /R

Kan nogal duren, afhankelijk van schijftoestand & omvang, nooit onderbreken!!!

Na voltooing typ:

exit

Daarna kan je nog eventueel defragmenteren in Windows: Deze computer, RechterMuisKlik C:- schijf, Eigenschappen, tabblad Extra (Tools), Defragmenteren, & daar kan je alle andere beschikbare schijven ook doen.
Na voltooing herstarten.

Lost dat het probleem niet op, dan word het zoeken naar welk programma het afsluiten blokkeert.

P.S: Oeps, vergeten!: Geen XP-CD? Dan maar onder Windows: Deze computer, RMK, Eigenschappen voor elke schijf, tabblad Extra, Schijfcontrole, alle 2 de hokjes aanvinken, OK, in geval van geen directe toegang plannen bij de volgende herstart, Ja.
Herstarten.
 
Laatst bewerkt:
Helaas te vroeg gejuicht.

Gisteren dacht ik na het uitvoeren van de schijfcontrole en defragmentatie dat de notebook normaal afsloot maar helaas vandaag is dat niet meer het geval.
Hoe kan ik te weten komen welk proces de normale gang van zaken verstoort en het afsluiten de eerste keer tegenhoudt?
En als ik dan kan constateren kan welk de boosdoener is hoe kan ik er dan voor zorgen dat dit voorkomen wordt?
Alvast bedankt weer.
 
Sluit nu weer goed af.

Ik heb bij MSconfig zowel bij tabblad services alsook opstarten alles uitgezet en toen een voor een weer teruggezet. Tot nu toe sluit XP nu weer in een keer af, probleem is nu weer opgelost maar waardoor het fout ging is mij niet duidelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan