Xp sluit zomaar af

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerri0

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2008
heey ik ben net nieuw hier op het forum omdat ik een probleem heb met mijn computer :p Soms als ik rustig een spelletje aan het spelen ben en me computer heeft het dan echt niet zwaar aan de tempraturen van everest te zien maar toch krijg ik dan of een blue screen of death zoals dat zo leuk genoemd word of hij start gewoon opnieuw op zonder melding totdat ik opgestart ben dan staat er 'Windows is hersteld van een ernstige fout' even op door geklikt en telkens had het te maken met bestand in me tijdelijke windows bestanden. ik denk niet dat het aan me videokaart ligt want dat is een 8600 GT van nvidia met geloof ik nieuwste driver (ga ik meteen maar even kijken :P ) en voor de rest trekt hij ongeveer alles op bijna mooiste stand, zelfs flightsim 10. En soms doet me videokaart ook raar, om maar even verder te gaan, ;) want dat ben ik rustig aan het gamen en dan gaat het scherm flikkeren en krijg ik allemaal knipperde pixels in mijn scherm wat niet bepaald bijdraagt aan mijn humeur ;) misschien dat iemand mij even uit de brand zou kunne helpen alvast bedankt :D

Tja,....is het bij een (1) bepaald spel of bij meerdere.
Als het bij een bepaald spel is zou je een patch van dat spel (indien mog,) kunnen toepassen.
Verder: PC schoon, zowel spybots als spyware, en letterlijk,.....ik bedoel geen stof in de kast?
Draait er niets op de achtergrond tijdens het spelen?

Grtz.

Hoe dat opnieuw opstarten precies in zijn werk gaat weet ik niet maar standaard zal Windows XP dat doen bij kritieke fouten om behoud van functionaliteit. Je kunt dit gedrag veranderen zodat je in ieder geval een foutmelding ziet op de volgende manier:

Ga naar Configuratiescherm, Systeem, tabblad Geavanceerd, dan bij "Opstart en Herstelinstellingen" klik je op "instellingen"
Haal het afvinkje weg bij "De computer automatisch opnieuw opstarten" en klik op Ok.

Als het goed is krijg je nu met een beetje geluk een blauw scherm met een foutmelding in plaats dat hij meteen opnieuw opstart. Deze foutmelding kan belangrijk zijn om te kennen, en de computer gaat niet meer ongewild uit en opnieuw weer aan.

Anders moet je even in de logboeken kijken.
De logboeken van Windows XP kan je vinden in Configuratiescherm - Systeembeheer - Logboeken. In de linker kolom zijn Toepassing en Systeem belangrijk. In het rechter scherm zie je dan de waarschuwingen en fouten. Dubbelklik je daar op dan zie je de melding met bijzonderheden. Er staan altijd fouten en waarschuwingen in de logboeken die niet bijzonder zijn maar er kan iets tussen staan dat je op een idee brengt of een fout die te verhelpen is.

Hopelijk wordt je zo iets wijzer. Jij lijkt me trouwens een gamer die niet snel met minder genoegen neemt. Stel de spelen die je speelt eens wat eenvoudiger af en het probleem met de videokaart is misschien verholpen. De spelen zijn voor een bepaalde configuratie optimaal maar niet voor die van jou of de chip wordt te warm. Je kunt dan een goede kaart hebben maar die trekt het niet. Er zijn ook vast nog wel instellingen van de kaart die je veranderen kunt zoals hardwareversnelling. Een monitordriver zou ook kunnen helpen. Als die beschikbaar is moet je geen standaard plug en play driver blijven gebruiken.

Voeding op instorten? je bedoelt een draadbreuk neem ik aan en het antwoord is nee ik kan hem alle kanten opbuigen zonder problemen.
Ik had er net trouwens weer 1 en daar stond toen ik de computer weer opstarten dit bij onder de techische gegevens van het rapport.
C:\DOCUME~1\SvENnY\LOCALS~1\Temp\WER2967.dir00\Mini081008-01.dmp
C:\DOCUME~1\SvENnY\LOCALS~1\Temp\WER2967.dir00\sysdata.xml
met dit als handtekening
BCCode : 100000d1 BCP1 : 00000028 BCP2 : 00000002 BCP3 : 00000000
BCP4 : F3DC22D6 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 768_1
misschien dat jullie hier iets mee kunnen ik heb ondertussen ook even de logboeken nagekeken en de fout meldingen gevonden maar daar word ik ook niet veel wijzer van. In ieder geval bedankt voor het helpen zo ver :thumb:

BSOD schermen duiden meestal op verouderde drivers of een conflict hiermee.
Heb je recentelijk nieuwe hardware aangesloten?
BTW.....SP3 al geinstalleerd?

Grtz.

Volgens mij betekent dit niet meer dan dat er een minidump is gemaakt. Hierin kan informatie staan over waar de computer mee bezig was. Je moet de uitleg over wat je er mee kunt doen zelf even lezen op http://support.microsoft.com/kb/315263 Vergelijk de verschillende minidumps dan ook.

Goed dat je de bedrading en stekkerverbindingen controleert maar Palomino bedoelt dat als de voeding minder stroom gaat leveren de computer en de grafische kaart het opgeven. Het zou kunnen zijn dat je een bios hebt die de spanning constant controleert. Dan kan het geen kwaad om even naar die waarden te kijken, hoewel storingen ook zomaar ineens kunnen optreden.

Kijk je ook in de uitgeklapte lijst van Apparaatbeheer (Configuratiescherm - Systeem) of er problemen zijn met apparaten?

Controleer vervolgens op overbodige services en opgestarte programma's door bij Start - Uitvoeren de opdracht msconfig te geven. Ik kan je namelijk aanraden om minder programma's te gebruiken zolang de oorzaak niet boven is. Sleep ze dan ook zoveel mogelijk uit de groep Start - Alle programma's - Opstarten naar een andere groep, bijvoorbeeld Niet Opstarten en schakel updaters binnen alle programma's uit. Probeer ook eens de computer te gebruiken zonder netwerkverbinding. Die kan je weer inschakelen als je rechts klikt op LAN Verbinding.

SP3? oh wat erg van mij zelf :o ik had m nog niet geinstaleerd nee, moeite waard zeker ? :o
Verder heb ik geen recentelijke nieuwe hardware, wel heb ik na tip van Funzip toch maar weer ns even een leuke anti spyware gezocht, spybot s&d leek wel goed te zijn, maar na een scan daarmee startte me computer niet meer op hij werd zwart vlak voor het inlogscherm maar na nog een keer proberen via veilige modus en weer terugschakelen naar normaal deed hij t weer. Die windows site even door gekeken maar ik snapte niet precies waar je op doelde, want ik had er met die fout code ook al naar gezocht maar daar stond geen extra info over beschikbaar :confused: Zou ik het anders eens met een andere stekker moeten proberen of bedoelde je het voedigskastje in me kast? Ik heb nu zoveel mogelijk dingen uit de opstart ding gehaald dus even opnieuw opstarten, voor de rest zat ik te denken over een systeemherstel omdat me computer toch al zo traag aan het doen is, maar dat kan maar een paar maanden terug dus misschien dan maar opnieuw instaleren, bedankt voor alle reacties zover en hulp :thumb:

EDIT: HUH? ik heb sp3 al? hoe kan dat nou weer? zal ik wel weer gemist hebben dan :confused:

Laatst bewerkt:
Nog een post omdat ik m niet meer kon editen, ik heb blijkbaar nog sp2 want als ik linkermuis eigenschappen van me computer doe staan daar de gegevens van me computer en daar staat sp2 en niet sp3 terwijl ik sp3 gedownload heb en geprobeerd te installeren maar dat bleek niet nodig omdat volgens het systeem al gebeurt was :confused:

Een minidump is een inkijkje in wat er in het geheugen is gebeurd vlak voor de fout. Op de genoemde pagina staat er juist alles erover beschreven. Het is niet erg als je deze stap overslaat.

Je zult naar de oorzaak moeten graven. Draai diagnostische software die het geheugen test vanaf een opstartbare schijf, zoals MemTest. Controleer ook of al het geheugen van de zelfde snelheid is.

Sluit controllers, kaarten en andere hardware uit door deze te verwisselen of te verwijderen. Bij kaarten is de videokaart het belangrijkste. Waarschijnlijk ligt het hieraan. Er wordt een te zwaar beroep op gedaan en de koeling is onvoldoende. Ook hier kan het geheugen niet goed meer zijn. Een oudere kaart plaatsen en dan maar een periode uitproberen of iemand moet een beter idee hebben. Je hebt al eenvoudige weergave opties ingesteld in het spel? Dat is gemakkelijk te proberen.

Let er bij stations op dat die aan het korte einde van lintkabels zitten. De middelste stekker zit niet precies in het midden.

Als je een gamer bent die overklokt zul je dat echt weer ongedaan moeten maken. Cheats als "alle wapens - ieder level" zijn niet verstandig. Een zwaar spel neemt de besturing van de computer over en kan dit niet even gemakkelijk weer aan Windows teruggeven. De computer stopt dus als het spel plotseling stopt.

Zoek nieuwe hardware drivers en eventueel een officiële bios update van de fabrikant van het moederbord. Je zult moeten lezen wat de veranderingen zijn ten opzichte van de vorige versie. Dit staat er altijd bij.

Zoals ik al zei: draai geen onnodige programma's en gebruik geen updaters binnen programma's. Die programma's zorgen voor problemen en de updates misschien ook. Dit up to date houden moet je gewoon regelmatig handmatig doen. Norton of resten van die installaties kunnen problemen geven. Het is misschien wel leuk om in een test te lezen welke programma's je computer echt veel langzamer maken. Bestudeer dan deze pagina. http://www.thepcspy.com/read/what_really_slows_windows_down/5
Het gaat daar om procenten. I/O betekent Input - Output van de controller op het moederbord.

Een virus kan proberen om iets uit te voeren en de computer onbedoeld stoppen. Gebruik dus enkele betere scanners.

Het gaat niet om stekkers, we dachten dat je voeding versleten was. Je staat toch zelf ook wel eens "op instorten." :( :rolleyes:

We hebben dan al wel veel mogelijke oorzaken behandeld. Ik hoop dat je er serieus naar kijkt.

Als je Windows opnieuw wilt installeren, moet je Explorer 7 (als je die hebt) eerst weghalen, anders heb je geen internet meer. Er is een probleem met de activatie van Windows XP. Je kunt een legale versie van Windows XP niet steeds herinstalleren. Hooguit een paar keer. Om die problemen te voorkomen zal je een bestand moeten bewaren en later weer terug moeten zetten.
Maak een backup van wpa.dbl
Dit bestand staat in de windows\system32 map van je harddisk.
Zet na de herstelinstallatie wpa.dbl terug in windows\system32, voor dat je toepassingen gaat gebruiken en in Veilige Modus. Start het systeem opnieuw op. Je hoeft daarna niet te activeren.

Je zou in dat geval eerst kunnen proberen om Windows de Beveiligde Systeembestanden te laten controleren met de opdracht sfc /scannow. Ik adviseer je geen herinstallatie maar je zegt dat de computer trager werkt. Je weet maar nooit. Ook dit kan trouwens door de grafische kaart komen. De grafische kaart kan de snelheid van de computer wel verdubbelen.

Ik ben grafisch maar eenvoudig bezig en hierin niet erg onderlegd, Zoek eens op internet naar problemen met jou kaart type en forums waar problemen hiermee worden behandeld. Weet iemand anders of grafische kaarten getest kunnen worden?

Dat is niet erg, Ga naar Configuratiescherm Software en kijk in de lijst of je het daar kunt weghalen. Klik dan links Nieuwe Programma's toevoegen aan. Je moet een legale versie van Windows hebben en er wordt eerst een update van de validatie software gedownload om te proberen dat te controleren. Downloads van SP3 zijn daardoor minder succesvol.

Voor SP3 is er gigaveel schijfruimte nodig en het duurt natuurlijk lang om te installeren, sedertdien zijn er ook weer updates uitgekomen. Daarom: Als je Windows opnieuw installeert moet je het servicepak en de updates weer opnieuw installeren.

Aan de andere kant is het interessant om te weten of je problemen hebt met het installeren van het servicepak zelf of dat daarmee iets mis is gegaan waar je nu misschien de gevolgen van ondervindt. Probeer in ieder geval eerst de oude installatie bij Configuratiescherm - Software terug te draaien.

Ok ik heb nu sp3, en na een paar fasoenlijke virus scan van Norton, CCleaner, Mbam en Eusing heb ik er gigantisch veel fouten uitgehaald en via msconfig de snelheid een stuk verbeterd en daarmee me game prestaties, hij haalt nu steeds minder regelmatig die stomme fratsen uit, zeg maar bijna niet meer :D dus ik ga het even aankijken maar mijn vraag is op dit moment beantwoord heel erg bedankt :D :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan