XP start eerste keer niet door

Status
Niet open voor verdere reacties.

gbonenberg

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2001
Berichten
115
Een kennis van mij heeft een PC met op de c-schijf ME en XP op de D-schijf.
Xp wordt in het bootmenu standaard gestart. De eerste keer (bij een koude strart) blijft de pc altijd hangen (dus na het bootmenu) en laat alleen een zwart scherm zien. Na een reset gaat alles gewoon goed en ook bij opnieuw starten. Onder apparaatbeheer staan geen foutmeldingen.
Wie heeft er een tip hoe dit probleem is op te lossen?
Alvast bedankt voor jullie suggesties.
 
wilde gok :

in de bootfile zit er een klein "missertje", waardoor de pc niet goed weet wat te doen met de "standaard" opstart.

Kun je de standaard opstart wijzigen in ME ?

Zo ja, probeer dat eens en start op. Doet 'ie 't dan goed? Zo ja, verander de standaard opstart weer terug maar XP.
De gegevens in de opstartfile zijn nu overschreven en wellicht is je probleem daarmee verholpen........

Ik heb dus echt geen flauw idee van de oozaak, maar ik zag de tijd van je bericht en ook dat er nog niemand gereageerd had, dus meende ik maar een "gokje" te moeten wagen op basis van logica :


Gevolgde logica:
1. de opstart gegevens staan in een file
2. er is iets mis met de gegevens in die file
3. door de file te herschrijven (ME als standaard) gaat ME standaard opstarten : misschien wel goed
4. daarna weer XP als standaard boot en de opstartfile wordt opnieuw "geinstrueerd / geschreven" en dit keer hopelijk ZONDER de fout.

Het klinkt mij wel logisch, hopelijk dat jouw pc er ook zo over denkt.....................
 
Laatst bewerkt:
Als een PC niet wil opstarten omdat er een "missertje" in boot.ini zou zitten, dan zou ik denken dat die er na een herstart nog steeds zou zitten. Die logica lijkt me in elk geval niet te kloppen.

Ik zit eerder te denken aan hardware. Ik heb nl dit probleem ook wel gehad. Na een koude start werd mijn LS120 diskette-station niet gezien. Als ik herstartte, dan was het wel goed. Ook als ik direct na de start (nog voordat Windows werd gestart) een reset deed, dan ging het ook goed. Het bleek uiteindelijk een timing-probleem te zijn, waardoor het station nog niet klaar was bij een koude start. Jouw probleem lijkt hier een beetje op. Alleen vermoed ik dat het een zelfde probleem is met een belangrijker onderdeel dan een diskettestation (hoewel je dat ook nooit zeker weet). Probeer eens een reset direct na de start.
 
misschien eerst GOED lezen ?

ALS er een foutje in de boot zit EN hij wordt overschreven dan is de fout ook overschreven, zeker als je 2x herschrijft...................
 
Dat is toch niet logisch? Als hij de eerste keer niet opstart, waarom doet hij dat de 2e keer dan wel. Terwijl dat bestand dan nog niet is overschreven? Dan zou hij immers toch opstarten met een fout bestand. Anders heeft het geen zin om het te gaan overschrijven.
 
schrijf ik nu Spaans of ben ik gek ????

Ik stel voor om EERST de standaard opstart mogelijkheid te wijzigen in ME en DAARNA !!!!!!! (dus MET de nieuwe standaardinstelling) pas opnieuw op te starten...................
 
Als jij spaans schrijft, dan begrijp ik dus spaans. Want dat BEGRIJP ik.
Ik zeg alleen maar dat NU (zonder dat er een bestand gewijzigd is) de PC eerst niet opstart en na een reboot wel. Als dat bestand het probleem zou zijn, dan zou de PC HELEMAAL NIET moeten opstarten. Niet de eerste keer, en zeker ook niet de 2e keer, want dan is dat bestand NOG STEEDS CURRUPT.
Aangezien het de 2e keer WEL goed gaat, is dat bestand DUS HET PROBLEEM NIET (nada problema of zoiets?). Comprendo?
 
Vraag aan Binary

Zonder Pasja tekort te doen, maar Binary hoe heb je dat probleem toentertijd opgelost. (Ik kan nu even de gegeven antwoorden niet testen).
 
Is al weer een tijdje geleden, maar als ik mij goed herinner heb ik de bootopties in het BIOS zo langzaam mogelijk gezet. En toen dat werkte heb ik het versneld tot het niet meer werkte. Een stapje terug, en het werkt nu goed.
 
programma Bootvis

Ik heb gisteren (7 febr) het programma Bootvis bij Microsoft gedownload en de optie boot + driver delay en optimize gedraaid. Hiermee was het probleem verholpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan