xp start niet door

Status
Niet open voor verdere reacties.

ocinmakso

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 jan 2008
hallo
ik heb een pc met daarop xp pro sp2, na een ,waarschijnlijk iets te grondige schoonmaak wil deze pc niet meer helemaal opstarten. Als ik hem aanzet loopt hij in eerste instantie naar behoren maar zodra de iconen en de taakbalk verschijnenkomen de problemen.

Jr kunt horen en zien dat er nog onderdelen geladen moeten worden maar her scherm reageerd niet meer sterker de iconen en de taakbalk verdwijnen en alleen de ahtergrond blijft staan.

In de veilige modus heb ik al van alles geprobeerd echter zonder resultaat. waarschijnlijk heb ik een onderdeel van zijn opstartprog. verwijdert maar welke?

wie kan mij helpen?

start eens op in save mode.
ga dan naar menu start type in de uitvoerbox fsc /scannow (let op een instalatie xp cd of preinstalatie is nodig)
herstart dan je pc eens normaal om te zien of je nu verder kom met opstarten.
bij nog problemen ga je weer.
naar save modus ga je naar menu start kies uitvoeren en type daar msconfig.
zet daar alles even weer aan wat uitgeschakeld staat en herstart dan je pc weer eens op.

Laatst bewerkt:
start eens op in save mode.
ga dan naar menu start type in de uitvoerbox fsc /scannow (let op een instalatie xp cd of preinstalatie is nodig)
herstart dan je pc eens normaal om te zien of je nu verder kom met opstarten.
bij nog problemen ga je weer.
naar save modus ga je naar menu start kies uitvoeren en type daar msconfig.
zet daar alles even weer aan wat uitgeschakeld staat en herstart dan je pc weer eens op.

als ik in e safe mode ga dan blijft het scherm zwart met alleen in de hoeken de aanduiding safe mode

start eens op met de installatiedisk in de CD-drive. Windows zal nu vragen of je opnieuw wilt installeren of de installatie wilt herstellen.

Probeer eerst gewoon of er nog iets te herstellen valt, zo niet.... zal je toch windows helemaal opnieuw moeten installeren. Let op dat je in dat laatste geval dan ook de meeste andere programma's opnieuw zal moeten installeren.

Mocht het zover dat je echt opnieuw moet installeren... pak het dan meteen goed aan. Installeer XP opnieuw en maak een backup van je docmumenten en bestanden die je wilt bewaren.

Als je maar één partitie hebt (alleen een C schijf) maak er dan minimaal één andere bij en gebruik die in het vervolg voor het opslaan van je persoonlijke bestanden en documenten. Op die manier staan die redelijk "veilig" en raak je ze bij een corrupt systeem niet zo gemakkelijk kwijt.

Installeer vervolgens XP nog een keer door op te starten met de installatieschijf, maar kies nu voor een volledige installatie, waarbij ook je c-schijf wordt geformatteerd. Dan is dat ook weer netjes op orde. Na installatie alle andere programma's weer opnieuw installeren (alleen diegene die je ook werkelijk nodig hebt, want je hebt nu ongetwijfeld minimaal 10 programma's die je toch niet of hoogst zelden gebruikt.... dat is alleen maar vervuiling van je systeem)

het is een hele klus om ALLES opnieuw te installeren, maar het kan geen kwaad om dat af en toe eens te doen. Komt de snelheid van je systeem zeker ten goede.

Als je het dan echt goed wilt doen, maak dan direct na installatie van XP en de progamma's een Ghost-image. Mocht je ooit nog eens een probleem hebben, kan je de hele boel in één keer herstellen door gewoon die image opnieuw te op je schijf te kopieren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan