XP start niet meer na laatste updates

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Ik heb nog een oudere PC die ik op XP moet laten draaien omdat ik incidenteel nog een oud (DOS) programma gebruik dat draait op basis van Btrieve. Altijd prima gegaan tot de laatste updates. Na de zogenaamde laatste patch update werd nog een update gedaan om te melden dat MS security essentials niet meer ondersteund werd.
Na deze update deed de PC al heel vervelend maar nu wil hij helemaal niet meer doorstarten. Na het kiezen van de gebruiker volgt nog de Windows tune en de melding dat de instellingen worden geladen, maar afgezien dat ik de muiscursor kan laten bewegen is de PC geheel dood, zelfs Ctrl-Alt-Del doet niets meer.
Nu heb ik altijd de gewoonte gehad een nieuw (of schoon) OS naast de oude te zetten, dus via F8 kan ik een oudere versie van XP al jaren zonder updates prima starten en ook de niet doorstartende versie kan ik in veilige modus starten. Ik kan zo gebruikers toevoegen, helaas met hetzelfde eindresultaat. Helaas is MS SE via veilige modus niet te verwijderen.
Ook systeemherstel heeft geen succes, zelfs de nieuw toegevoegde gebruikers blijven aanwezig en de PC meldt dan ook dat systeem herstel is mislukt.

Iemand een suggestie hoe ik die versie van XP wel aan de praat kan krijgen?

(de oudere versies zijn zwaar vervuild of bevatten niet de instellingen voor dat DOS programma en Btrieve en dat was nogal een hele puzzel dus ook tijdrovend).

Tja, andere oplossing.....
Het betreft een oud administratie programma wat ik nog maar weinig gebruik, maar blijft nodig omdat er veel historische informatie inzit die niet eenvoudig is over te zetten (of heel prijzig). En het doet wel precies wat het moet doen.

En die 2 linken, die waren mij al geruime tijd bekent, maar deze PC heeft geen Internet toegang nodig en loopt dus ook geen risico.

Ik heb nog een oudere PC die ik op XP moet laten draaien omdat ik incidenteel nog een oud (DOS) programma gebruik dat draait op basis van Btrieve.
En die 2 linken, die waren mij al geruime tijd bekent, maar deze PC heeft geen Internet toegang nodig en loopt dus ook geen risico.
Altijd prima gegaan tot de laatste updates. Na de zogenaamde laatste patch update werd nog een update gedaan om te melden dat MS security essentials niet meer ondersteund werd.
Allemaal tegenstrijdige berichten, geen internet toegang nodig, laatste updates enz.
Als de pc geen internettoegang nodig heeft hoef je 'm ook niet te updaten. :o
Maar goed, al eens gedacht dat de HDD op z'n laatste benen loopt?
Ik heb nog een oudere PC die ik op XP
Hoe oud is het ding werkelijk?
CMOS-batterij leeg of bijna leeg?

Laatst bewerkt:
Ik las gisteren in een artikel (moet het even opzoeken) dat MS in de laatste update iets inzet, zodat je pc met XP niet meer opstart. Wie nog XP gebruikt is de pineut.
Dit doen ze extra omdat men wil laten weten dat wanneer je nog steeds met Xp werkt, je echt over moet stappen en dus een nieuwe pc moet kopen.
Je snapt dus wel dat MS een vinger in de pap heeft bij mensen om zo de verkoopcijfers op te schroeven.
Absurd en belachelijk en not done, is mijn mening.

Gevonden: http://webwereld.nl/beveiliging/82209-duizenden-xp-machines-crashen-door-virusupdate
Microsoft heeft een nieuwe manier gevonden om beheerders en eigenaren van XP-machines erop te wijzen dat zij nu toch echt moeten migreren naar een nieuwere versie. Na het downloaden van de laatste virusdefinities van Windows Defender crashten duizenden machines die draaien op Windows XP, meestal in combinatie met Windows Server 2003.

geen idee natuurlijk of dit voor jou geldt, maar ik moest er wel gelijk aan denken.

Laatst bewerkt:
Als ik het bericht goed begrijp start ie nog wel op in veilige modus. klopt dat?

Als dat zo is, dan kunnen dus alle alle updates van MS verwijderd worden via het software onderdeel in het configuratiescherm.

Als waar is wat Femke gevonden heeft, dan is het ook aan te raden Windwos Defender te uninstallen en ook maar Essentials (als dat er op staat).

Laatst bewerkt:
@Mik, Nee hoor, niets tegenstrijdig. De PC zit in het LAN en kan Internet op en daar was tot voor kort ook geen bezwaar tegen maar hoeft voor zijn functie niet op Internet, dat kan met een Fritzbox heel eenvoudig geblokkeerd worden.
De PC heeft vorig jaar een nieuw CMOS batterij gekregen en draait met een RAID configuratie, bovendien staan er nog wat oude andere OS'sen op o.a. W2000 die nog prima draaien (alleen wel traag door jarenlange gebruiksvervuiling). Ook in safe mode is alles normaal voor de modus.
Bovendien, als zelfs Ctrl-Alt-Del niet werkt, is dat toch wel heel vreemd.
@Femke98, daar lijkt het inderdaad op, probleem ontstond na de laatste beveiligingsupdate, die vond ik al vreemd want de zg. laatste XP was al geïnstalleeerd.
@srphulp, inderdaad de safemodus werkt nog, verwijderen van SE al geprobeerd maar dat werkt niet in safe modus.
Blijft over de updates (al zouden die door het herstelpunt al weg moeten zijn) of Defender verwijderen. Al weet ik niet meer precies of die er op zit, herinner me iets dat defender opgenomen zou zijn in SE.

Nu nog even uitzoeken hoe ik die nieuwe virusdefinities kan downloaden die het probleem zouden oplossen als de PC niet doorstart. Benieuwd of het in safemodus met netwerk gaat lukken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Microsoft heeft een nieuwe manier gevonden om beheerders en eigenaren van XP-machines erop te wijzen dat zij nu toch echt moeten migreren naar een nieuwere versie. Na het downloaden van de laatste virusdefinities van Windows Defender crashten duizenden machines die draaien op Windows XP, meestal in combinatie met Windows Server 2003.
Schandalig gedrag van MS om daar de updatefunctie voor te gebruiken die door gebruikers vertrouwd wordt.
De eigen updateservice misbruiken om mensen iets duidelijk te maken gaat misschien averechts werken en gebruikers zullen MS gaan wantrouwen (iets wat ik al jaren doe).
Aangezien ik na SP3 geen updates meer heb gedaan draait hier nog alles als een tierelier, incl. de pc van m'n vrouw.
Zie ook de volgende discussie!
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/817415-PC-onder-xp-veilig-in-netwerk

Laatst bewerkt:
Defender draait als een Service. Is dus uit te zetten via Services.msc

mik zjegger zei:
De eigen updateservice misbruiken om mensen iets duidelijk te maken gaat misschien averechts werken en gebruikers zullen MS gaan wantrouwen (iets wat ik al jaren doe).

Dat doe ik dus al jaren niet meer hahahaha!! Ik vertrouw die lui voor geen meter.

(mompelt iets van koppelverkoop en zo etc. etc)

Het probleem werd inderdaad veroorzaakt door de beveiligingsupdate die MS uitgaf na de "laatste" update van XP. Deze verwijderd in safe modus en alles werkte weer. Na eerst maar even het zakelijke afgehandeld te hebben, nogmaals de gecorrigeerde beveiligingsupdate geïnstalleerd en alles blijft werken.
Laten we het maar op een "vautje" van M$ houden, in ieder geval hebben ze weer heel wat aandacht gekregen.
Overigens absurd dat SE stopt, een virusdefinitie heeft tenslotte niets te maken met een OS.
Net zoiets als dat je voor de nieuwere IE versie het OS moet updaten terwijl Chrome en Firefox prima functioneren met de meest recente versies op XP of W2000 en dan zeker niet onderdoen voor de laatste versie van IE.
Koppelverkoop heet dat volgens mij.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan