XP start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjanvansteijn

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 nov 2006
Hallo,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb thuis de pc van een familielid staan waar ik een hele nieuwe XP installatie op wil uitvoeren. De reden hiervoor is dat het systeem sterk vervuild en zeer onstabiel is geraakt door slecht internet gebruik van het betreffende familielid (lees: niet of nauwelijks firewall/ virusscan/ adware scan).

Er waren altijd al opstartproblemen zoals traag en regelmatig vastlopen. Echter, sinds gisteren start XP helemaal niet meer op. Ik krijg nog wel ieder keer de tekst waarin je kan kiezen voor 4 opties (veilige modus en de overige opties). Ik heb ze allemaal meerdere keren geprobeerd, maar na de keuze hoor ik een piep en begint de pc automatisch opnieuw op te starten. Dit is dus een cirkeltje waar ik niet uit kom. Opstarten vanaf de XP cd biedt ook geen soelaas. Ik krijg wanneer windows setup opstart de volgende opties:
- F6 toevoegen huppeldepup SCSI nog wat (iets in die richting; ik doe het even uit mijn hoofd :) )
- F2 herstel functie.

Meer dus niet. Herstel functie werkt niet want hij vraagt dan om een diskette die ik niet heb. Rest dus niets anders dan escapen en dan gaat setup een heel riedeltje files laden, waarna hij doodleuk XP weer opstart en vervolgens dus weer vastloopt :evil:

Met mijn eigen pc heb ik onlangs een nieuwe XP installatie gedaan (met dezelfde cd) en daar startte setup netjes op en was het een kwestie van de stapjes volgen. Bij deze pc dus kennelijk niet. Ik snap niet wat het verschil nu is. Wat zie ik over het hoofd?

Ik heb het met XP opstartdiskettes geprobeerd en dat resulteerde in hetzelfde probleem.
Ik heb dus even geen inspiratie meer over hoe dit nu op te lossen. Ik hoop dat 1 van jullie hier een goed idee voor heeft. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Arjan van Steijn
Hoofddorp

Als systeemherstel gewoon aanstaat en er een idee is van de datum waarop het allemaal nog wél normaal opstartte:

Instructie:
1. Start vanaf een normale XP installatiecd Herstelconsole (Druk de R bij het eerste keuzemenu, na opstarten van de installatiecd, volg de instructies en voldoe aan de vragen die gesteld worden).
2. Zodra in de C:\Windows> prompt, type in:
Copy Repair\system system32\config\system
[Wellicht wordt gevraagd of je het bestand wilt overschrijven, sta dat toe]
Exit
3. PC herstart dan. Type F8 herhaaldelijk, om het opstartmenu weer te zien. Start op in Veilige modus. Kies NIET voor systeemherstel (sterker nog, die optie zal je niet eens geboden worden als het goed is).
4. Start Verkenner, doe Extra -> Mapopties -> 'tabblad' Weergave: Verborgen bestanden en mappen weergeven aangeven en vinkje weghalen bij Beveiligde besturingsbestanden verbergen (aanbevolen).
5. Ga naar de C: schijf (of welke schijf dan ook maar je Windows bevat), rechtsklik op de map System Volume Information, kies Eigenschappen -> tabblad Beveiliging -> knop Geavanceerd -> tabblad Eigenaar -> klik je eigen gebruikersnaam aan en druk op Ok. Vink ook aan: Eigenaar van subcontainers en objecten vervangen. Wellicht wordt de vraag gesteld of je het ook op submappen wilt toepassen, bevestig dat dan.
6. Blader de map System Volume Information in, zoek de map die als naam _restore{0E3BA5FC-3739-491A-8A1F-619501F1E816} of vergelijkbaar heeft. Open die map. Open daarin de map met het hoogste RP nummer. Open de map snapshot. Kopieer alle bestanden die met _REGISTRY_MACHINE_ beginnen in een nieuwe map onder de Windows map, C:\Windows\mybackup. Haal het _REGISTRY_MACHINE_ gedeelte van elke bestandsnaam af met Hernoemen in de map C:\Windows\mybackup.
7.
Start Herstelconsole opnieuw. Doe de volgende commando's:
copy mybackup\sam system32\config\sam
copy mybackup\security system32\config\security
copy mybackup\software system32\config\software
copy mybackup\system system32\config\system
Exit
8. Start de pc in Veilige modus, en kies direct voor Systeemherstel. Doe een Systeemherstel naar de datum van eigen keuze (dus van vóórdat de ellende begonnen is).

Tijs.

Tijs,

Bedankt voor je snelle reactie.

Maar die herstel functie werkt niet, want hij vraagt naar een hersteldiskette die ik niet heb. (Hij vraagt bij mij trouwens om F2 voor de herstelfunctie, en niet om R, vreemd).

Heeft iemand misschien zo'n hersteldiskette beschikbaar? Als dit tenminste absoluut noodzakelijk is. Want eigenlijk ben ik niet geinteresseerd in een herstel aktie. Ik wil gewoon het hele kreng eigenlijk schoonvegen. Dus een nieuwe, complete install heeft absoluut de voorkeur.

Alvast bedankt.
Arjan

Halo !

Start op met een madbootdiskette: http://www.madboot.com/

Kies voor formatteren.

Dan opnieuw opstarten met de diskette en kiezen WinXP Home/Pro installeren.

Lukt het dan wel ?

Greetz,

Harry.

Tijs,

Bedankt voor je snelle reactie.

Maar die herstel functie werkt niet, want hij vraagt naar een hersteldiskette die ik niet heb. (Hij vraagt bij mij trouwens om F2 voor de herstelfunctie, en niet om R, vreemd).

Je moet gewoon wachten totdat het eerste échte keuzemenu verschijnt. Waar jij het over hebt is een stadium daarvoor, daar moet je gewoon tijdelijk niets doen, behalve als je wilt gaan installeren en er zijn bepaalde drivers nodig voor toegang tot de schijven (Raid-controller drivers en SATA-drivers). Dat zal bij jou wel niet nodig zijn, dus laat het gewoon doorlopen totdat je een keuze menu krijgt waar de optie R voor Herstelconsole wordt genoemd.

Overigens heb ik al gezien dat voor de rest van je tekst (mogelijkheid om gewoon de schijf in zijn geheel te wissen) al beantwoord is, dus kun je verder mijn instructie laten voor wat hij is.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan