XP Start niet meer op!

Status
Niet open voor verdere reacties.

mister 9

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2004
Hallo,

Ik heb sinds een week een probleem met mijn pc. Ik krijg bij het opstarten een melding, en het opstarten gaat in een loop, dus start steeds weer opnieuw.
De melding is:

unmountable_boot_volume
Stop: 0x000000ed(0x8736BC30, 0x0000006,0x0000000, 0x0000000)

Hoop dat iemand mij kan helpen. Kan ik bv een opstart cd maken, of kan ik dit fixen met een xp-cdrom?

Alvast bedankt.

Sam

Dat is als het goed is het BSoD. Opnieuw installeren of repareren met je XP CD.

Met repareren bedoel je gewoon xp cd erin, R van repareren en vervolgens chkdsk /r ofzo? Tijdens dat proces wordt toch ook om het administrator wachtwoord gevraagd. Wat als ik dat niet meer weet?

Bedankt

Je zei dat ik moest repareren. Dat doe ik toch door de xp cd erin te stoppen, op te starten en te kiezen voor R?
Als ik eenmaal voor R gekozen heb, kom een op een gegeven moment in een zwart scherm waar ik voor operating system moet kiezen (voor 1 kiezen) en is het niet zo dat ik dan ook een administrator wachtwoord moet opgeven?

Sorry als ik onduidelijk was. Maar klopt bovenstaande?

Nee dit is niet tijdens de installatie (repair) van XP.

Laatst bewerkt:
Met een repair raak je geen bestanden kwijt toch? En dat repaieren doe ik toch op d manier waarop ik beschreef?

@Sevo: Jouw laatste link beschrijft niet wat er gedaan moet worden met een unmountable_boot_volume melding.

mister9 heeft gelijk: Je moet op de een of andere manier de opstartschijf repareren. Dat kan (o.a.) via
A. De Herstelconsole: Opstarten van XP cd en in eerste keuzemenu de R kiezen en zodra volledig 'ingelogd' als administrator in de Herstelconsole, chkdsk c: /r /p ingeven en op Enter drukken.
B. Een opstartbare Hirens Boot CD maken (link: http://www.hirensbootcd.net/), daarvan opstarten en kiezen voor Mini Windows XP. Zodra Mini Windows XP is opgestart, dubbelklikken op My Computer, rechtsklikken op de C: schijf (wat jouw normale harde schijf zou moeten zijn), kies Properties, kies tabblad Tools, klik de knop Check Now..., zet beide vinkjes aan en druk op Start.

Zodra gescand en gerepareerd weer normaal opstarten, en hopelijk werkt het dan weer goed.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Maar denk je dat de fysieke schijf stuk is, of is daar nog niks van te zeggen?

Met alle respect, maar een onnodige vraag: Gewoon uitproberen, en je merkt vanzelf of er bad sectors op de harde schijf zitten die een voorbode kunnen zijn voor een evt. aankomend overlijden van de schijf.
Alleen als je direct zichtbare/hoorbare kenmerken van een overlijdende schijf zou hebben (S.M.A.R.T. meldingen van je BIOS, meldingen dat 'plotseling' de harde schijf niet meer wordt gezien in Windows of de BIOS, tikkend of schurend geluid afkomstig van de harde schijf etc.) hadden we nú al iets daarover kunnen zeggen.

Beetje jammer, op deze manier gebruiken we onnodig postings op het forum... :shocked:

Tijs.

Rustig maar hoor.. . het is bijna weekend...

Rustig maar hoor.. . je kunt ook gewoon doen wat er als instructie wordt aangegeven, want wij hebben hier op het forum niet jouw pc in de kamer staan en moeten het dus doen met de informatie die jij geeft. :D

Tijs.

Hoi,

Heb geprobeerd xp te repareren, maar als ik de cd erin doe wordt die tijdens het opstarten niet herkent. Ik heb in de bios de cd-rom speler als eerste in de boot-volgorde gezet, maar hij doet gewoon niks met de cd tijdens het starten.
Gaat om een dell. Weet niet of dat uitmaakt, maar zeg het er maar bij.

Enig idee wat ik kan doen?

Als ik het goed begrepen heb kun je in Dells normaal gesproken aangeven waarvan wordt opgestart door (herhaaldelijk) de F12 toets te gebruiken zodra het DELL scherm verschijnt.
Wellicht geldt (gedetailleerd) het volgende (uit de D610 handleiding):
Starting from CD

1. Insert the CD.
2. Shut down and restart the computer.

When the DELL logo appears, press <F12> immediately.

[If you wait too long and the Windows logo appears, continue to wait until you see the Windows desktop. Then shut down your computer and try again.
NOTE: The next steps change the boot sequence for one time only. On the next start-up, the computer boots according to the devices specified in system setup.]

3. When the boot device list appears, highlight CD/DVD/CD-RW Drive and press <Enter>.
4. Select the CD/DVD/CD-RW Drive option from the CD boot menu.

Als je het idee krijgt dat de computer inderdaad vanaf de CD/DVD speler probeert op te starten, maar er gebeurt toch niets (er verschijnt niets in beeld of een melding zoals "Operating system not found" etc.), vraag je dan eens of je wel een 'normale' XP CD hebt. Normale XP cd's moet je gewoon van kunnen opstarten. Heb je een of andere kopie, test dan eerst of die wel opstartbaar is (bijv. op een andere computer).

Tijs.

3. When the boot device list appears, highlight CD/DVD/CD-RW Drive and press <Enter>.
4. Select the CD/DVD/CD-RW Drive option from the CD boot menu.

Dit heb ik gedaan. Maar als ik optie de goede optie kies, gaat ie gewoon door met opstarten van XP, ook al zit de cd er gewoon in.
Ik heb overigens originelen xp cd's.

Nu ja, test voor de zekerheid of andere pc's wél kunnen opstarten vanaf de XP CD (verder niets doen natuurlijk: de CD er weer uithalen zónder iets te gaan installeren etc.)

Als andere pc's/laptops er wel wat mee kunnen, dan lijkt me je CD/DVD speler kapot of misschien uitgeschakeld in de BIOS, als dat technisch mogelijk is daar?

Verder weet ik het niet. Als de CD wél goed opstart op andere pc's en de BIOS is niet de schuldige, dan zou je kunnen overwegen (als de BIOS toestaat om op te starten van externe apparatuur) om een externe USB CD/DVD speler/brander aan te sluiten en te kijken of opstarten daarvan mogelijk is.

Weer een andere mogelijkheid is om de harddisk uit te bouwen en op een andere computer in te bouwen en aldaar een grondige check te laten doen op het bestandssysteem (incl. reparatie).

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan