XP start niet op: config\system beschadigd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Buddy61

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2001
Berichten
387
Hallo lezer(es),

Ik heb per ongeluk de PC tijdens het opstarten opnieuw gestart.
Met het gevolg dat WindowsXP niet meer opstart ik krijg nu de volgende melding:

"Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd:
\windows\system32\config\system
U kunt proberen dit bestand te repareren door Windows setup te starten vanaf de originele cd met installatiebestanden. Kies 'R' in het eerste scherm om te starten."

Ik heb dit gedaan... tot het herstelconsole (dosscherm) kwam met C:\:
en dan weet ik niet meer wat ik in moet tikken.
Hoe moet ik nu verder

- Op mijn pc is geinstalleerd Windows XP Home Edition SP2
- In veile modus krijg ik bi alle opties de zelfde foutmelding.
- Heb een originele XP SP1 cd dus niet met SP 2
- Ik wel een windows PE cd, kan ik hier wat mee? Dit lijkt me makkelijker of vergis ik me hierin!

Graag een reactie, bedankt!
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de reactie,

Maar ik heb zelf nog geen ervaring met Windows PE in de uitleg staat beschreven:
"deze in b.v. TotalCommander kopieëren en renamen in"

Is TotalCommander te vinden in Windows PE?
 
Bedankt.
Als het goed verloopt dan is dit de laatste vraag;
Kan ik beter WindowsPE gebruiken of de link naar Microsft support, wat is beter cq makkelijker?
 
Gewoon met TotalCommander, die op de PE cd staat, volgens mijn werkwijze.
 
Ik zie de C schijf niet in Total Commander.
Of doe ik iets fout? Met een instelling?
 
Wel opgestart met de driverdisk, en met F6 die drivers geladen? indien het een SATA schijf is.
 
wat bedoel je met driversdisk.
F6 heb ik voorbij zien komen.
 
Als je een SATA schijf hebt, en er zit geen Intel chipset op het moederbord, of deze is niet als IDE schijf ingesteld, in de bios, dan heb je de SATA/RAID drivers nodig, om die schijf door windows, of PE, herkent te laten worden, dat doe je dan met die driverdisk.

Kijk op de cd van het moederbord/computer voor een mapje, waar ze in staan.

Maare, je werkt nu ook op een computer, kun je die schijf er niet even bijhangen? of is één van beide een laptop, dan gaat dat niet.
 
bartsPE vraagt om een diskette met drivers dacht ik.

En mijn 2e pc zit op een bedraad netwerk. hoe kan ik die schijf erbij hangen?
 
Ik heb je toch alle informatie gegeven, weet niet wat een bedraad netwerk ermee te maken heeft, uitzetten en schijf erbij hangen als slave.
 
Ik heb je toch alle informatie gegeven, weet niet wat een bedraad netwerk ermee te maken heeft, uitzetten en schijf erbij hangen als slave.

Lange Pier,
Als je het nog nooit bij de hand gehad hebt dan weet je ook niet wat een "driverdisk" is (als deze niet is meegeleverd met de PC), datzelfde geldt ook voor "een schijf erbij hangen" met bedraad netwerk bedoelde ik dat je misschien via het netwerk en PE op de harde schijf kon komen.

Op internet van het moederbord heb ik de diskette kunnen downloaden en is het gelukt om via PE te herstellen, alleen na het opnieuw opstarten waren er veel beschadigingen (ook na een Systeemherstel) o.a. Oulook Express en Windows Mediaplayer deden het niet meer.
Dit heb ik opgelost door een nieuw account aan te maken en de oude te verwijderen na verschillende backups.

:) Lange Pier je hebt me toch een heel eind op weg geholpen, bedankt hiervoor.
 
Laatst bewerkt:
Mooi, en veel fouten maken, daar leer je het meest van.:thumb:

Je hebt nu door wat er allemaal moet gebeuren, voor de volgende keer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan