xp start niet op vanaf cd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blife33

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2007
doordat mijn pc steeds crashte en ik een blauw scherm kreeg te zien dat er een fout was met wincom32.sys of ik kreeg de melding page fault in nonpaged area, ben ik aan het proberen xp eropnieuw op te zetten.

ik heb 2 schijven een van 120 gig ( die wil ik graags als master ) en ene van 80 gig ( als slave )

op die van 120 gig staat het besturingsysteem die wil ik dus een format c geven op de 80 gig schijf staat muziek etc die heb ik er even uitgehaald voor het geval dat ik alles perongeluk zou formatteren

als ik nu die van 120 gig erin heb zitten window cd zit erin dan blijft hij allereerst een beetje hangen in het dell opstart ding en daarna kan ik kiezen uit 6 dingen

- normal
- intergrated boot agent
- IDE cd rom
- harddisk drive C:
- system setup
- IDE drive diagnostics
- booty to utility partition

als ik heir op klik start hij gewoon de windows interface weer op en dat wil ik nou juist niet ik wil gewoon een format c geven :evil:

thanks bobby,

Is dit een recovery cd van Dell of een originele Windows XP cd?

Kies in ieder geval voor setup en zit in de bhios de cdrom als first boot device

als je xp vanaf de cd wilt starten, moet je om te beginnen zorgen dat de boot-volgorde van alle schijven goed is. Dat kan je instellen in het BIOS.
Stel zó in, dat eerst wordt geprobeerd van een optisch station te booten, daarna van een harde schijf.

Let wel op dat het niet altijd handig is om deze bootvolgorde te handhaven. Het is mogelijk dat je problemen krijgt zodra er niet-bootable cd's of dvd's in de drive zitten.

dan erbij.... als je de boel wilt formatteren, kan je natuurlijk ook gewoon starten in MSDOS-mode. Ik weet niet precies hoe dat bij DELL werkt, maar ik zou eens proberen te kiezen voor "harddisk drive :" uit de opties die je worden aangeboden.

Je krijgt dan een zwart scherm met een c:\ prompt.
Zorg dat er achter C:\ niets staat. Dat staat er nog wel iets achter, dan zit je nog in een of andere folder. Ga terug naar de root van c:\ door cd/ in te typen. Je verlaat dan eventuele subfolders.

Om te formatteren type je achter c:\ format /u en druk op ENTER
Let op: ALLE DATA op c: wordt nu onherstelbaar gewist!:evil:

De toevoeging /u staat voor UNDELETE. De optie undelete wordt hiermee uitgeschakeld. Met andere woorden: weg is weg. Niet meer terug te halen

Als het formatteren klaar is, is het verstandig ook CHECKDISK even te laten draaien. Type hiervoor achter de lege c:\ chkdsk /f.
De toevoeging /f staat voor FIX, dus repareren van fouten. Checkdisk is de DOS voorloper van programma's als Norton DiskDoctor etc.

Laatst bewerkt:
Als je XP cd-rom hebt, stop die er in, dan opstarten vanaf de XP cd-rom.
Je kunt voor het installeren aangeven dat je de HHD eerst wilt formatteren.

ik heb de cd-rom drive als first boot device gezet en de windows xp cd zit erin

maar op de een of andere manier veranderd dit helemaal niks

dan moet je hem natuurlijk ook op die manier booten he.
Zet hem helemaal uit, en laat opnieuw starten.

dat heb ik ook geprobeerd

en op de ene of andere manier starte ik hem daarna nog een keer opnieuw op en toen vroeg hij gelijk of hij hem vanaf de cd moest starten, hij is nu aan het formatteren

erg bedankt voor de hulp !!!

topic kan gesloten worden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan