xp start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patten

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2003
Berichten
23
Ik zit met het volgende probleem: nadat mijn pc steeds weer uit zichzelf afsloot en opnieuw opstartte, vond ik dat één van de twee 256Mb DDramlatjes niet werd herkend. Ik bekeek het eens in de pc-kast en inderdaad, één van de latjes was losgekomen, vraag me niet hoe!. In ieder geval, terug goed in het sleufje gestoken, opgestart, en hoera! In het eerste scherm zie ik dat er opnieuw 512Mb wordt herkend. Maar hier eindigde mijn hoera-stemming, want XP wil hierna niet meer opstarten. Ik krijg de melding dat windows niet kan worden opgestart omdat het volgende bestand is beschadigd: System32\drivers\pci.sys
Ok, dan probeer ik maar op te starten vanaf de windowsXPcd-rom, zodat ik van hieruit het bestand kan herstellen of in het slechtste geval een formatC doen en een herinstallatie. Maar neen, hoor, nadat ik het eerste scherm krijg voor de windows-setup, krijg ik opnieuw een foutmelding, en die luidt dat er een onverwachte fout (1073725696) is opgetreden op regel 1768 in d:\nt\base\boot\setup\arcdisp.c
Hopelijk weet iemand raad, want als ik ook al niet van de cd-rom kan opstarten, tja, dan weet ik het ook niet meer, hoor!
 
kan het ook zijn dat het eerste van de drie geheugenslotjes stuk is? En zo ja, is het dan niet zo dat dit slot het eerste wordt aangesproken als de pc opstart? Dat zou verklaren waarom geen van beide meer werkt.
 
Heb ik gedaan en eentje werkt inderdaad blijkbaar niet, maar ik kan nog steeds niet opstarten, ook niet vanaf de cd-rom. De pc start op, maar veel verder dan de gegevens over de configuratie raakt ie niet. Ik heb al geprobeerd om in veilige modus op te starten, maar nadat ik die keuze heb gemaakt, loopt de pc weer vast en mag ik opnieuw resetten. Ik heb ondertussen al een andere foutmelding gekregen: "een thread heeft geprobeerd een bron vrij te geven, waarvan de thread geen eigenaar is , en ook : 0x000000E3
 
Ten eerste doe eens een ATX reset.

dat doe je zo
haal alle externe hardware van je pc
en haal alle kabels inc stroom kabel los van je pc
houd de aan / uit knop 30 sec ingedrukt

Haal ook de Celknoop batterij er voor een kwartier uit.

Start dan na weer aangesloten te hebben,zonder Externe apparaten er aan,met de cd er in van Cdrom op,waarbij deze als Boot staat en de rest op Enebled

En dan??
 
Ik heb gedaan wat je zei, maar hij wil nog altijd niet opstarten. Ik krijg het opstartscherm van Windows XP, dan een zwart scherm met daarin een kader waarin staat tijd en datum op het systeem ongeldig zijn, en dan een reboot, dan het scherm om voor veilige modus te kiezen, reboot, en nu weer een blauw scherm met de 0x0000008E. Het zal misschien toch een geheugenbank zijn die defect is, maar ik vrees dat dat betekent dat ik het Mobo mag vervangen?
 
Wil niet zeggen dat je Mobo moet vervangen.

Batterij vervangenen datum en tijd weer goed gezet?

Je kan eerst eens kijken welk geheugen nog goed is met Memtest
 
Datum en tijd terug goedzetten kan niet , aangezien ik windows niet opgestart krijg. Idem voor Memtest, dat kan ik niet installeren zolang de pc niet wil opstarten.
 
Datum en tijd goed zetten doe je in de Bios ,niet in windows en Memtest kan je op Flop zetten en daarvan af draaien,heb je wndows niet voor nodig..

Snappie
 
Ik had er nog 2 probleempjes bij: Bij het opstarten gaat ie na het beginscherm van het Mobo, recht naar windows, zodat ik dus niet de kans heb om op te starten in bios of via cd-rom. Tweede probleempje is dat mijn bootcd-tje niet werkt van Memtest. Maar er is ook een lichtpuntje in deze duistere tijden: na enkele vergeefse pogingen is windows XP toch wonder boven wonder volledig opgestart. Dat betekent waarschijnlijk dat het Mobo in orde is, maar daarmee weet ik nu nog niet wat al die problemen heeft veroorzaakt. Misschien zit ik met een soort "los contact" waar mijn ramgeheugen insteekt?
 
>>>>Misschien zit ik met een soort "los contact" waar mijn ramgeheugen insteekt?<<<<

Er heeht er 1 los gezeten,en daar kan een verbranding plaats hebben gevonden.

En als je niet kan zien om naar Bios te gaan,direct als je de opstart knop op de Pc indruk,gelijk op de Del toets gaan rammelen.(of de toets die bij U daarvoor is)
 
Datum en tijd heb ik via 't configuratiescherm terug aangepast, maar vooraleer ik de pc terug afsluit, kijk ik eerst even op 't net of er geen programmaatje bestaat om mijn systeem via windows te testen. Ik wil het risico nog niet nemen dat ik weer niet in windows raak vooraleer ik weet wat eraan schort. In ieder geval hartellijk bedankt voor de vele nuttige tips. Ik laat iets weten als ik iets heb gevonden.
 
Sorry dat het zolang duurde vooraleer ik een reactie gaf, maar mijn problemen zijn alleen maar groter geworden. De pc waarover ik het hierboven had, is die van mijn kinderen. Nu wou ik de geheugenlatjes eens uittesten op mijn eigen pc, en het gevolg was dat ik een kortsluiting had met verbrand moederbord en/of processor tot gevolg. Dat is intussen terug opgelost, maar het heeft dus een tijdje geduurd vooraleer ik terug on-line was. Wat de andere pc betreft, niets van wat ik heb geprobeerd, heeft geholpen, zodat ik er nu een moederbord met processor er reeds op geinstalleerd in heb gestoken, alles opnieuw aangesloten en...niets!. Alle leds branden, de fans draaien, en dat is het zowat. Op het scherm de vermelding "no signal", en daar moet ik het mee doen. Ik snap het niet meer, al ben ik dan ook geen volslagen leek (heb al zelf 2 pc geässembleerd uit losse onderdelen die perfect werken)...nog iemand een idee?
 
Als er alleen een pocessor opzit, zonder geheugen en videokaart, met het speakertje eraan, en je krijgt geen biosbeeps, na inschakelen, kun je er van uitgaan, dat het moederbord is overleden.
 
Probleem is intussen toch opgelost: van de 4 latjes ramgeheugen die ik nog liggen had, bleken er drie niet meer te werken. Met het vierde starte de pc terug op. Bedankt voor alle reacties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan