XP start niet op...

• Onderwerp starter Onderwerp starter T-O
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

T-O

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2005
Hallo, gister werd me processor te warm denk ik (richting 67 graden) en toen klapte de pc eruit (eerste keer). Weer opstarten ging prima en toen was ik even aan het spelen met speedfan. Na een herstart om even in het bios te kijken starte de pc het besturingssyteem niet meer op. Ik heb het bios een keertje ge-reset maar dat maakte niets uit. Ik kom allene het besturingssysteem in als ik kies voor 'laad de recente instellingen die werkte' in het lijstje van opties (veilige modus enz).
Wanneer ik dan weer de pc herstart krijg ik hetzelfde probleem. Iemand ideeen?

P4 D805 3.4 mhz
4x 512 ddr2
asus p5ld2
2x stata hdd

Ik heb zo 't vermoeden dat het bios standaard staat ingesteld op ATA -> IDE en dus zal door het resetten van het bios de SATA (opstart)schijf niet meer worden herkend?

Boekje van Asus erbij en even lezen hoe je het bios configureert voor SATA. Staat in het bios een SATA harddisk als primaire startdisk, dan is het oké, anders aanpassen.

ik ga ermee aan de slag, laat je zo het resultaat weten

hij staat in het bios als primaire schijf, bootvolgorde is eerst cd-rom, dan die harde schijf.

kan wel bij instellingen ipv sata als ide, AHCI instellen.

Verder gaat het nu net mis bij het welkomsscherm zeg maar, die zie ik niet. Wel zie ik XP laden met dat kleine laadbalkje, dan gaat het scherm zwart en zie ik niks meer...

welke laatst bekende instellingen laad het besturingssysteem eigenlijk bij die optie, zijn dat biosinstellingen ofzo?

Om met het laatste te beginnen, nee, dat zijn geen biosinstellingen maar de laatst bekende........... Windows configuratie.

Op zich vreemd dat je geen SATA instellingen / verwijzingen in het bios aantreft. Dat zou m.i. toch eigenlijk wel moeten. Echter, het feit dat Windows wel begint te laden, wijst erop dat in ieder geval de primaire schijf wordt herkend, anders zou Windows ook niet willen en kunnen starten.

Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik zo 1,2,3 ook niet weet welk advies nu te geven. Als Windows starten met de laatst.................. óók niet werkt, dan heb je m.i. maar 2 mogelijke opties: de herstelconsole activeren (heb ik zelf ooit 1x geprobeerd, doch raakte van de regen in de drup) dan wel.............. ik durf het bijna niet te schrijven een format uitvoeren............... tenzij iemand anders nog een Eureka tip voor je kan verzinnen.

Windows starten met laatst bekende juiste configuratie werkt wel hoor. Alleen bij een volgende opstart start hij weer niet op.

Ook heel apart dat sommige programma's niet meer werken, waaronder NOD32 (anti virus) en spybot control. Misschien is het wel een virus. Bij herinstallatie en uitvoeren krijg ik een geen geldige win32 toepassing fout.

tja een format is op zich niet een erg groot probleem, meeste data staat toch op een andere schijf, nadeel is wel dat ik nu ondertussen meer dan 100 programma's geinstalleerd heb voor diverse toepassingen... en windows getweaked hebt voor optimale gebruiksgemak voor mezelf..

hallo, ik heb door systeemherstel een punt van een week eerder gepakt en alles lijkt weer te werken (ook nod32). Probleem hopelijk opgelost dus er mag een slotje op. bedankt

Ga er dan maar gerust vanuit dat het een naar virus is geweest. Op de manier zoals jij het hebt opgelost is het mij ook een keer gelukt een niet goed werkend systeem weer in orde te krijgen, alleen ik wist vóórdat ik herstel ging uitvoeren dat het een virus was, ik kreeg het alleen op andere manieren niet weg.

Na systeemherstel werkte ookt toen bij mij weer alles prima.

heb hierna ook een volledige virusscan gedaan en er kwamen inderdaad ook een paar malware sys32 bestanden tevoorschijn (stonden nu in me _restore folder die dus aangemaakt was na de systeemherstel). en spybot remover vond ook nog een swikkie bots en andere zooi. Maar nu weer lekker schoon..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan