XP start op en sluit weer af

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Mijn zoon kreeg een virusmelding, waarbij drie locaties werden aangegeven. Na verwijderen kreeg ik de melding dat er essentiële onderdelen waren verwijderd en dat ik Servicepack 3 opnieuw moest installeren. Die had ik nog op een gebrand cd-tje dus geinstalleerd. Kreeg eerst de melding dat de taalversie niet klopte en hij deed niets, maar na drie pogingen zag ik hem toch installeren. Hierna Avast, Hitman pro en Advance System Care er doorheen met diepe scans. Niets meer gevonden en de pc verder gewoon probleemloos gebruikt. Vanmorgen opnieuw opgestart, maar na het welkomscherm en het aanklikken van de gebruiker sluit hij meteen volgens de regels af (met 'uw gegevens worden opgeslagen' en hij haalt ook nog netjes MS-updates op). In veilige modus gebeurt hetzelfde. Via F8 naar 'terug naar vorige werkende instelling' krijg ik wel onderaan de blauwe regel met 'terug naar ... enz', maar na het inklikken van 'XP opstarten' start hij weer gewoon op om vervolgens weer netjes af te sluiten. Is hier nog iets aan te doen of moet ik XP opnieuw installeren?

Malware kan soms unbootable systemen veroorzaken. Heb je nog een leeg CD-tje dat we kunnen gebruiken?

Zo ja;

### Methode 1 ###

Ga op een PC bij een vriend of op andere PC (één die nog wel opstart) bij je thuis en doe het volgende:
  • Download Kaspersky Rescue Disk 2010 ISO
  • Eenmaal gedownload, brandt je het ISO op een CD/DVD met de Brand software van die computer (Bijv. Nero). Beschik je niet over dergelijke programma dan kan je het volgende downloaden CDBurnerXP.
Ga nu op de besmette PC die niet meer functioneert en voer het volgende uit:
  • Start de besmette PC op.
  • Steek direct de CD/DVD in de CD/DVD station.
  • Als er gevraagd wordt om deze CD op te starten d.m.v. een toets dan doe je dat, druk bijvoorbeeld op r.
  • Opmerking: Het kan zijn dat in jouw BIOS booten van CD station niet is ingesteld of minder voorrang krijgt. Lees op de volgende pagina hoe je dat kan instellen.
  • Daarna zal Kaspersky Rescue Disk op starten.

### Methode 2 ###

Gebruik een PC waar je nog wel uiteraard kan op werken.

1) Ga naar http://www.hirensbootcd.org/download/
2) Download de ISO (495 MB groot)
3) Volg de instructies voor het branden op de website.
4) Stel in de BIOS instellingen v/d defecte computer in dat er vanaf CD als 1ste wordt geboot.
5) Steek de CD die we zojuist hebben gemaakt.

Kies de 2de optie Start Mini XP. Ga via de Mini XP en probeer vanuit daar de PC te ontsmetten. Kies "MBAM" onder Antispyware

hirensbootcd.jpg

Laatst bewerkt:
Omdat ook geen enkele cd meer opstartte, heb ik uiteindelijk met Dban de hele schijf gewist (maar de eerste vier pogingen startte die cd ook niet). Daarna gewoon weer Windows geïnstalleerd. Gelukkig had ik kort daarvoor een backup op een externe harddisk gemaakt die ik voor de zekerheid ook maar even op virussen heb gecontroleerd met Avast en Hitman Pro. Blijf het wel vreemd vinden dat er een virus in de pc is gekomen ondanks Avast, Windows Defender en de Firewall en na ieder gebruik een scan met Advance System Care (de enige die het virus in drie bestanden signaleerde) en Ccleaner. In ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan