XP 'veilig' installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Withaar

Verenigingslid
Lid geworden
8 apr 2001
Berichten
3.551
Ik heb een leuk PC-tje gevonden voor mijn moeder, gaat richting de 60, maar heeft nu de computer ondekt.

Ik heb XP pro en wil deze nu zo gaan installeren dat ik de PC met een goed gevoel bij haar achter kan laten in de wetenschap dat er niet veel fout kan gaan en als er iets gebeurd ik e.a. snel weer recht kan zetten.

Hoe pak ik dit het beste aan.
N.b. in eerste instantie zal het een stand-a-lone PC worden, later misschien (waarschijnlijk...) met een internet aansluiting.
 
Installeren van Xp gaat wel, het gaat me er met name om, wat daarna handig is om in te stellen zodat er niet al te snel iets 'echt' fout gaat.

Zijn er free-ware alternatieven voor Ghost?
 
Ik zou geen goede Freeware alternatief voor Ghost weten, daar ik zelf alleen maar Ghost heb gebruikt.

Wat ik vaak doe is de mappen op verborgen zetten.
Windows map bijvoorbeeld.
Uiteraard een beperkte account.
 
Het boek van Addo Stuur Win XP voor moeders.
Lezen en gebruik leren in één.

Mijne heeft het onder de kerstboom gekregen!!!, gaat goed...nog geen helpdesk hoeven te spelen!!!!

Mike
:D
 
Hoi Withaar,

Misschien is het een idee om het één en ander dicht te zetten op deze machine d.m.v. lokale systeem policies.

Zie: http://www.theeldergeek.com/group_policy_for_windows_xp_prof.htm

Je kunt bijvoorbeeld regelen dat bepaalde computer instellingen niet verandert mogen worden.
Voorbeeld: Het control panel is niet zichtbaar!

Het is ook een idee om een gebruikersaccount aan te maken met beperkte rechten, zodat er bijvoorbeeld geen software geinstalleerd kan worden (Dus ook geen spyware!).

Als je het niet te ver doorvoert dan kan dit een goede oplossing zijn denk ik.

Suc7
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al een gebruikers account aangemaakt met beperkte rechten, en ben er ook al achter hoe je rechten op mappen kunt veranderen.
Dat laatste is ook wel nodig, want als je een nieuw programma installeerd werkt het 9 van de 10 x niet onder het gebruikers account omdat het programma van alles en nog wat wil wegschrijven wat dan niet mag.
Het inregelen van alle rechten is echt een hell of a job...
Of misschien doe ik iets fout.. maar m.i. komt er heel wat bij kijken voor dat een applicatie goed én veilig werkt.

Op dit moment is er nog geen verbinding met het net, maar tegen die tijd maak ik wel een account speciaal voor internet met zeer beperkte rechten. Afspraak wordt dan gewoon, alleen met dat account het net op.
Dat lukt wel, gelukkig is ze wijs genoeg om niet te gaan te klooien, ze wil alleen een stukje zekerheid dat ze niet alles zomaar kan wissen met een verkeerde handeling.

Verder heb ik maar besloten dat je niet met PC;s kan leren omgaan als er niets fout kan gaan.... heb ik direct een goede reden om weer een bij haar te gaan eten. ;)

Ik heb ook een gratis backup programma voor partities gevonden dus even snel een schone versie terug zetten is ook niet zo veel werk.

N.b. ik hoe me aanbevolen voor nog meer goed tips :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan