XP + VISTA + SITECOM + WPA2 PSK AES: beperkte of geen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

therisque

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2009
Ola.

Ik maak gebruik van wireless en de volgende hardware/software:

-Sitecom router WL-173 (meest recente software updated)
-Toshiba laptop, Vista Home Basic, beveiligd met WPA2-PSK AES
-PC met XP Home, idem beveiligd

Ik heb verbinding met internet in de volgende situaties:
-enkel PC aan
-PC en laptop beide aan

Probleem:
zodara de PC uit is en ik wil enkel via de laptop het internet op: 'beperkte of geen....'

Saillant detail: zodra ik de beveiligingen verwijder uit de router en de PC/laptop, kan de laptop wel (onafhankelijk van de aan/uit status van de PC) verbinding met het internet maken.

Heb Google en dit forum gecheckt en uiteraard: de oplossing ben ik nog niet tegengekomen. Wel gelezen over het feit dat ik het zou kunnen proberen door op de router DHCP uit te schakelen en op beide machines statische IP adressen toe te kennen, desalniettemin blijft dan het probleem alsnog bestaan. (laatste kan ook te maken hebben met het feit dat ik er niet achter kom waar/hoe ik op de router precies aan moet geven dat hij 2 statische IP adressen aan de machines dient toe te kennen...)

Toch denk ik dat dit niet zozeer met IP adressen maar met de beveiliging te maken heeft, wellicht een Vista vs XP compabiliteitsprobleem als je beide met WPA2 PSK AES wil beveiligen?

Klinkt dit voor iemand bekend? En zo ja: wil die persoon zijn/haar gedachten hierover met mij delen? :)

Enorm bedankt alvast!

zelfde probleem

Ik heb precies hetzelfde...

Mijn PC maakt vrijwel altijd zonder problemen verbinding via de wifi, maar m'n iPod Touch en PSP willen alleen verbinding maken wanneer er ook een ander apparaat online is!
Ik kan bijvoorbeeld vaak dus wel de PSP óf de iPod Touch succesvol verbinding laten maken wanneer ik ze beiden tegelijk probeer te verbinden, maar een van de twee alleen laten verbinden lukt meestal niet.

Heel raar, maar het lijkt toch te komen door de beveiliging van router.
Ikzelf maak gebruik van een combinatie van WPA-TKIP (voor m'n vaders oude PDA en de PSP) en WPA2-AES voor de overige apparaten.

De beveiliging op WEP zetten is natuurlijk een optie, maar ik heb zelf gezien hoe eenvoudig WEP te kraken is...

Welke firmwareversie gebruik je op je router? Ikzelf heb 1.30 erop staan.
Het is misschien een oplossing om de router te 'downgraden' naar 1.29, maar dan zou alles opnieuw ingesteld moeten worden.

Gr. Sander.

Laatst bewerkt:
router omgeruild

Ik heb de router bij Media Markt maar omgeruild voor een andere.
Ik was het gewoon zat. Als ik op 1 pc draadloos wil internetten dan wil daar niet 2 pc's voor moeten aanzetten.

M'n nieuwe router is een Linksys WRL120N.
Kostte wel het dubbele van de Sitecom, maar hij doet het prima en tot nu heb ik nog geen enkel probleem ermee gehad.

Wanneer heb jij de router aangeschaft? Je zou misschien nog gebruik kunnen maken van de 2 jaar garantie die er standaard bij zit.

Laatst bewerkt:
hmm...misschien is dat dan idd niet zo een gek idee om te doen, zo'n nieuwe router. Ik zal eens checken of ik nog de garantiepapieren heb, thanks voor het meedenken iig!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan