XP vraagt om in te loggen als gast: weigert dan

Status
Niet open voor verdere reacties.

vallen

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2001
Goedendag allen. Sinds gisteren vraagt mijn XP Home (Windows 2002 met SP3) bij de opstart om in te loggen, maar opeens komt XP knu alleen met de gebruikersaccount Gast. Vervolgens start XP niet omdat ik niet voldoende rechten zou bezitten. Ik gebruik de computer altijd alleen en had dus rechtstreeks toegang als Beheerder; ook zonder wachtwoord.
De optie om nu in te loggen als Administrator of Beheerder vertoont zich niet.
De computer is beveiligd met Avast en de firewall van XP.
Alleen in de veilige opstartmodus MET opdrachtprompt (alle andere opties komen bij Gast uit zonder dat ik dat kan wijzigen) kan ik binnen het zwarte scherm op een gekleurd inlograam het woord Gast vervangen door Administrator en dan gaat de computer verder, echter blijft dan in dat zwarte scherm met C-prompt zodat ik nog niet weet hoe het verder moet naar de normale XP-situatie met het Bureaublad.
De toestand begon een week geleden toen de PC bij het aanzetten niet normaal doorstartte naar het Bureaublad, maar zomaar vroeg om eerst op een icoontje (vis) te klikken om me aan te melden (als Beheerder). Toen ik gisteren dus via de instellingen van Gebruikersaccount aangaf te willen opstarten zonder aanmeldscherm, kwam het beschreven probleem. Wie weet raad???? Alvast bedankt voor de reacties.

Laatst bewerkt:
Heb je geprobeerd om in safe mode een nieuw account te creëren?
Daarna dat account gebruiken in normale mode en als het goed lijkt, gewoon je gegevens overhevelen van dat oude account naar het nieuwe.
Ik zou trouwens in safe mode ook eens goed controleren op malware met bijvoorbeeld Superantispyware en/of MBAM

Ik denk dat je slachtoffer bent geworden van een "hack" door op ok te drukken heb je toestemming gegeven en je rechten uit handen gegeven,iemand anders beheert nu je pc.Ik zou de schijf eruit halen ,in 'n andere pc als slave hangen,alle belangrijke data backuppen,de schijf weer terugplaatsen en opnieuw installeren.Zoals 't eruit ziet ben ik bang dat je alle rechten ontnomen zijn dus ook scannen met bepaalde programma's zal je dan waarschijnlijk niet lukken.Zou er toch eens aan denken in 't vervolg de account met 'n wachtwoord te beveiligen,want zo staat de deur wagewijd open!
Hopelijk voor jou heb ik 't mis.
Succes!

Laatst bewerkt:
Heb je geprobeerd om in safe mode een nieuw account te creëren?
Daarna dat account gebruiken in normale mode en als het goed lijkt, gewoon je gegevens overhevelen van dat oude account naar het nieuwe.
Ik zou trouwens in safe mode ook eens goed controleren op malware met bijvoorbeeld Superantispyware en/of MBAM

PH-RVG: Dank je wel voor het antwoord; het is me inderdaad in de safe mode gelukt om weer als Administrator in te loggen. Het bleek vervolgens via 'Uitvoeren / Control Userpasswords2' herleid te kunnen worden naar een normale opstart met het mij bekende Bureaublad! Hoewel er een foutmelding kwam m.b.t. het dubbel draaien van Registry Mechanic en een klein wit venstertje met een kruisje en de boodschap 'Fail' verscheen.
Maar ik kan nu vooruit en ga alsnog met MBAM of zo aan de slag.
Mijn virusscanner vond niets, firewall is ingeschakeld geweest evenals AVG en mijn netwerkje is WPA-n beveiligd. Ook Windows Guinine staat aan. Wat is dan nog nodig tegen malware??? Zeer blij met je aanwijzingen!

Dag Mike,
bedankt voor je hint de schijf uit te nemen voor backuP! Uiteindelijk heeft het te maken gehad met het commando 'Control Userpasswords2' via de menuregel Uitvoeren onder XP.
In de veilige modus bleek Administrator wel bereikbaar te zijn.

Fijn dat 't gelukt is en dat ik 't fout had,maar 't had gekund.
Grtjzz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan