[xp/win2k/98]smtp 550 5.7.1 Access denied

Status
Niet open voor verdere reacties.

mostmaster

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2001
Ik zit met een probleem waarin ik echt helemaal ben vastgelopen. Ja, ik heb de search gebruikt, en geloof me, meer dan een keer. Er is wel redelijk wat over dit probleem te vinden, maar helaas heeft het me niet kunnen helpen.

Ik zal eerst even de situatie uitleggen.

We hebben hier thuis een netwerk met een aantal computers (die allemaal XP of win98 draaien) die via een hub en een switch achter een centrale server hangen. Op deze server draait windows 2000 server. Dit heeft altijd goed gewerkt. Nou heb ik van de week de 2.1 gig hdd die erin zat, vervangen door een 40gig hdd. Geen probleem dacht ik zo. Dus 'k heb daar windows 2000 opnieuw op geinstalleerd en alle instellingen weer gezet zoals eerst. De server heeft twee netwerkkaarten, een voor het netwerk en een voor internet. De server draait een dhcp-server en geeft zo alle computers in het netwerk hun benodigde informatie.

Probleem: Op geen enkele computer binnen het netwerk is meer email te versturen, niet via outlook en niet via andere mailprogramma's. Ook niet vanaf de server zelf! Ontvangen gaat perfect. De foutmelding die Outlook express geeft:

The message could not be sent because the server rejected the sender's e-mail address. The sender's e-mail address was 'xxx@quicknet.nl'. Subject 'asef', Account: 'pop.quicknet.nl', Server: 'smtp.quicknet.nl', Protocol: SMTP, Server Response: '550 5.7.1 Access denied', Port: 25, Secure(SSL): No, Server Error: 550, Error Number: 0x800CCC78

Ook heb ik het even met telnet geprobeerd, dan krijg ik het volgende:

telnet smtp.quicknet.nl 25
220 vmx10.multikabel.net ESMTP
HELO xxx.quicknet.nl
250 vmx10.multikabel.net Hello xxx.quicknet.nl [xxx.xxx.xxx.xxx], pleased to meet you
MAIL FROM: xxx@quicknet.nl
550 5.7.1 Access denied

Ik heb echt werkelijk geen idee waar het aan zou kunnen liggen. Het stomme is dat ik ook nog even geprobeerd heb met de oude hdd (2.1 gig met nog de vorige installatie van win2000 server) te booten en opeens werkte het toen ook niet meer vanaf daar. Het enige was ik nog veranderd heb is de netwerkkaarten even uit de computer gehaald te hebbn en misschien verwisseld heb met elkaar. Maar dat moet geen probleem zijn lijkt me.

Ik heb ook al wat dingen over relay enzo gelezen, maar volgens mij is dat niet echt van toepassing op mij, omdat ik niet zelf een smtp-server draai ofzo.

Ook heb ik de internetverbinding nog rechstreeks in een andere computer geplugd om te kijken of het dan wel werkt. en dan werkt het idd wel gewoon :?

Is het misschien gewoon iets dat ik moet instellen op de server?
'k ben d'r nou al zo ontiegelijk lang mee bezig, terwijl het misschien zo iets doms is dat ik er echt zo strondziek van ben, dat ik op het punt sta op m'n beeldscherm een kopstoot te verkopen |:( :P

Heb je ook voor de zekerheid al die instellingen van die (misschien verwisselde) netwerkkaarten nagelopen?
En misschien daarna alles is even opnieuw opstarten?

ipconfig/ renew al geprobeerd?

Hoop voor je dat het snel is opgelost.

'k heb de afgelopen dagen al 2000 keer gerestart en ipconfig /renew ook al. 't rare is dat de andere computers wel gewoon emails kunnen versturen als ik ze rechstreeks in de internetverbinding plug. Ze krijgen dan wel een ander (internet)ip-adres toegewezen dan de server kreeg, dus misschien heeft quicknet op een of andere manier het internet ip-adres dat de server krijgt geblokt. Maar 'k zie dus ook even geen manier om m'n server aan een nieuwe internet-ip-adres te helpen. (worden door dhcp toewezen bij quicknet).

Dus of ze hebben het ip-adres geblokt op de smtp-server, of er staat toch echt iets verkeerd ingesteld op m'n windows 2000 server.

OMG...ik word gek.
Heb ik gewoon in totaal 3 dagen lang naar een oplossing lopen zoeken en superveel tijd eraan verspild, verwissel ik nu ff de stekkertjes van de twee netwerkkaarten in de server, doet iet het opeens Blijkbaar omdat de andere netwerkkaart wel een ander ip-adres van quicknet kreeg toegewezen. Blijkbaar was dat ene ip-adres toch geblokt ofzo Heel vreemd. Moets wel weer wat dingen opnieuw instellen op de server nu natuurlijk, omdat de kaarten omgewisseld zijn als het ware....

Soms heb ik echt een schurfthekel aan computers
Bedankt voor 't meedenken iig. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan