xp/xp dual boot vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

sutton

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Ik wil een extra xp installeren zodat mijn zoontje ook op de pc kan zonder ergens op mijn xp schade aan te kunnen richten.
Er is al een extra partitie aangemaakt hiervoor,dus ik zou graag horen hoe ik dit kan doen.

Is er ook een mogelijkheid om de nieuwe xp alleen toegang te geven tot die partitie en dus de andere partitie niet kan zien zodat er echt niets fout kan gaan?

Waarom zet u niet een password op uw huidige windows account en maak vervolgens een nieuwe account met beperkte rechten.
Is dat niet een stuk eenvoudiger dan een twee windows installatie?

Nog beter is zelf de beheerder worden van het 2de systeem en je zoontje daar een beperkt gebruikersaccount geven.
Kinderen zijn nu eenmaal erg slim.
Je wil je kind toch ook wel wat laten internetten, verbonden met internet zijn kinderen ook erg snel en klikgraag.
Erg slim om je zoontje in een andere windows los te laten, ook al is het dan met beperkte rechten.

Als je windows wil installeren start je normaal op met de windows cd, met de cd rom in de bios op first boot.
Voor je dat doet is het handig om te weten hoe groot de partitie is, de naam van de partitie, aangezien je niet op de stationsletters af moet gaan.
Dan kan je dus de windows cd opstarten en gaan installeren, je komt vanzelf bij het punt welke partitie te kiezen, daar kies je voor die partitie die er voor bestemd is.
de rest gaat vanzelf.

Laatst bewerkt:
@erik777:
Kun je in die tweede xp dan ook zorgen dat hij de andere partities niet ziet of kan benaderen?

Ja, dat kan.
Je kan via tabblad beveiliging in de beheerdersaccount instellen dat je zoon met zijn beperkte account geen mappen en bestanden op die schijf kan openen.
Hij ziet de schijf dan wel, maar klikt hij er op om het station te openen, dan krijgt hij een toegang geweigert melding.
Dat kan dan alleen als je NTFS formateerde, niet op een fat32 partitie.
Als je zo ver bent geef maar een seintje, dan help ik je wel met die instellingen.
En je zoon in zijn beperktere account zonder beheerdersrechten kan windows beveiling niet wijzigen.
Dus je eigen systeem zal dan nooit door jou zoontje benadert kunnen worden.
Daarom moet je je zoontje ook geen beheerdersaccount geven, anders weet hij zo hoe hij de machtigingen in moet stellen, en dan kan hij er wel weer in.

Ook als je dat zo voor elkaar hebt kan je iets tegenkomen wat in de beperkte account niet kan, wat je misschien wel wil.
Dat alles is te regelen in tabblad beveiliging, maar vraag het als je het niet zeker weet.
Met tabblad beveiliging zou je zelf een beperkte account per onderdeel volle rechten kunnen geven als beheerder, maar moet je ook wel weten wat je doet.
Ga er geen programma's voor installeren en gebruiken anders dan tabblad beveiliging.

PS, in XP home kan je alleen machtigingen van mappen en bestanden wijzigen in de veilige modus.

Waarom zet u niet een password op uw huidige windows account en maak vervolgens een nieuwe account met beperkte rechten.
Is dat niet een stuk eenvoudiger dan een twee windows installatie?

Idd, maar waarom makkelijk als het moeilijk kan.:shocked:

@ lange pier:
Leer mij die kids kennen,als hij nu iets "sloopt"in zijn installatie kan ik altijd nog mijn xp opstarten om iets te repareren.
Dit is gewoon de veiligste optie.

Tja, je kan de voordelen en nadelen tegenover elkaar afwegen en een keuze maken.
Dat alles is mogelijk.
Ik zou als ik een zoontje had het ook zo doen, maar goed, we hebben die keuze nietwaar?
Je zoontje zit dan niet alleen in een ander account, maar in een totaal andere windows omgeving.
Met de huidige gevaren op internet ben ik zelf erg blij dat ik met meerdere systemen werk.
1 keer was ik met iemand via msn aan het chatten die een crack van de sims ging openen terwijl ik met die persoon aan het chatten was.
resultaat, het beeld werd eerst wit, toen de computer opnieuw opgestart werd leek het alsof er veel bestanden verwijdert werden (dat systeem dan, andere systemen werden totaal niet geraakt)
Daarna was die windows niet meer legitiem lol, ik lach daar dan gewoon om.
Tuurlijk ben ik daarmee niet meer online gegaan, start systeem 2 op en maak het wel een keer weer schoon als ik tijd heb.
Wat is er handiger dan?
die aanval heeft mij verder geen schade gebracht en kon gewoon doorwerken, snap je?
dat was dan wel in een beheerdersaccount moet ik zeggen.
Betere back-up kan je niet hebben, op het feit na als de hdd kapot zou gaan, maar ja, het enige wat me dan zou kunnen raken is kapotte hardware.

Laatst bewerkt:
Ik heb uit het verleden wel ervaring met een dual boot,toen met win98/millennium tegenover linux.
Als windows weer eens een keer op z`n gat ging kon ik in ieder geval via linux nog gewoon m`n mail ed checken enzo.

Het wordt een dual boot,ik laat wel weten of het allemaal gelukt is.

Ok, en windows ME haha, ME stond denk ik voor Windows Mislukte Editie.
We lezen het wel als je zo ver bent!

Ik heb trouwens in een test systeem een keer(2004) een rootkit binnen gelaten, en daarna een ander systeem gestart, geen rootkit die daar vat op heeft. Ik moest wel die partitie geforceerd formateren waar die rootkit op stond.

Laatst bewerkt:
nog een laatste vraag:als ik de tweede xp op de andere partitie installeer kom ik dan bij heropstart automatisch in een boot menu om te kiezen?

Ok: Ja, standaard 30 Seconden, & dat was niet de bedoeling, begrijp ik?

Niet getest, maar logischerwijze kan je met control userpasswords2 de kind-XP meteen laten doorstarten naar het Bureaublad, naar ik aanneem ingesteld als beperkte Gebruikers- of Gast-account.
Dan via RechterMuisKlik op Deze computer, Eigenschappen, Geavanceerd, Opstart- en herstelinstellingen, zet je de kind XP als eerste in de lijst, & vink je Lijst met bestruringssystemen & Herstelopties UIT, Toepassen.
Je kan daarna nog Bewerken kiezen & dan de naam "Microsoft Windows XP Professional" wijzigen in "Microsoft Windows XP Puppie", & de ouder-XP regel verwijderen, Opslaan, Afsluiten, Toepassen, OK, OK.

Als het goed is kan je dan zelf bij zowel de ouder-XP als de kind-XP met F8 via het Boot-Menu, zolang je daarin wel beide opties laat staan, mogelijk met aangepaste wachttijd.

Dat is grofweg het idee...

nog een laatste vraag:als ik de tweede xp op de andere partitie installeer kom ik dan bij heropstart automatisch in een boot menu om te kiezen?
Ja klopt. de laatste die je installeerde wordt dan de geselecteerde.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan