XP ziet 2e SATA disk niet, sommige progs wel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Loid
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Loid

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2005
Hallo,

Ik heb een vreemd probleem met mijn 2e SATA disk. Ik heb 2 Hitachi SATA schijven van 160gb. Op mijn pc draait Windows XP (engelse versie). Ik kan de 2e disk niet zien in My computer/verkenner/office en anderen, maar wel in sommige programma's en het bios.

Nu is het zo dat de 2e schijf in de device manager gewoon verschijnt, werkt goed volgens deze. Ook in "disk management" lijkt alles goed (via het manage/beheer menu gekomen). Maar in My Computer verschijnt de disk niet, als ik een zipje wil uitpakken naar deze schijf ziet hij m niet, als ik Word iets op wil slaan geen 2e disk etc.

Echter zijn er wel progs die m wel zien, zo heb ik laatst nog een dvd gebrand waarbij Nero het image op de 2e disk parkeerde. En in Total commander is de schijf ook gewoon te benaderen en kan ik bestanden kopieren en verwijderen.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? De sata drivers misschien, ze lijken goed volgens de devicemanager.

groeten, Martijn

Bedankt voor t linkje: verschil bij mij is dat de schijf wel te zien is in disk management. En dat het geen nieuwe is. Er staan ook al partities op (3).

Ik heb zelf net nog wat rond gekeken in verschillende systeem instellingen. En geprobeerd de SATA driver van alleen de 2e disk te updaten, maar het versienummer is hetzelfde gebleven.

Gek genoeg is nu de eerste partitie van de 2e schijf wel zichtbaar. De twee resterende partities helaas niet.

gr.Martijn

Even een update van wat ik inmiddels geprobeerd heb:

-Nforce4 chipset drivers van mijn mobo (Asus a8n-e) geupdate (naar 6.86), met daarbij de Nvidia harddisk drivers
->geen verandering, behalve dat m’n disks nu in “safely remove hardware” verschijnen, wat normaal is ben ik al achter.

-Drive letters veranderen in een opeenvolgende reeks. Het viel me op dat alles na D:\, muv de partities op disk 1, niet zichtbaar is, dus cd-rom drive, usb stick, virtual drive van alcohol zijn ook niet zichtbaar en dus de andere twee partities.
->maakt geen verschil, wel stuk overzichtelijker zo :)

Huidige situatie:
Disk 1: 4 partities C/E/F/G worden gezien, Disk 2: 3 partities, D zichtbaar, H en I niet

Zoals gezegd is alles wel te zien in andere windows onderdelen zoals beheer/manage.

Enigste wat nu nog kan bedenken is dat de missende partities verborgen zijn voor windows. Maar dan zou er toch iets van bij beheer moeten staan of niet? En dan blijven ook nog de cd-rom en verwisselbare schijf over die niet zichtbaar zijn. Of er zou ergens in XP zelf iets mis moeten zijn.

Iemand nog een suggestie?

Ok, ik heb het zelf opgelost. Voor mensen met hetzelfde probleem:

de partities (en drives) die ik in My Computer niet zag waren dus gewoon verborgen. Jammer dat je dat in Disk Management niet kan zien. Via de powertoy TweakUi, hier te downloaden http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx kun je onder het kopje "drives" de zichtbaarheid van harde schijven/cd-dvd drives en verwisselbare schijven aan of uit vinken.
Bij mij stonden de partities en cd-rom drives dus uit gevinkt. Kwestie van aanvinken en klaar is kees.

En extra probleem was wel dat ik Tweakui eerst niet kon opstarten, net als regedit. Deze waren "disabled by administrator", terwijl ik dat toch echt zelf ben. Waarschijnlijk door virus/malware. Dit is weer te verhelpen door in de group police editor (gpedit.msc) ->user configuration->administrative templates->system-> "prevent access to registry editing tools" op disabled te zetten.

Ik vraag me wel af of het kan dat de bewuste malware die dit veroorzaakt heeft al weg is (paar weken terug heeft iemand ad-aware en spybot gedraaid waar ik zelf niet bij was), maar de toegangsrestricties dan wel achter blijven? Denk het wel eigenlijk, tenzij ad-aware/spybot bij het verwijderen in staat is om dat soort dingen terug te zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan