Xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

jgpeters

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2002
Wie kan mij helepn. Mijn partity C waar XP opstaat wordt te klein. Op de volgende partity is genoeg ruimte, hoe kan ik partity C vergroten. Ik heb Partition Magix 8.0 in het Engels en dat wordt wat moeilijk. Ik ben 68 jaar en ik kom er niet uit. Moet ik alles weer opnieuw installeren of is er makkelijker manier.

Vr.gr. Joop

en andere manier is gewoon je tweede partitie niet aan je C te hangen
en als apparte partitie te laten, en daar dan uw documenten op te plaatsen, dit is trouwens extra veilig, wanneer uw win xp volledig crasht, kan je uw bestanden zelden tot nooit verliezen
het zou wel kunnen gebeuren dat je die partitie nog moet formatteren voor je ze kunt gebruiken

Je zou de standaardmap Mijn documenten kunnen verplaatsen naar D:. Hoe dat gaat zie je hier .

Verder kun je de PC opschonen van Tijdelijke bestanden en andere rotzooi.
Een leuk progje daarvoor is o.a. Disk Cleaner

Ook is het handig bij installatie van nieuwe programma's deze op D: te installeren en niet op C:.

Geplaatst door crash
Kom je met deze uitleg mischien verder?
http://www.xs4all.nl/~ronh/pm8.htm

Daar staat niets over het groter maken ve partitie.

Dat gaat zo:

Start PM
Kies voor Resize a partition
Klik op Next
Selecteer C: en klik op next
Kies hoe groot je de partitie wilt hebben (neem +/- 5GB meer, staat er dus 10.000,00 wordt dat dus 15.000,0)
Klik op Next
Selecteer (vinkje) de schijf waar de ruimte vanaf moet (waarschijnlijk D:)
Klik op Next en vervolgens op Finish.

Nu staat links onderin het scherm dat er een aantal operaties pending zijn.
Klik op Apply en vervolgens op Yes.

Nu zal PM de schijven herindelen en kan het zijn dat de pc opnieuw opgestart dient te worden om de opdracht te voltooien.

Fred hardstikke bedankt, het is gelukt. Alleen heb ik nu door mijn gestuntel, 2 opstart mogelijkheden van XP .
Bij het opstarten geeft hij 2 Windows XP. 1x start goed de 2 e niet. Dus z.g dubbel boot
Met automatisch doorstarten duurt het nu 24 sec. Maar met de partities is het gelukt.

Vr.gr Joop

Daar kunnen we je ook nog wel afhelpen.

Ga naar Start -> Uitvoeren, type daar in msconfig en klik op Ok.
Kies nu tabblad Boot.ini, verwijder daar de regel van het systeem dat niet werkt en klik op toepassen.

Let wel op dat de goede regel blijft staan die er zo uit ziet.
'multi(0)disk(0)rdisk (0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Home" /fastdetect'

Fred, ik kan hem niet verwijderen. Maar ik heb de time out op 3 sec gezet, dus nu gaat het redelijk goed. Ik heb wel de 2 regels in bootini staan , maar als ik op regel gaat staan ,dan kan ik hem niet verwijderen.

Je hebt mij heel fijn geholpen. ik was ten einde raad.

Joop

3 sec is niet veel, maar een dualboot is irritant indien het niet noodzakelijk is.

Als het goed is kun je hem wel verwijderen op volgende manier.

Ga naar Start->Uitvoeren en type daar in attrib -s -h -r c:\boot.ini
Ga vervolgens weer naar Start->Uitvoeren en type nu in edit c:\boot.ini
Selecteer dan de verkeerde regel en verwijder deze (let wel op dat je de goede laat staan!).
Kies vervolgens Bestand->Opslaan en dan Bestand->Afsluiten.

Ga als laatste weer naar Start-Uitvoeren en geef het commando attrib +s +h +r c:\boot.ini.

Start daarna de pc opnieuw op en de dualboot is als het goed is verdwenen.

Fred bedank, ik ga het morgen proberen. Ben het vandaag een beetje zat. Zit er al de hele dag achter.
Groetjes Joop

Fred bedank, ik ga het morgen proberen. Vind het welletjes voor vandaag.

Groetjes Joop

Fred, ik heb het nog niet gebrobeerd, maar ik doe het zeker. Maar wil eerst wat bij werken, met alles ingeven.
Nogmaals bedankt.

Joop

Fred ik sluit de vraag af. Ik heb de verandering nog niet gedaan. Durf het nog niet.

Joop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan