Xubuntu 14.04 Trusty Tahr als alternatief voor Windows XP ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Naar aanleiding van jullie artikel in de nieuwsbrief over Xubuntu 14.04 Trusty Tahr, het volgende.
Ik wil eventueel (op een tweede PC) Windows XP vervangen.
Is Xubuntu 14.04 Trusty Tahr een goed en werkbaar alternatief als het er om gaat,
dat ik kan - en wil - blijven werken met programma's als Adobe Photoshop, Microsoft Word, Capture NX2 van Nikon,
Iview e.d
En, met welke browser kan ik werken voor internetten en welke emailprogramma's zijn compatible ?

Hoe zit het met de hardware, in het algemeen en b.v. voor mijn HP Photosmart Premium printer (de drivers dus) ?

Nee, Photoshop, microsoft word en dat programmatje zullen niet beschikbaar zijn voor xubuntu, niet zonder omwegen althans.
Het zal een goed en werkbaar alternatief zijn voor xp, standaard komt dat systeem met Firefox(webbrowser) en thunderbird(mail client). Bij het besturingssysteem zit standaard al drivers inbegrepen , o.a. voor ondersteuning van de meeste printers.

Je zou misschien d.m.v. de 'wubi' installer even een voorproefje kunnen nemen voordat je xp definitief vervangt. Die installer staat als het goed is op het installatiemedium waarop je ubuntu hebt gezet, en kun je gewoon vanuit windows uitvoeren. Vind je het niets? Dan kun je gewoon via configuratiescherm, naar software en daar ubuntu/xubuntu verwijderen.

Als aanvulling op roy:

- Je zit niet vast aan mozilla, maar dat is de standaard. Afgezien van internet explorer (die je moet draaien onder compatibility software) zijn de meeste browsers beschikbaar
- De HP printer driver is vaak zelfs beter dan onder windows, maar indien het een netwerkprinter is moet je voor sommige printers eenmalig een commando uitvoeren (hpsetup).
- Office is grotendeels gewoon draaibaar onder wine.
- photoshop is moeilijker vanwege adobe zelf. Er zijn wel alternatieven die wel op linux werken.

Als het om de veiligheid gaat kun je overigens nog altijd windows XP in een VM draaien op ubuntu als alternatief

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan